Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 1 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

50 PIC Microcontroller projecten

Ontwerpen en programmeren

Postby h.beekman » Sun Jun 19, 2011 12:00 am

Hallo Jeroen,

Hier een foto van mijn breadbord.
Met alleen de minimale bedrading voor een 16F877A.

Dus de WASP is aan gesloten (blz 30)
Pennummers 16F877A zie blz 25.

De groene door verbinding zijn bij mij de 0 Volt of GND
De rode of oranje zijn +5V

De rode condesatoren op de hoeken (3 stuks) zij 100NF (104).
Rechtsonder een elco (blauw) Let op + en -
Rechtsonder een weerstand en een led tussen + en - (dan weet je of er spanning opstaat)

Links van de PIC twee weerstanden en een condensator.
Deze C' is voor een reset bij opstarten.

Midden onder de PIC de 2 x 20 PF C's en het kristal.

Succes,

Henny
Attachments
resized-breadbord-002.jpg
h.beekman

Postby tymenyel » Sun Jun 19, 2011 12:00 am

Als je een seriele of een paralele poort op je computer hebt, kan je ook ponyprog van www.lancos.com gebruiken. Er staan ook schema's van programmeer apparaten op, en de benodigde software.
Ik heb zelf de programmer in de stekker gebouwd die op de PC aangesloten wordt. Op een breadboard sluit ik de controller, de draden van de programmer en de 5 volt aan. Ik gebruik AVR-microcontrollers. De microchip PIC-controllers hebben geloof ik een extra programeer spanning nodig geloof ik dus je zal het iets anders moeten maken wat ik gemaakt heb.

Succes, Martijn'
tymenyel

Postby jeroen1960 » Sun Jun 19, 2011 12:00 am

Hey Arjen,

Je reactie doet al veel stof opwaaien hier in huis :
Arjen H.Foto 1: dit zijn de C-tjes van 22p, dus bij het kristal.

Ahhh mijn vermoeden was juist....Moest ook haast wel. Bedankt Arjen....

Arjen H.
Foto 2: geen condensatoren, maar elko's van 10 uF (micro F), waarschijnlijk zo als je zegt op de hoekpunten van breadboard, LET OP POLARITEIT ! Als in het boek 10nF staat dan klopt dit niet.

Ik heb het verkeerd vermeld en 2 dingen door elkaar gehaald. In het boek staat :

Op het steekboard zijn rechts bovenaan nog net de draden van de 5 volt voeding te zien. Deze moeten goed gestabiliseerd zijn ( dus bv met een UA7805 ). Op de 4 hoeken van het steekbord zit een 0.1uF ( dat is hetzelfde als 100nF ) condensator .......Deze condensatoren zorgen voor ontstoring van de voeding.

Ik zie nu dat ik 1uF condensatoren in de hoeken heb. Dat is niet goed. Ik kan in het hele hardware pakket alleen 2 condensatoren vinden van 0.1uF of 100nF ( dat zijn de 2 blauwe onderdelen met 104 erop op foto 3 ).

Arjen H.
Foto 3: met code 104 zijn dit de 100 nF condensatoren, bij voorkeur bij elke voedingspin van de microcontroller plaatsen. In geval van 16F877 tussen pinnen 11 en 12 en tussen de pinnen 31 en 32.
Dit is ook de 100n die tussen de weerstanden 33k/10k en de massa geplaatst wordt.

Dat laatste vermoedde ik al. Ik zie in de onderdelenlijst dat ik "c 5 x 100nF" moet hebben. Die heb ik niet dus ik ga mijn onderdelenlijst maar eens vergelijken met wat ik heb gekregen.

Arjen H.edit: je hebt er maar 2 van 100n, dan 1 bij de voeding van de controller plaatsen en 1 voor de 33k/10k.

Dat is een goed idee maar ik check eerst nog even mijn onderdelenlijst.

Bedankt voor de antwoorden,

Jeroen
jeroen1960

Postby arjen h. » Sun Jun 19, 2011 12:00 am

jeroen1960Hey Arjen,

Je reactie doet al veel stof opwaaien hier in huis :
Misschien even elektornica laten liggen en een swiffer pakken (sorry, grapje... )

jeroen1960Ik zie nu dat ik 1uF condensatoren in de hoeken heb. Dat is niet goed.
Och, dat maakt niet veel uit. 1 uF (zijn dit niet ook elkos?) doen het ook wel. Verder zijn al die condensatoren in de hoeken op zich wel goed, maar als je ze weg laat dan werkt het denk ik ook wel. In ieder geval na de 7805 een 100n zetten en bij de IC's bij de voedingspinnen een 100n plaatsen.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby jeroen1960 » Sun Jun 19, 2011 12:00 am

Hey Henny,

Bedankt voor de foto. Dat maakt het allemaal wat duidelijker.

Op pen 11 en 12 zit de voeding. Heb ik ook.

De kristal op 13 en 14 en de 2 x 20PF's ertussen. Heb ik ook.

Op pen 31 en 32 zit de voeding. Heb ik ook.
Ik begrijp niet helemaal waar de groene / rode draadjes voor dienen ter hoogte van pen 20 en 21 in het power gedeelte. Dat vind ik ook niet terug in de foto in het boek op blz. 29. Blijkbaar wordt hier iets doorgekoppeld. Ik dacht eigenlijk dat de bovenste en onderste 2 rijen helemaal gekoppeld waren.

Op pen 1 zie ik de weerstand van 10K en op dezelfde kolom zie ik een weerstand van 33K die via het rode draadje bovenin weer verbonden is met de power rij. Dat is mij duidelijk.

Verder zie ik nog een blauwachtige condensator zitten. Dat zou dan de 100nF moeten zijn. Die ga ik er zo tussenzetten. Mijn +5 en 0v draadjes zitten nog niet helemaal goed zie ik nu. Ik dacht eigenlijk dat +5 / 0 V 1 draadje was.

Rechtsonder zie ik inderdaad de led verbonden met de kring met een weerstand er tussen. Ik begrijp alleen niet waarom de led niet aan 1 van de digitale pennen moet zitten.

Bedankt,

Jeroen
jeroen1960

Postby arjen h. » Sun Jun 19, 2011 12:00 am

jeroen1960Ik dacht eigenlijk dat de bovenste en onderste 2 rijen helemaal gekoppeld waren.
niet dus... even doormeten met multimeter...

jeroen1960Rechtsonder zie ik inderdaad de led verbonden met de kring met een weerstand er tussen. Ik begrijp alleen niet waarom de led niet aan 1 van de digitale pennen moet zitten.
Power led... de led zit via een weerstand tussen + en -.
De twee leds van jouw schakeling heeft Henny niet (meer) op het bord zitten.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby jeroen1960 » Mon Jun 20, 2011 12:00 am

Iedereen bedankt voor de feedback. Ik ga vanavond alles nog eens op mijn gemak bekijken. Daar moet ik wel uit kunnen komen. Het is mij nu duidelijk dat er meerdere manieren zijn om een schema op te bouwen op een steekbord.

Groetjes,

Jeroen
jeroen1960

Postby jeroen1960 » Sun Jul 03, 2011 12:00 am

Forum,

Vandaag heb ik eindelijk de opstelling kunnen maken voor het breadbord met de opstelling voor het versturen van data van de pc naar het breadbord mbv de whisp648.

Helaas lukt het uploaden naar microcontroller nog niet. Ik zie ook geen ledjes aan- en uit gaan dus waarschijnlijk gaat er geen stroom door de verbindingen. Ik heb volgens de handleiding van de whisp648 de draadjes verbonden met het breadbord. Het schema op het breadbord is nu af en de whips648 heb ik mbv een kabel verbonden met de usb port van mijn pc met XP.

Als ik het jal programma ga compileren krijg ik geen foutmelding. Als ik het programma ga uploaden naar de microcontroller krijg ik een foutmelding dat geen verbinding kan worden gemaakt met de micro controller. Waar kan ik het beste beginnen met doormeten / controleren van de opstelling ??

Groet,

Jeroen
jeroen1960

Postby h.beekman » Mon Jul 04, 2011 12:00 am

Hallo Jeroen.

Ten eerste: heb je de losse adaptor van minimaal 8 volt aangesloten op de Wisp 648, een te lage spanning laat de 7805 niet goed werken en dan heb je geen +5 Volt en dan doet deze het niet(goed).

Daarom heb ik ook een led met weerstand over de +5V en de Gnd (0) zitten. Deze geeft de indicatie dat het goed werkt.

Als je de Wisp voed via de +/0 of via de DC-plug hoef je breadbord niet te voeden, dit gebeurt al via de rode en zwarte draad van de Wisp.

Ten tweede: aan de zijde van de 15 polige Sub-D connector zit een driepolige pin header. Afhankelijk van de gebruikte PIC moet deze in in Dis(abled) of Ena(bled) staan.
Voor de 16F877A moet deze in Dis(abled) staan.

Ik hoop dat gauw het Eureka gevoel krijgt.

Henny
h.beekman

Postby jeroen1960 » Tue Jul 05, 2011 12:00 am

Dag Henny,

Vanmiddag heb ik wat tijd om er naar te kijken. Dat idee van een led met een weerstand over de +5V en de 0V spreekt met wel aan. Ga ik zeker toepassen. Bedankt voor de tips en ik laat het je vanmiddag weten.

Groet,

Jeroen
jeroen1960

PreviousNext

Return to Microcontrollers