50 PIC Microcontroller projecten

Ontwerpen en programmeren

Postby <t0mmy> » Sun Feb 20, 2011 12:00 am

oké,

nog een vraagje moet ik nu nog 14v toevoegen of komt dat al via de pc? en ik neem aan dat die uitgangen extra zijn om te progammeren op een op gebauwd circuit. Of niet?
Attachments
schematic2.jpg
<t0mmy>

Postby schueler » Sun Feb 20, 2011 12:00 am

Gezien het van de comm port komt, heb je geen externe voeding nodig.

Dit slaat meteen op de opmerking dat dit schakelingetje niet werkt met een usb2uart converter. Deze genereren maximaal 10 volt, wat te laag is voor de MCLR op 13V te zetten.

Ben
schueler

Postby <t0mmy> » Sun Feb 20, 2011 12:00 am

oké bedankt ik ga kijken of het werkt.
<t0mmy>

Postby jeroen1960 » Sun Jun 19, 2011 12:00 am

Forum,

Het boek PIC Microcontrollers 50 projecten voor beginners en experts ( 3e druk 2011 ) heb ik gekocht. Tevens heb ik het hardware pakket besteld en een vriend de aansluiting van de 6 draadjes op de wisp628 ( ondertussen wisp648 ) laten solderen.
Als beginner loop ik bij de tutorial tegen de voor mij volgende onduidelijkheden aan ( het gaat hier om een microchip 16F877 ):

1. Het schema op blz. 18 bevat 2 condensatoren van 20pF ( code 20 ). Dit zijn de condensatoren die verbonden zijn met het kristal en poort 13 en 14. Deze constructie kom ik bij elke schakeling weer tegen. Mij is echter niet duidelijk welke condensatoren uit het hardware pakket ik nu moet gebruiken. Aangezien de foto's van het breadbord met de schakelingen in het boek zwart/wit zijn vind ik het moeilijk te bepalen wat / wat is. Uiteindelijk heb ik iets gevonden waar NPO22J of NPD22J op staat. Ik heb 2 van deze dingetjes. Ook heb ik iets gevonden waar 104 op staat en daar heb ik er ook 2 van. Ik heb op internet gekeken maar kwam niet veel tegen over de NPO22J / NPD22J. Toch heb ik het vermoeden dat dit de goeie is. Kan iemand mij zekerheid geven ?

2. Het schema op blz. 18 bevat verder een 100nF condensator en 4 100nF condensatoren die op de hoeken van het breadbord moeten worden geplaatst voor ontstoring. Totaal dus 5 van de condensatoren. De 5e condensator van 100nF zit echter achter een weerstand van 33K en 10K en ziet er ook anders uit dan de 4 condensatoren van 100nF op de hoeken. De 4 condensatoren van 100nF lijken op tonnetjes met 2 draadjes en de condensator achter de weerstanden lijkt op een "platgeslagen tonnetje" met 2 draadjes. Deze lijkt dus totaal niet op de 4 condensatoren van 100nF. Heeft iemand enig idee hoe ik erachter kan komen wat de goeie condensator is ?

Ik heb een plaatje toegevoegd van het schema en de foto van de schakeling.

Groet,

Jeroen
Attachments
out2.jpeg
jeroen1960

Postby h.beekman » Sun Jun 19, 2011 12:00 am

Hallo Jeroen.

Ik ben zelf ook een leek op dit gebied maar net als jij ben ik een maandje bezich met dit boek (50...).

De code 20 zijn twee kleine condensatoren welke bij de 16F877 de oscilator samen met het kristal laat lopen.

De condensatoren met 104 zijn 100.000PF (10 met 4 nullen)of wel 100NF. Deze hebben geen functie voor de PIC maar zijn ontstoor condensatoren en HEEL belangrijk, dus plaatsen.

Verder moet je voor dat je het Breadbord gaat gebruiken enkele doorverbindingen op maken anders werkt het niet.

De WISP648 is een prima keus. Deze kan je met een adaptor voeden en met de WISP kan je je Tutorial projecten programeren en voeden.

Houd je goed aan het boek en de adviezen zoals kleurcodes, dat werkt prettig vooral als je verder komt met dit "leuke" boek.

Henny
h.beekman

Postby arjen h. » Sun Jun 19, 2011 12:00 am

jeroen1960Uiteindelijk heb ik iets gevonden waar NPO22J of NPD22J op staat. Ik heb 2 van deze dingetjes.

20 pF bestaat niet, althans niet in de standaard reeksen. De NPO22J / NPD22J zijn C-tjes van 22 pF. Geen probleem....

jeroen1960De 4 condensatoren van 100nF lijken op tonnetjes met 2 draadjes en de condensator achter de weerstanden lijkt op een "platgeslagen tonnetje" met 2 draadjes.

Dit zegt mij niet veel, condensatoren kunnen veel uitvoeringen hebben. Misschien even een foto van de condensatoren posten als je er nog niet uit bent...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Hey Henny,

Leuk dat ik niet de enige ben die er net mee begonnen is. Ja dat van de code 20 en kristal had ik ook begrepen. Het was misschien beter geweest als ze een kleurenfoto hadden gemaakt van het hele breadbord met de codes bij de "dingetjes" als eenmalig iets.

H.Beekman
De code 20 zijn twee kleine condensatoren welke bij de 16F877 de oscilator samen met het kristal laat lopen.
Henny

Ik heb even wat foto's gemaakt van de onderdelen.

1. "Hier heb ik er 2 van. Moet dacht ik rond het kristal zitten.jpg" => Dit is het onderdeel waar "NPO22J of NPD22J" op staat. Geen code 20 dus maar hiervan denk ik dat het het meest voldoet aan de beschrijving van code 20 en dus rond het kristal moet zitten. Dit onderdeel is nog niet helemaal duidelijk.

H.Beekman
De condensatoren met 104 zijn 100.000PF (10 met 4 nullen)of wel 100NF. Deze hebben geen functie voor de PIC maar zijn ontstoor condensatoren en HEEL belangrijk, dus plaatsen.
Henny

2. "10microF hier heb ik er 5 van.jpg" => dit zouden volgens mij dan de condensatoren moeten zijn van 100nF en dus de 104 code. Op alle hoekpunten dus van het breadbord. Dit onderdeel is duidelijk.

H.Beekman
Verder moet je voor dat je het Breadbord gaat gebruiken enkele doorverbindingen op maken anders werkt het niet.
Henny

Kun je uitleggen wat je bedoelt met doorverbindingen ?

3. "Code 104 hier heb ik er 2 van .jpg" => hier heb ik er 2 van en daar staat op het onderdeel de code 104 op ( althans op 1 bij de 2e is de tekst waarschijnlijk weggevallen ). Ik heb geen idee wat ik met dit onderdeel moet doen omdat het er maar 2 zijn die ik geleverd heb gekregen. Het lijkt mij een condensator. Dit onderdeel is mij volkomen onduidelijk.

H.Beekman
De WISP648 is een prima keus. Deze kan je met een adaptor voeden en met de WISP kan je je Tutorial projecten programeren en voeden.

Houd je goed aan het boek en de adviezen zoals kleurcodes, dat werkt prettig vooral als je verder komt met dit "leuke" boek.
Henny

Het leek mij verstandig als leek zijnde om het hele hardware pakket te bestellen zodat ik zeker wist dat het goeie materiaal had. Goed om te lezen dat de wisp648 een goeie keus was.

Ik kan evt. een foto toevoegen van het breadbord zoals ik hem nu in mekaar heb gezet.

bedankt voor de tips / adviezen,

Jeroen
Attachments
Hier-heb-ik-er-2-van.-Moet-dacht-ik-rond-het-kristal-zitten.jpg
10microF-hier-heb-ik-er-5-van.jpg
Code-104-hier-heb-ik-er-2-van-.jpg
jeroen1960

Hey Arjan,

2 x 20pF ( code 20 ) is de term die gebruikt wordt in het boek. Als ik het goed begrijp kan ik de c-tjes van 22pF dus gebruiken voor rond het kristal.

Ik heb hierboven een foto bijgesloten van deze onderdelen. De tekst op het onderdeel is 10uF ( 10nF zegt het boek ) en ik ga ervanuit dat dit de code 104 condensatoren zijn die op de hoekpunten moeten komen.

Groetjes,

Jeroen
jeroen1960

Postby arjen h. » Sun Jun 19, 2011 12:00 am

Foto 1: dit zijn de C-tjes van 22p, dus bij het kristal.

Foto 2: geen condensatoren, maar elko's van 10 uF (micro F), waarschijnlijk zo als je zegt op de hoekpunten van breadboard, LET OP POLARITEIT ! Als in het boek 10nF staat dan klopt dit niet.

Foto 3: met code 104 zijn dit de 100 nF condensatoren, bij voorkeur bij elke voedingspin van de microcontroller plaatsen. In geval van 16F877 tussen pinnen 11 en 12 en tussen de pinnen 31 en 32.
Dit is ook de 100n die tussen de weerstanden 33k/10k en de massa geplaatst wordt.

Arjen.

edit: je hebt er maar 2 van 100n, dan 1 bij de voeding van de controller plaatsen en 1 voor de 33k/10k.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby kersing » Sun Jun 19, 2011 12:00 am

jeroen1960
Ik heb hierboven een foto bijgesloten van deze onderdelen. De tekst op het onderdeel is 10uF ( 10nF zegt het boek ) en ik ga ervanuit dat dit de code 104 condensatoren zijn die op de hoekpunten moeten komen.

Jeroen,

10uF (micro farad) is een substantieel andere waarde dan 10nF (nano farad, zit een factor 1000 tussen, zie ook wikipedia), dus dat zijn niet de correcte onderdelen. 10nF condensatoren zijn meestal plat en geen ' tonnetjes'.

Groeten,

Jac'
kersing

PreviousNext

Return to Microcontrollers