Hulp voor een PIC 16f877

Ontwerpen en programmeren

Postby h.beekman » Sun Mar 04, 2012 12:00 am

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje met PIC's bezig.
De boeken van Bert van Dam die Elektor heeft uitgebracht hebben mij met dit virus besmet.
Maar mijn volgende projectje wil niet lukken.

Ik wil met behulp van een 16f877 en een MAX 232 via een RS232 signaal een beamer in- en uitschakelen.

Via twee schakelaars "beamer on"(d3) en "beamer off"(d2) moet dan een HEX code naar de beamer worden gestuurd.

Ik gebruik JAL als taal en in het programma "16f877_bert" heeft als het goed is Bert van Dam een protcol geschreven die de communicatie tussen PIC en MAX232 ondersteund.

(include 16f877_bert)

Hardware is voor mij geen probleem, maar in bitjes denken lukt nog niet altijd.

Wie heeft een sugestie voor mij.

Groet,
Henny
h.beekman

Postby kersing » Sun Mar 04, 2012 12:00 am

Beste Henny,

Een MAX232 doet niets anders dan de 0 en 5 volt signalen vertalen naar RS232 niveau. Die chip spreekt dus geen protocol...

Ik neem aan dat de beamer een seriele (RS232 niveau) interface heeft? En dat je de commando's kent die voor het aan- en uitzetten van de beamer noodzakelijk zijn?

Dan is de simpelste manier een lusje (in pseudo taal, ik ken geen JAL):
while ( altijd_waar ) do
if (d3 ingedrukt) then zend(beamer aan code)
if (d2ingedrukt) then zend(beamer uit code)
wacht tot d3 en d2 niet meer ingedrukt zijn
done

Ik neem aan dat in de boeken voorbeelden staan hoe je met RS232 moet werken.(Volgens de inhoudsopgave van PIC Microcontrollers zou je naar hoofdstuk 6 moeten kijken)

Succes.'
kersing

Postby h.beekman » Wed Apr 04, 2012 12:00 am

Hallo Kersing,

Bedankt voor je tip. Ik was al bezig geweest in dat boek en kwam daar niet helemaal uit.
Ondertussen op het internet nog een paar voorbeelden gevonden die meer lijken op wat ik wil. (Write code to send dat from PIC to PC) Of je het naar een PC of Beamer stuurt maakt niet uit het.
Ik vond dit op een JAL site (JustAnotherLanguage)
Ik moet nog wel even wat tijd maken om dit weer op te starten.
Mocht het lukken dan laat ik het nog wel weten.

Vriendelijke groet,

Henny
h.beekman

Return to Microcontrollers