Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

GPS voor modeltreinen

Ontwerpen en programmeren

Postby eriksl » Tue Jul 10, 2012 12:00 am

Even spuit 11 vanaf vakantieadres (jaja, erg fout, ze hebben hier internet...)

Ik wil zelf ook al jaren zoiets maken, alleen wacht ik even tot zoon de leeftijd heeft dat we er samen aan kunnen werken. Ik heb ook geen treinbaan nu, ik vind alleen een stel rails en een trein niet zo spannend.

Maar ik denk er op z'n tijd vast over na. Wat ik wil maken is een autonoom systeem op de manier van ERTMS. Op geregelde afstanden op de baan is "iets" van gegevensuitwisseling met de trein (daar ben ik nog niet helemaal uit), waardoor a) de trein weet waar hij is en b) de centrale controller opdrachten kan geven. Tzt ben ik als het goed is al zo slim in het programmeren van attiny's dat dat wel moet lukken

Op die manier zouden meerdere treinen autonoom moeten kunnen rijden zonder botsingen.

Gegevensoverdracht is uiteraard even lastig. Ik zat te denken aan barcodes, op zich eenvoudig, maar statisch. Anders iets van zigbee, maar die heeft weer een veel te groot bereik. RFtags is anders misschien ook nog een idee.

Gelukkig heb ik nog een paar jaar

Tot zover mijn $0.02
eriksl

Postby eriksl » Tue Jul 17, 2012 12:00 am

Ik had ook nog bedacht dat een "omwentelingsteller" ook best handig zou zijn, om de positie tussen twee punten te schatten, net als trams dat doen.
eriksl

Previous

Return to Microcontrollers