Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

ElektorLive!2012 (D)

Er moet ook een plaatsje zijn voor niet technische vragen

Postby schueler » Wed Aug 29, 2012 12:00 am

Ik wilde even kijken of het al bekend was wanneer Elektorlive!2012 in het evoluon gehouden zou worden. Het viel me al meteen op dat ik werd doorgesluisd naar http://www.elektor-live.com/. Niets mis mee, Elektor wil immers meer internationaal worden...

Wat dan weer wel jammer is dat je dan meteen in het duits aangesproken wordt!?! Ok, het volgende elektor!live event is op 20 oktober in Dortmund (D) en zal voornamenlijk duitste lzers aantrekken maar je hebt op de site geen enkele mogelijkheid om het in het nederlands te kunnen lezen. Laat staan dat onze engelse, franse en/of spaanse lees collegas het kunnen lezen...
Geef in ieder geval de optie om je taal te kiezen.

Leuk geprobeerd van Elektor maar voor mij slaan ze de plank hiermee finaal mis!

Ben'
schueler

Postby nieuw 2 » Wed Aug 29, 2012 12:00 am

Ben,

Ik kan Elektor zeer goed volgen. De Westfalen hal in Dortmund is niet zo ver uit de buurt. In het verleden passeerde ik er minstens 2 keer per week. Het is zeer gemakkelijk te bereiken via verschillende autosnelwegen. Vanuit Köln, Frankfurt, Bremen, Kassel, ... . Je zegt het maar. Een Duitser maalt er ook niet om enkele 100km te rijden. Een voorbeeld: 1FC Köln heeft een groot supporterslegioen in onder andere Soest. Toch al 135km enkel.

Duitsland en bij uitbreiding de Duits sprekende landen, zijn een belangrijk doelpubliek voor Elektor. Ik ben de vorige jaren niet op ElektorLive! geweest. Ik weet dus niet of het de voorgaande jaren in het Nederlands, Engels of Duits de seminaries werden gegeven. Mij lijkt het helemaal nier verkeerd om dit in het Duits te doen in Duitsland.

Persoonlijk zou ik minder problemen hebben met een Duitse uiteenzetting dan met een Engelse. Duits lezen gaat me ook een stuk beter af dan het Engels.

Voor een andere hobby van mij ben ik bijna 100% overgeleverd aan Duitse websites en leveranciers. Geen enkel probleem.
nieuw 2

Postby kersing » Thu Aug 30, 2012 12:00 am

Het zou prettig zijn als de nederlandse site een vermelding zou geven dat er (blijkbaar) dit jaar geen elektorlive in NL is en de belangstellenden doorverwijst naar de duitse site. Staat gewoon wat klantvriendelijker
kersing

Postby schueler » Thu Aug 30, 2012 12:00 am

Het gaat er bij mij niet zo zeer om waar het georganiseerd wordt maar dat je naar een nederlandse site doorverwezen wordt naar een internationale site waar dan alleen duits als taal gegeven wordt.

www.elektorlive.nl -> www.elektor-live.com

Maak er dan in ieder geval www.elektor-live.de van of www.elektor-live.com/de met keuzes om ook een andere taal te kiezen.

Ben'
schueler

Postby nieuw 2 » Thu Aug 30, 2012 12:00 am

Een probleem is dat er weinig landen de DNS regels goed uitvoeren. 1 van de weinige is UK. elektor.co.uk zou daar correct zijn. Voor Nederland zou het normaal elektor.co.nl zijn.

co omdat het om een commerciële organisatie gaat.
nl om het land aan te duiden waartoe de domeinnaam behoort.
nieuw 2

Postby msilvius » Thu Aug 30, 2012 12:00 am

Dat wil ik best aannemen als feit.
Maar het heeft volgens mij erg weinig (niets) met Ben's punt te maken (ik vind dat ie hier een een punt heeft).
Een URL word van rechts naar links verwerkt (dus links van de / en rechts van de eerste . is het eerste wat verwerkt word) voor zover ik me ooit heb laten wijsmaken.
Een .com domein is Amerikaans/internationaal (dus niet .co.us.), en daarom is het wel wat vreemd als de voertaal Duits is.
Andere bedrijven die in meerdere landen werkzaam zijn (kun je bij Elektor wel zo zeggen), bieden meestal minimaal de mogelijkheid om voor de Engelse taal te kiezen.

Verder voegt die .co. erg weinig toe vind ik zelf.
Natuurlijk kun je dan aanvoeren dat je kunt zien met wat voor organisatie je te maken hebt.
In de praktijk zul je als serieuze domein eigenaar dan alle organisatievormen moeten reserveren omdat anders anderen er mee vandoor gaan, iets dat nu al veelvuldig gebeurt.
Surf maar eens naar elektor.org , en probeer maar eens wat andere TLD's.
Je zult zien dat de org twijfelachtig is (mogelijk door Elektor zelf gereserveerd, maar niet doorverwezen naar een Elektor domein), en dat deze naam in Polen gewoon gekaapt is (gezien de voor mij enige leesbare merknaam/logo dat daar te vinden is en de vermoedelijke inhoud van die site).
Maar zoals gezegd, heeft dat volgens mij erg weinig met het onderwerp te maken en ga ik liever weer on topic:

Ik ben het wel met Ben eens dat dit beter kan als je als Elektor organisatie serieus met internet bezig bent.
En eigenlijk vind ik ook dat dit onderwerp ook beter in "Alle Hens aan dek" zou passen, ook al gaat het niet over de papieren editie of het forum zelf.
msilvius

Return to Voor thema's die niet per se technisch zijn.