Raspberry Pi

Ontwerpen en programmeren

Raspberry Pi

Postby brmo » Sun Apr 23, 2017 2:11 pm

Geachte,

Ik heb vorig jaar in augustus het boek 'Raspberry Pi ontdekken in 45 elektronica projecten' van Bert van Dam, samen met de NOOBS SD kaart en de nodige elektronische onderdelen om de projekten van het boek te kunnen maken, aangekocht. Enkele weken geleden ben ik ermee aan de slag gegaan.
Na installatie van het NOOBS (Debian) besturingssystem op de Raspberry, werkt deze. Echter bepaalde schermen die in het boek beschreven staan (taakbalk, bureaublad) zien er bij mij anders uit. Dit is niet het probleem. De Midori browser heb ik niet - ik heb wel Epiphany als web browser. Het vogeltje aan de linkerkant van de taakbalk staat er bij mij niet. In het boek staat dat de SD-kaart 4GB geheugen heeft. De kaart die ik heb aangekregen had 16GB geheugen.

Probleem: voor de projecten wordt het commando 'import' gebruikt om gebruik te kunnen maken van extra opdrachten. Deze functie werkt niet - de Raspberry vindt deze files niet en bijgevolg werkt het programma ook niet. Via de shell van Python worden deze files ook niet gevonden. Voorbeelden: wiringpi, wx, en andere. os bevoorbeeld wordt dan wel gevonden.

Ook staat in het boek vermeldt dat de programma's op de SD kaart staan zodat ze niet moeten overgetypt worden. Ik vind deze programma's nergens op de kaart.

Ik weet niet wat het probleem is - heb ik misschien iets verkeerd geïnstalleerd op de Raspberry ? Is er een update van iets geweest tussen augustus 2016 en nu ?
Waar kan ik de ontbrekende bestanden vinden en hoe krijg ik ze geïnstalleerd op mijn Raspberry 3B ?

Dank bij voorbaat voor jullie hulp en groeten
Bruno Mols
brmo

Re: Raspberry Pi

Postby arjen h. » Wed May 03, 2017 8:48 pm

Bruno,

Ik heb navraag voor je gedaan en je hebt waarschijnlijk een verkeerd SD kaartje gekregen.
Neem even contact op via service at elektor punt nl en dan sturen ze je de juiste op.

groet, Arjen.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Return to Microcontrollers