bejaarde quad voeding, niet helemaal lekker

Theorie en praktijk horen bij elkaar

bejaarde quad voeding, niet helemaal lekker

Postby maccer » Thu Apr 17, 2014 6:41 pm

Ben op bejaarde quad voeding gestoten, een apparaat uit 1990, met 4 uitgangsspanningen, te weten: 5V/1A vast, 5V/3A vast, 0 ... 30V/2A en nogmaals 0 ... 30V/2A. Heeft zichtbaar al dingen die niet helemaal lekker meer zijn: elcos met wat bruinsige kloddertjes, zijn inmiddels vervangen (de elco's, niet de kloddertjes). Het wat aparte aan dit type voeding: de verrassend kleine koelplaten. Hoe dat laatste kan zonder narigheid blijkt bij nader onderzoek: secundaire trafowikkelingen met veel aftakkingen die middels een door de uitgangsspanning aangestuurde relais matrix worden doorgeschakeld. Dat om de spanning over de dikke 2N3055 regeltorren onder alle omstandigheden binnen de perken te houden. Welnu, het toestel werkt wel, maar niet geheel zoals het hoort, overigens zonder het soort malheur zoals rook en vieze geur of zo. Ik heb zo het vermoeden dat er iets mis is met de relais (vuile contacten) en/of de aansturing. Om één en ander met succes te kunnen behandelen ben ik op zoek naar het schema en/of service manual. Een Internet/Google search levert niks op, schematheek, ElektroTanya en dergelijke, ook niks. Ik vestig mijn hoop op één van de lezers van deze rubriek.
Het betreffende toestel: GW Laboratory DC Power Supply Dual Tracking Dual 5V fixed GPQ-3020D
GW staat voor Good Will Instrument Co LTD uit Taiwan. Het toestel stamt uit 1990, werd (ooit) geleverd door Klaasing Electronics uit Oosterhout, maar die is overgenomen door Getronics en die is weer overgenomen door Koning en Hartmann, daar boor je inmiddels in dunne lucht wanneer het om dit soort erfenissen gaat.
Wellicht ten overvloede: dat via een keten van relais omhoog schakelen van de de spanning die naar de gelijkrichter gaat, valt nog wel te doorgronden. Het gecompliceerde zit'm in het spanning metende deel wat de juiste relais bekrachtigt, en, in het deel wat de 'tracking' verzorgt bij het serie of parallel schakelen van de twee 0 ... 30V takken. Werkt ook met relais...
Maar ja, het zou wel aardig wezen om dit ding weer goed aan de praat te krijgen.
Met groet, Maccer
maccer

Return to Elektronica algemeen