Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Soldeerstation met meetfunctie

Er moet ook een plaatsje zijn voor niet technische vragen

Postby schueler » Fri Jan 08, 2010 12:00 am

Even een stukje tekst van de website betreft Soldeerstation met meetfunctie
Dit ontwerp laat zien hoe je voor weinig geld een temperatuurregeling voor een standaard 30 W soldeerbout kunt bouwen.

Ik heb even gekeken maar deze stelling valt me vies tegen...

Wat heb je nodig:"
Print €33,45 + verzendkosten
uP € 14,00 + verzendkosten
LCD € 15,27 + verzendkosten
losse componenten even verwaarloost

totaal zonder de verzendkosten mee gerekend te hebben ben je dus al zo rond de 65 euro kwijt. Met verzendkosten dus zo al tegen de 80 euro. komt nog kastje bij en zo...
En, uiteraard de bout als je die nog niet hebt.

Nu was ik wat aan het surfen en kom ik dit soort dingen tegen :
RS-Online : RS DS50 Digital Soldering Station
OKAPHONE : Regelbaar soldeerstation met keramische bout
Ook hier komen natuurlijk nog de verzendkosten bij maar...
Beide instelbaar in temperatuur ipv in PWM procenten wat dus de bout netjes op temperatuur houd ook als je een groter metaal vlak soldeert of een groter component.

Het enige wat deze soldeerstations dan niet hebben zijn de twee meetingangen.

Ben dus nu toch meer geneigd om een van die soldeerstations te kopen ipv mijn oude vertrouwde boutje te upgraden.

P.S.: Ik regel mijn weller boutje al jaren met een grote dikke draadpotmeter

Ben
schueler

Postby arjen h. » Fri Jan 08, 2010 12:00 am

Hmmm ja, loop wel vaker tegen dit feit aan.

Je moet de meeste projecten toch beschouwen als hobby wat (toch) wat geld mag/moet kosten.

Voordeel van zelf maken is dat je het nog eens iets aan kunt passen aan je eigen wensen...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Dat klopt wel dat je het als hobby moet beschouwen en dit is dan voor mij ook zeker hobby maar waar ik over val is het feit dat dit als "weinig geld" wordt beschouwd!

Ben
schueler

Postby arjen h. » Fri Jan 08, 2010 12:00 am

Mee eens.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby jeroen3 » Fri Jan 08, 2010 12:00 am

Hallo allemaal,

Misschien is dit ook iets voor beginners.

Dit soldeerstation bevat het volgende voor € 99,99 (excl. verzendkosten):
  • Hoogwaardig analoog soldeerstation met keramisch hitte-element en temperatuursensor.
  • Gestabiliseerde netvoeding met schakelbare uitgangsspanning.
  • Veelzijdige multimeter met LC-display en alle belangrijkste meetbereiken en diode- en transistortester.

Jeroen'
jeroen3

Jeroen3... dit ...

Die link gaat niet goed...
Conrad herkend het niet.

Ben'
schueler

Postby jeroen3 » Sat Jan 09, 2010 12:00 am

Oh vreemd...

Bij mij deed hij het gisteren wel, maar nu ook niet meer. Zou wel met de cookies ofzo te maken hebben.

Dit is in ieder geval de naam van het product: Multifunctioneel soldeerstation LAB1
En dit is zijn bestelnummer: 588325 - 89.

Jeroen
Attachments
soldeerstation-conrad.jpg
jeroen3

Postby necv20 » Thu Jan 21, 2010 12:00 am

Ik heb er de tijd niet voor, maar bedenk eens een schakeling volgens het volgende idee. En dat zou wel eens een koopje kunnen zijn.

Ik heb mijn oude 230V 15W boutje opgestookt gedurende 10 minuten. Daarna de stekker uit de contactdoos getrokken en spanning gemeten (!) met een universeelmeter op de pennen van de stekker. Jawel, 4 millivolt! Met het dalen van de temp. zakt ook het aantal millivolts.

Dat was eigenlijk ook wel een beetje te verwachten. De 'bout' is eigenlijk ook gewoon een thermokoppel.
Met die millivolten ken je de temperatuur en kun je een regellus bouwen met bijv. een PWM aansturing van de 230V voeding.

Enige probleem, en daar kom ik niet uit (sorry al 20 jaar uit het vak), hoe schakel je om van 230 V PWM voeden naar millivolten meten op dezelfde aansluitpennen.
necv20

Postby schueler » Thu Jan 21, 2010 12:00 am

NECV20Enige probleem, en daar kom ik niet uit (sorry al 20 jaar uit het vak), hoe schakel je om van 230 V PWM voeden naar millivolten meten op dezelfde aansluitpennen.

En daar heb je precies de koe bij de horens...

Ben
schueler

Postby anneo » Thu Jan 21, 2010 12:00 am

De weerstand van de bout zal ook wel veranderen met de temp.
Dus in plaats van millivolts misschien beter de stroom te meten en daar de temp. van af te leiden?
Anne
anneo

Next

Return to Voor thema's die niet per se technisch zijn.