Software 96-97 PC-DATENLOGGER

Ontwerpen en programmeren

Postby jippie » Sun Sep 25, 2011 12:00 am

Het gros van die USB-kabeltjes rept (op de verpakking) met geen woord over RS232 of RS423, maar gewoon "serial". In de praktijk betekent dat, dat het met een boel apparaten zal werken, maar niet aan de standaard voldoet. Ook in de ICT-wereld loopt men daar tegenaan; een kabeltje dat met Cisco apparatuur werkt, hoeft helemaal niet met Sun Oracle servers te werken.
De schakeling waar het hier om gaat, maakt oneigenlijk gebruik van de RS232-interface/specificaties en dan is het inderdaad zoeken naar een echte RS232 interface. PCI-kaartje voor een desktop is vaak een oplossing, een port-replicator voor een desktop heeft vaak de RS232 poorten beschikbaar, maar port-replicators (een soort standaard waar je de laptop op klikt) zijn meestal erg duur. Ik verwacht goede resultaten met een PCMCIA of een Express Card, maar daar heb ik geen ervaring mee.
jippie

Postby petrus bitbyter » Mon Sep 26, 2011 12:00 am

Veel, misschien wel de meeste aanbieders van USB naar serieel omzetters gebruiken dezelfde FTDI chip, de FT232R. Deze chip is in staat alle negen pennen van de PC-RS232 poort door te geven, maar meestal worden er maar twee of vier gebruikt.

Bij anderen, zoals dat bordje van Antratek, zijn wel alle pennen beschikbaar maar alleen op TTL-niveau. Daar moet je dan zelf nog inverterende buffers aan toevoegen, bijvoorbeeld de veel toegepaste MAX232 of een kloon daarvan. Lastig is wel dat die chip maar vier van de acht signalen aankan. Voor een volledige poort heb je dus twee van die MAX232 nodig en dan nog houd je een transmitter over en kom je een receiver tekort. Dat laatste is overigens met een transistor, een diode en een paar weerstanden op te lossen.

Toch heb ik kort geleden bij Farnell een omzetter gezien die wel alle acht signalen doorgaf, USB-COM232-PLUS-1 (bestelnummer: 1817170). Dat ding kost krap €20,- ex. BTW en verzendkosten. Aan de specificaties te zien, is dit precies wat je nodig hebt. De drivers zijn gratis te downloaden bij FTDI.

Ik heb ook nog even gekeken of het mogelijk is zelf iets te maken. Dat is het zeker maar het is vast geen klus voor een beginner. De gebruikte FTDI chip is een 28-pins SMD ding en daar schrikken veel hobbyisten nog steeds voor terug. Als je dan ook nog ziet dat je alleen aan onderdelen al snel €15,- kwijt bent, is kant-en-klaar kopen eigenlijk voordeliger.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby patric » Mon Sep 26, 2011 12:00 am

Hartelijk dank! Ik kan niet bij Farnell bestellen, en omdat in de datasheet vermeld wordt dat de spanningsniveaus compatibel zijn met RS232, ga ik het maar wagen met deze:

ES-U-1001-R10 / US232R-10

Nogmaals dank!
patric

Postby patric » Mon Sep 26, 2011 12:00 am

Danke Henny!
patric

Postby petrus bitbyter » Tue Sep 27, 2011 12:00 am

Patric
...
ES-U-1001-R10 / US232R-10
...

Volgens de documentatie geeft hij niet alleen de juiste signaalniveaus maar ook alle acht signalen. Precies wat je nodig hebt dus.

Succes.

(En laat eens horen hoe het gegaan is.)

petrus bitbyter.
petrus bitbyter

Postby patric » Tue Sep 27, 2011 12:00 am

Hartelijk dank Petrus, ik laat zeker iets horen!
patric

Previous

Return to Microcontrollers