Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Breadboard voor 18 pins microchip controllers

Ontwerpen en programmeren

Postby jan.lichtenbelt » Tue Apr 03, 2012 12:00 am

In de ontwikkeling van een eletronica ontwerp met behulp van een microcontroller komen aspecten aan de orde van software maar ook van hardware. In dit proces is er vaak behoefte aan een eenvoudig gaatje board waarmee je kan experimenteren, maar waarmee je ook eenvoudige schakelingen kan realiseren, die in praktijk gebruikt kunnen worden.
Ik heb een breadboard/gaatje board gemaakt voor de 8 bits en 18 pins microchip controllers van de series 16Fxxx en 18Fxxx.

De voordelen zijn:
- semi professional board
- on-board programmering is mogelijk (dus IC kan blijven zitten)
- LCD connector voor gemakkelijk testen
- En een optionele voeding op de print

Lees het Word document voor details en zie de foto's van de print

Tevens toegevoegd de pdb file, geproduceerd met behulp van DesignSpark. Het printje is ook bij mij te koop.

Jan Lichtenbelt
Attachments
Breadboard-for-18-pins-microchip-controllers.doc
(4.38 MiB) Downloaded 68 times

[The extension pcb has been deactivated and can no longer be displayed.]

jan.lichtenbelt

Postby arjen h. » Tue Apr 03, 2012 12:00 am

Ik was even aan het zoeken of je de LCD print ook zelf hebt gemaakt, maar dat is volgens mij een E-block onderdeel.

Afmeting 5x5 is mooi voor simpele schakelingen. Een wat groter formaat zou handig zijn als er meer onderdelen (ook ic's) aan de controller worden gehangen.

Verder zit de controller zo te zien aardig strak tussen de ICSP header en de SUB D connector. Het kost denk ik wat moeite om (als het toch moet) de controller te verwijderen.

Maar verder: MOOI HOOR !!!

Ik mag dit wel dit soort eigen projectjes. Nog een paar uitbreidingen er bij en we hebben een concurrent voor MikroElektronika.

Ga je dit ontwerp ook insturen voor de HG?

edit:
HG = Halfgeleidergids, de zomereditie van Elektor.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby jan.lichtenbelt » Wed Apr 04, 2012 12:00 am

Beste Arjen,

Ondanks dat het een klein printje is, heeft het mij veel tijd gekost. Ik ben dan ook blij met je commentaar.
Wat reacties:
1) Inderdaad is het LCD scherm een E-block dat gekocht kan worden. Maar een LCD scherm zelf maken moet voor de meeste elektronici geen probleem zijn.
2) Wat zou een gewenste grootte zijn? Op zich kan ik dat wel maken, maar dan moet er ook interesse voor zijn.
3) Je hebt gelijk. De microcontroller behoeft er niet af, immers je kan on-board programmeren, maar als hij er toch af moet dan kan dat met een (zeer) klein schroevendraaiertje van af de zijkant. Behalve als je daar weer componenten hebt geplaatst.

Groetjes

Jan Lichtenbelt
jan.lichtenbelt

Postby arjen h. » Wed Apr 04, 2012 12:00 am

Commentaar is maar commentaar. Je pikt er uit waar je wat mee wilt doen en de rest laat je voor wat het is...

Nog enkele hersenspinsels...

1) Een E-block lcd kopen is voor sommigen misschien een stap te ver (of te duur). Als op het printje gewoon de aansluitingen en een potmetertje voor een lcd zitten, dan zullen de meeste gebruikers hier al heel blij mee zijn.

2) Als ik zon printje zou willen kopen (maar nu even niet) dan zou ik een wat ruimere opzet prefereren. Misschien is de ouderwetse Elexprint een mooi uitgangspunt voor een eigen ontwerp. Deze heb je ook in een 2- en 4-voudige uitvoering.
Voor mij dus nu even niet, slechts een idee voor als je (ooit) een 2.0 versie gaat maken.

3) Als je aan de kopse kanten van de controller een ruimte vrij laat van 1/10 inch (2,54 mm) dan kun je er zowel met een schroevendraaiertje wat makkelijker bij als met een ic-trekker.

Dat het je tijd heeft gekost kan ik goed begrijpen, maar al doende leert men en bij versie 2.0 zal het een stuk makkerlijk gaan!
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby petrus bitbyter » Wed Apr 04, 2012 12:00 am

Een leuke print maar persoonlijk prefereer ik een groter breadboard als ik met 18-pins micro's werk. Verder vind ik het toch wel een nadeel dat die processor zo ingeklemd zit. Het is aan de andere kant gunstig dat je er met een flink aantal verschillende 18-pins PICs op terecht kunt. Misschien is de print nog wel het beste te gebruiken voor verschillende kleinere projecten waarvoor je dan niet steeds een nieuwe print hoeft te ontwerpen.

De tijd die het ontwerpen van zo'n print kost, hangt af van je ervaring met printontwerp èn met het pakket. Met het mij vertrouwde Eagle, kost dit mij hoogstens een avondje. Als ik op DesignSpark over zou stappen minstens het dubbele.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby jan.lichtenbelt » Wed Apr 04, 2012 12:00 am

Mijn ervaringen tot nu toe, zijn juiste kleine printjes, die ook goed ingebouwd kunnen worden zonder te veel ruimte in te nemen. Wel heb ik intussen ruimte gerealiseerd om het IC-tje er weer uit te kunnen trekken, zoals Arjen voorstelde. Wel komt de sub D connector dan meer naar buiten en vervallen de 3 banen van de linker naar de rechterzijde van de print.
Ik zal dit ontwerp opsturen voor opname in HG.

Groetjes

Jan
jan.lichtenbelt

Postby jan.lichtenbelt » Wed Jun 20, 2012 12:00 am

Voor mensen die hier meer over willen weten, zie
http://www.matrixmultimedia.com/mmforums/viewtopic.php?f=36&t=8279&p=34713&hilit=lichtenbelt+18+pins#p34713.

Ik heb nog enkele printjes (zonder componenten) ter beschikking.

Groetjes

Jan Lichtenbelt
jan.lichtenbelt

Return to Microcontrollers