Fout in eagle library "display-kingkright" package "SA10-21"

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby arjen h. » Sat Jan 11, 2014 12:00 am

Wat een drama. Heb je een mooie print ontworpen met 1 inch 7 segment displays en netjes ge-etst, kom je bij het testen tot de ontdekking dat bepaalde segmenten verkeerd oplichten. Bah.

Om lang verhaal kort te houden, er zit dus een fout in de display-kingbright library. Package SA10-21. Pads 6 en 10 zijn verwisseld, en ook pads 7 en 9 staan op de verkeerde plek.

Oplossing, de genoemde package bewerken en de genoemde pads verwisselen.
Attachments
naamloos.4.png
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby nieuw 2 » Sat Jan 11, 2014 12:00 am

Arjen,

Altijd eerst een keer vergelijken met de datasheet is veruit het veiligste.

Als het een projectje is met een µC is het niet zo'n grote ramp. Als het met discrete componenten is, is het idd wat anders.

Dit soort zaken geef ik de pads ook liever de naam van het segment. Is veel duidelijker.
nieuw 2

Postby anneo » Sat Jan 11, 2014 12:00 am

Ja,erg vervelend.
Sinds ik eens ruzie heb gehad met een bruggelijkrichter met een verwisseling (lang geleden,weet niet meer welke)kijk ik ALLES na,datablad erbij .
Een waarschuwing is nooit weg.Iets op tegen dat ik een kopie van je verhaal op zelfbouwaudio forum doorgeef ?
Anne
anneo

Postby arjen h. » Sun Jan 12, 2014 12:00 am

@Nieuw 2, ja, helemaal gelijk en die datasheet heb ik bekeken. Pin nummers klopten, segmenten klopten, leek niets mis mee. Fout zit in de eagle lib package. De fout was te voorkomen geweest door de package in de lib te controleren en/of bij het routen op te letten. Ik was te goed van vertrouwen dat de lib goed zou zijn en bij het routen niet alert genoeg. Achteraf waren er wel aanwijzingen dat het niet goed was. Tegen mijn kinderen zou ik zeggen: "Leermoment"!

Ik heb de print met draadjes gecorrigeerd. Er zit wel een microcontroller op, maar deze is geprogrammeerd aangeleverd. De print ga ik waarschijnlijk nog wel een keer maken, maar dan met een gecorrigeerde layout.

@Anneo, ik heb er geen problemen mee dat je wat op het zelfbouwaudio forum zet. Onderstaande afbeelding laat zien wat het gevolg kan zijn van zo'n fout.
Attachments
Naamloos.5.png
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby petrus bitbyter » Sun Jan 12, 2014 12:00 am

Heb je er bezwaar tegen wat meer informatie te geven? Over welke LED-klok gaat het? Waar is het ontwerp vandaan en waar de software? Welke micro is er gebruikt en heb je ook een source of .HEX bestand? Ik ben niet nieuwsgierig natuurlijk

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby nieuw 2 » Sun Jan 12, 2014 12:00 am

Als ik een package de eerste maal gebruik ben ik dubbel voorzichtig.

Ik ben zelf al een aantal maal met mijn kop tegen de muur gelopen door eigen stommiteiten. Hier zijn dus ook wel een aantal printjes waar een draadje is gebruikt als correctie.

Zou het herprogrammeren van de klok zoveel problemen opleveren?
nieuw 2

Postby arjen h. » Thu Jan 16, 2014 12:00 am

petrus bitbyterHeb je er bezwaar tegen wat meer informatie te geven? Over welke LED-klok gaat het? Waar is het ontwerp vandaan en waar de software? Welke micro is er gebruikt en heb je ook een source of .HEX bestand? Ik ben niet nieuwsgierig natuurlijk

petrus bitbyter

Klik'
arjen h.
Moderator

Postby arjen h. » Thu Jan 16, 2014 12:00 am

Nieuw 2Zou het herprogrammeren van de klok zoveel problemen opleveren?
Nee, waarschijnlijk niet. Mijn insteek was alleen eerst de standaard controller/hex te gebruiken zodat ik in ieder geval weet dat de hardware werkt.
arjen h.
Moderator

Return to Elektronica algemeen