Roulerende LED

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby donbram » Fri Dec 13, 2013 12:00 am

Hallo, ik heb een vraagje.

Ik raak er persoonlijk niet meteen wijs uit.

Ik wil een roulerende LED (datasheet in link) aansluiten op een 9V batterij. Wat moet de waarde zijn voor mijn voorschakelweerstand?

http://dlnmh9ip6v2uc.cloudfront.net/datasheets/Components/LED/changingLED.pdf

Dank u wel en vriendelijke groeten!
donbram

Postby petrus bitbyter » Fri Dec 13, 2013 12:00 am

DonBramHallo, ik heb een vraagje.

Ik raak er persoonlijk niet meteen wijs uit.

Ik wil een roulerende LED (datasheet in link) aansluiten op een 9V batterij. Wat moet de waarde zijn voor mijn voorschakelweerstand?

Dank u wel en vriendelijke groeten!

Tja, die datasheet is geen toonbeeld van helderheid, hoe helder die LEDs verder ook mogen wezen. Ik maak er uit op dat je een stroombron van 20mA nodig hebt die 4,5V moet kunnen leveren. (Let op, meestal heb je het over een spanningsbron. Bijvoorbeeld een spanningsbron van 4,5V die minimaal 20mA moet kunnen leveren.)

Zelf zou ik met een regelbaar voedinkje, een serieweerstand, een stroom- en een voltmeter wat nader onderzoek doen. Moet je wel over die spullen kunnen beschikken natuurlijk.

Alternatief is een 20mA stroombronnetje maken. Met een simpel netvoedinkje, LM317 en een 100 ohms potmetertje is dat goed te doen. Voeding moet wel ongeveer 9V kunnen leveren. Een batterij is nog beter.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby donbram » Sat Dec 14, 2013 12:00 am

Dank u wel voor het snelle antwoord!

Helaas heb ik niet het materiaal voor handen om alles uit te testen of een grote opbouw te doen!

Ik ga eens testen met 2 weerstandjes van 180 en 470 ohm voor eens te kijken wanneer het lampje het best gaat branden..

Hopelijk zal dat oke zijn!
donbram

Postby stafvg » Mon Dec 16, 2013 12:00 am

Ik veronderstel dat je ook gaat gebruik maken van het driver ICtje.

Dan staat daar dat je een max. spanning van 5V er op kan aansluiten.
Het IC heeft een typisch verbruik van 50 mA alleen, de ledjes gaan in een bepaald patroon aan en uit, soms is er maar één aan, soms twee en soms, heel even, 3 ledjes, dat wisselt dus van 20mA, 40mA naar piekjes van 60mA. Door het spanningsprobleem met een weerstand in serie met de batterij op te lossen kom je er niet. Je kan beter een 78L05 met een klein elcotje aan de uitgang gebruiken, lijkt me.

Staf
stafvg

Postby petrus bitbyter » Tue Dec 17, 2013 12:00 am

StafVGIk veronderstel dat je ook gaat gebruik maken van het driver ICtje.

Dan staat daar dat je een max. spanning van 5V er op kan aansluiten.
Het IC heeft een typisch verbruik van 50 mA alleen, de ledjes gaan in een bepaald patroon aan en uit, soms is er maar één aan, soms twee en soms, heel even, 3 ledjes, dat wisselt dus van 20mA, 40mA naar piekjes van 60mA. Door het spanningsprobleem met een weerstand in serie met de batterij op te lossen kom je er niet. Je kan beter een 78L05 met een klein elcotje aan de uitgang gebruiken, lijkt me.

Staf

Ik heb nog weer eens even naar de datasheet gekeken. Is het soms zo dat driver en LEDs in één huisje zitten zodat het van buiten op en gewone LED lijkt? In dat geval zou het aansluiten van 4,5V genoeg moeten zijn en is er geen aparte serieweerstand nodig. Die zit als het ware al ingebouwd. Maar, als al eerder gezegd, de datasheet blinkt bepaald niet uit door duidelijkheid.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Return to Elektronica algemeen