Pico C meter

Ontwerpen en programmeren

Postby wout1952 » Mon Jan 16, 2012 12:00 am

Hallo Allemaal,

de eerste Pico C meter heb ik gebouwd en werkt uitstekend.
De nu vernieuwde software is een prima uitbreiding.
De nieuwe software heb ik gedownload en nu wil ik wil me graag verdiepen in het zelf "branden'' van de Attiny2313.

kan dat in in de schakeling zelf?
zo ja, heeft iemand daar ervaring in

De chip bij Elektor betellen kan , dat weet ik.
Het lijkt me leuk om het zelf te proberen.

Groet
Wouter
wout1952

Postby schueler » Mon Jan 16, 2012 12:00 am

Ja, je kunt deze zelf herprogrammeren, echter heeft de print geen ISP mogelijkheid.

Met een ISP programmer zoals de AVRISP zou je het kunnen herprogrammeren. Maar je kunt ook zelf wat knutselen.

Kijk hier eens.

Ben'
schueler

Postby wout1952 » Tue Jan 31, 2012 12:00 am

Hallo Ben,
de PicoC plus software er in gebrand.
Werkt goed maar ik verbaas me want in het menu komen ook
de periodemeter en toongenerator voor.
Die zitten toch alleen in de Super versie?

Wouter
wout1952

Postby schueler » Tue Jan 31, 2012 12:00 am

Dat zou goed kunnen.
Ik heb niet echt verder gekeken naar het artikel en de code.

Als het ook functioneel is, is dat toch mooi meegenomen

Ben
schueler

Postby on1bes » Fri Feb 17, 2012 12:00 am

Hi
Weet iemand hoe de fuse-bits moeten staan voor de Pico-C Super versie ? Ik heb deze versie gebouwd, maar het opstarten is ZEER traag, en met op S1 duwen kan alleen een keuze gemaakt worden, maar niet selecteren. Normaal zou men kort op S1 moeten drukken, maar met op S1 drukken gaat de selectie veel trager dan uitgelegd in het artikel, en uiteindelijk werkt er geen enkele selectie door lang te drukken .
Gr. Herman
on1bes

Postby schueler » Fri Feb 17, 2012 12:00 am

Standaard staat de CKDIV8 ge-enabled. Dat betekend dat de klok sowieso eerst door 8 wordt gedeeld. Het zou best eens kunnen dat je deze uit moet zetten, het zou me niets verbazen.

Ben
schueler

Postby on1bes » Sun Feb 19, 2012 12:00 am

Ik heb de CKDIV8 uitgezet en ook enkele andere fuses van de CKSEL aangezet en terug gebrand. Maar het resultaat is dan: dode 2313. Na veel gepruts, opzoeking en gedoe met een HVS programmer (ik had die voeger al eens gemaakt) nog geen resultaat om de 2313 weet tot leven te wekken. Dan een oscillatortje met een 74HC14 gemaakt. Dit kan op de ISP programmer op de 2313 geprikt worden, zodat de Xtal1 ingang een blokgolf van zo'n 10MHz krijgt. Daarna komt er met de ISP programmer (STK200) en Ponyprog terug leven in de 2313 en de fusebits kunnen terug ingelezen worden. Natuurlijk stonden die verkeerd, om met een extern kristal te werken. Dan enkel de SUT0 aangevinkt en de fuses terug in de 2313 gebrand. Nu kan de 2313 met zijn eigen 20MHz kristal werken. De Pico-S meter werkt nu, maar gedraagd zich nochsteeds vreemd. De menu's zijn nu goed te doorbladeren, maar op bepaalde waarden kan er niet bevestigd worden. Zo komt er na Autozero geen reactie meer, en kan ik niet verder. Ook als er al een Pf waarde op komt, wordt die niet meer ververst of lijkt het programma vast te lopen.
Soms knippert het sterretje, maar soms ook niet meer.
Het is nu nochsteeds niet duidelijk of de clock moet gedeeld worden door 8 of niet. Er is dus duidelijk nog iets mis...
ps. ps. Heb ook mijn eigen printje gemaakt, wat heel wat beter op de LCD aansluit.
gr. Herman
Attachments
Snv32918a.jpg
on1bes

Postby on1bes » Tue Feb 21, 2012 12:00 am

Update : Bij het testen van andere functies van de Pico-C-Super werkt nu de fequentiemeter en de periodemeter naar behoren. Mijn 20MHz clock staat wel iets te hoog. Ik veronderstel dus dat de interne clock in de 2313 niet door 8 gedeeld moet worden. Alleen de C- meting loopt niet naar behoren ; zowel het calibreren lukt niet echt, als de C- meting lukt ook niet. Heb de indruk dat het programma vastloopt in de C- meting routines. Het zou nog aan de 555 kunnen liggen want een TLC heb ik niet , wel een ICM7555, maar dat zou geen verschil mogen maken.
Ik zie hier zeer weinig reactie van mensen bij wie het wel gelukt is om de 2313 te programmeren, en dat het werkt. Ook op de Franse en Duitse forums zijn er mensen die problemen hebben.
Herman
on1bes

Postby sn00zerman1 » Mon Mar 19, 2012 12:00 am

Bij mij werkt alles wel naar behoren.
Ik heb zelf een PCB getekend, op basis van het schema dat in elektuur stond, en de AVR zelf heb ik geprogrammeerd met een USB programmer (MyAvr.de)

De 555 is echter wel kritisch, een ICM555 gaf bij mij ook problemen, ik heb specifiek een TLC-versie besteld, waarna de problemen van de baan waren.
(en als ik me niet vergis, stond dit zelfs aangegeven in het originele artikel)

Hopelijk heb je wat aan deze info,
groeten,
Kris
sn00zerman1

Postby on1bes » Tue Mar 20, 2012 12:00 am

Ja, hier werkt hij nu ook naar behoren. De bestelde TLC555's zijn toegekomen, en na vervanging van de ICM 555 werkt hij nu ook.
Het lijkt er dus inderdaad op dat het een echte TLC moet zijn.
Om in de frequentie-meting juist te meten zit mijn 20MHz kristel 600Hz te laag. Met een extra C trimmer van 30pF kan ik dat toch niet voldoende "bijtrekken". Een truuk is om een spoeltje van ongeveer 3,9uH serieel met het kristal te schakelen. Dit brengt dan de kristal-frequentie terug een stuk omhoog, en kan dan weer beter terug afgeregeld worden met de trimmer.
grts, Herman
on1bes

Return to Microcontrollers