50 PIC Microcontroller projecten

Ontwerpen en programmeren

Postby <t0mmy> » Sat Feb 19, 2011 12:00 am

Hallo,

ik ben Tom (14 jaar), ik wil het boek 50 PIC Microcontroller projecten gaan kopen en heb hier paar vragen over. Ik heb dit boek al een keer van de bib geleend en wilde het dus gaan kopen. toen ben ik op het internet gekeken naar de prijzen van de microcontroller progammer ezt. en schok nog wel van de prijs van de progammer. Dus ik ben op het internet weer gaan zoeken naar een plaats vervanger en vond dit: http://www.circuit-projects.com/microcontroller/pic-and-eeprom-programmer.html kan iemand mij zeggen of dit zal werken en of het goed samen werkt met de pic16f877a en ander programmas die in het boek staan beschreven??? en zo niet hoor ik het graag, (misschien nog een andere oplossing??) of toch maar de wisp48?'
<t0mmy>

Postby schueler » Sat Feb 19, 2011 12:00 am

Tja, het ligt er maar net aan wat je er aan wilt uitgeven.
Je kunt er zelf eentje bouwen, en dan heb je als nog alle soorten een maten, maar je kunt er ook eentje aanschaffen.

Wat jij wilt.

Mijn eerste pic programmer was een zelf gebouwde die alleen de 16F84 en een paar andere kon programmeren.
Later heb ik de PICkit 2 Flash Starter Kit gekocht.
Daar heb ik veel plezier van gehad, en nog steeds.

Voor de PIC16F877a zou je de PICKit2 Debug Express kunnen nemen waar al een pic16f877a bij zit op het bordje.
Maar ja, kost je wel 45 a 50 euro inderdaad.

De programmer waar naar jij verwijst kan ook de pic16f877a programmeren. Het staat immers in het lijstje van ondersteunde pic controllers.

Houdt er wel rekening mee dat nieuwere computers en laptops geen com poort meer hebben en dat dit soort programmers niet werken met een usb2uart converter.

Ben

edit: typo's'
schueler

In het boek staan ook programma's beschreven waar mee je programmeerd werkt dit dan wel met een andere progammer?

gr. Tom
<t0mmy>

Er zijn meerdere programmers....
Je kunt op verschillende manieren tot een geprogrammeerde PIC komen.

Als eerste schrijf je een programma wat in C, assembly, Basic, of en andere taal.
Dan compileer je de code naar een HEX format.
Om de gegenereerde code in de PIC te kunnen zetten heb je een programmer nodig en software om het in de PIC te zetten.
Het ligt aan de programmer sotware welke programmer je kunt gebruiken of niet. PonyProg ondersteund bijvoorbeeld veel homebrew programmers maar ook professionele.

Ik ken het boek zelf niet maar ben er sowieso van overtuigd dat je het in principe met elk programmer kunt programmeren mits het de PIC16F877a ondersteund.

Ben
schueler

Oké bedankt,

weet iemand wat de afkortingen betekenen rechts in de afbeelding?[
Attachments
schematic.jpg
<t0mmy>

Bedoel je PGD?
schueler

Ja, en die andere ook?? die daar bij staan
<t0mmy>

hier staat het een en ander uitgelegd.

Ben'
schueler

bedankt,

VPP (of MCLRn)Programmering spanning (meestal 13V).
VccVermogen (meestal 5V).
GNDDe grond (nul volt).
PGD - Gegevensgebruikelijke poort en de aansluiting RB7.
PGC - Klokgebruikelijke poort en de aansluiting RB6.
PGM - LVP staatgebruikelijke poort en de aansluiting RB3/RB4.

dus als ik het goed begrijp moet ik 13V op MCLR zetten en GND de -(of staat dat er al op?) maar wat is dan vdd is dat soms vcc in de tekst hier boven.
<t0mmy>

Postby msilvius » Sat Feb 19, 2011 12:00 am

Juist.
VPP is de programmeer spanning, en das hier 13 volt.
MCLRn is dezelfde aansluiting.
Wanneer deze aansluiting niet gebruikt is, hoort er 5 volt op te staan.
Wanneer die 5 volt naar 0 volt (GND) getrokken word, zal er een reset plaatsvinden.
De afkorting staat dus voor Memory CLeaR en die "n" betekent dat het actief is als het aan 0 volt hangt.
De meest gebruikelijke notatie hiervoor is dat de naam voor zulke aansluitingen onderstreept is.
Een andere notatie is dat er dan een !uitroepteken voor die naam staat.
Dus wanneer je een onderstreepte benaming ziet, betekent dat dat die functie actief is als die pin aan massa getrokken word.

Vcc en Vdd zijn veel gebruikte benamingen voor voeding.
Het ligt officieel aan de techniek waarmee je werkt, welke term er gebruikt word, maar je hebt al door dat dat erg door mekaar loopt.

GND is inderdaad GrouND; nul volt.
De "min" mag je vanaf vandaag vergeten als je het over nul volt hebt, want dat is niet hetzelfde.
Er is ook nog Vee, en Vss das dus een variant op GND.

Wanneer je in een schakeling meerdere varianten tegenkomt, moet je goed opletten.
Want dat betekent dat ze wel op elkaar lijken maar dat ze niet hetzelfde zijn.

Let er op dat je die 13 volt alleen maar voor (en tijdens) het programmeren gebruikt.
De andere delen kunnen daar niet tegen.
msilvius

Next

Return to Microcontrollers