Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Jal Programmeren

Ontwerpen en programmeren

Postby francois de geest » Sat Apr 07, 2012 12:00 am

Hallo
Ik zou graag weten hoe dat ik een geprogramma dat zich in de pic
bevind, terug kan uitlezen naar pc en ook nog terug in jal kan zetten.
Is dit mogelijk en hoe.
dank bij voorbaat
FDG
francois de geest

Postby jippie » Sat Apr 07, 2012 12:00 am

mits 1) Ik weet niet of het met een PIC kan. Bij een AVR (ATtiny, ATmega) kun je flash uitlezen met de programmer.
mits 2) Tenzij er een extra fuse als beveiliging is geactiveerd.
mits 3) Als dat lukt heb je de machine code, die kun je omzetten naar assembler als je een disassembler hebt of de documentatie.

Assembler omzetten naar JAL kun je vergeten, dat is het betere handwerk.

3 'mits'en en 1 'vergeet het, dat wordt handwerk'.
jippie

Postby jan.lichtenbelt » Sat Apr 07, 2012 12:00 am

Beste 'Geest'

Dat is een gedachte die we allemaal wel eens hebben. Maar zelfs als je het je lukt in assembler te krijgen, dan is dat nog altijd zonder commentaar. En om een assembler programma te begrijpen zonder nadere uitleg is een (bijna) onmogelijke zaak.
Je kan veel sneller direct zelf programmeren, vertalen en downloaden in de PIC.

Succes

Jan Lichtenbelt
jan.lichtenbelt

Postby francois de geest » Sun Apr 08, 2012 12:00 am

Alvast dank voor het antwoord.
Is het dan mogelijk een copy op te slaan dat ik in een andere pic kan vullen. komt waarschijnlijk op hetzelfde neer hè.
groetjes FDG
francois de geest

Postby tymenyel » Sun Apr 08, 2012 12:00 am

Als de beveiligingsbit niet is geactiveerd, dan kan je hem uitlezen en zoveel copietjes maken als je wilt.

Groeten, Martijn.
tymenyel

Postby francois de geest » Sun Apr 08, 2012 12:00 am

Zeer goed
Maar hoe ga ik dan te werk het is niet beveiligd ik heb het progr zelf gemaakt .
Is dit via rs232
Dank FDG
francois de geest

Postby tymenyel » Sun Apr 08, 2012 12:00 am

Ik denk dat je even op www.lancos.com moet kijken naar ponyprog. Dan kan je zelf in een breadboard een programmer maken. Er zijn maar een paar componenten nodig. Schema's en software staat op de website. Het wordt geprogrammeerd via de RS232 seriele poort. Dat is goed thuis te doen.

Veel succes, Martijn.
tymenyel

Postby francois de geest » Tue Apr 10, 2012 12:00 am

Ik heb een programmer voor jal taal
deze is uit het boek Bert van Dam kan het daar dan mee?
Of kan het ook via flowcode deze heb ik ook. Ik ben er een tijd uit geweest en moet mijn geheugen terug opfrissen.
dank voor antw FDG
francois de geest

Postby voltrex » Thu Apr 12, 2012 12:00 am

Hallo Geest,
Heb je het al geprobeerd via de wesite van Wouter van Ooijen.
www.voti.nl.Hij heeft de taal JAL geschreven en heeft ook de Wisp ontwikkeld die in het boek staat van Bert van Dam.Mischien kan hij je verder helpen met deze vraag.
Gr Voltrex.
voltrex

Postby geenbert » Mon Apr 23, 2012 12:00 am

Terug naar JAL is onmogelijk, maar een HEX file uitlezen en in een andere PIC zitten kan, mits de beveiliging van de PIC uitstaat. Als je het eerste 50 projecten boek van Bert van Dam hebt (PIC Microcontrollers - 50 projecten voor beginners en experts) dan kan je in hoofdstuk 13.2 nalezen hoe dat moet, aangenomen dat je de Wisp programmer hebt.

Heb je dat boek niet dan kan je in de documentatie van de Wisp programmer (op Wouter's website te downloaden) de Xwisp commando's opzoeken.
geenbert

Next

Return to Microcontrollers