Arduino met pir gebruiken om een 12volt led aan sturen

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby dylantje » Sun Nov 17, 2013 12:00 am

Zoals de head zegt.

Ik ben een niet zo gevorderde elktraman, met de wiltste ideeën.

Ik zoek eigen meerdere dingen. [ heb de search gebruikt maar kom er niet.

Als eerste een sketch voor 2 pirren op een arduino, die een x tijd signaal zenden naar een mosfet.

Dan een jip en janneke aansluiting voor een mofset.
[ ik bedoel dan zonder moeilijke tekens, maar gewoon + 12 volt en - 5volt enz ]

Zou iemand me op weg kunnen helpen..
Heb al wat maar kom er net niet heb ik idee.:

http://makezine.com/projects/pir-sensor-arduino-alarm/

http://bildr.org/2012/03/rfp30n06le-arduino/

Ik snap die lastige symbolen niet..
dylantje

Postby petrus bitbyter » Sun Nov 17, 2013 12:00 am

Tja, als je pas begint... De door jouw gegeven links zijn zo ongeveer het summum van eenvoud. Nog eenvoudiger zal mijn niet lukken, vrees ik. Als je wat verder wilt, zal je toch echt die symbolen moeten leren herkennen. De enige manier om grotere schakelingen voor elektronici overzichtelijk te maken en vooralsnog verreweg het meest gebruikte communicatiemiddel. Dan hebben we het nog niet over het begrijpen van de werking. Die kan van heel oppervlakkig tot heel diepgaand zijn maar zonder schema's te kunnen lezen, kom je niet ver. (Als je al ergens komt.)

Als opstapje de datasheet van een in één van jouw links gebruikte MOSFET. Al op de eerste bladzijde wordt het verband tussen het schemasymbool en het uiterlijk van de MOSFET getoond. Dat is ook nodig want er zijn heel veel onderdelen die er van buiten hetzelfde uitzien maar een heel andere functie hebben. Zelfs van alle MOSFETS die er van buiten hetzelfde uitzien, is de indeling van de aansluitingen niet altijd gelijk.

petrus bitbyter
Attachments
RFP30N06LE.pdf
(94.88 KiB) Downloaded 104 times
petrus bitbyter

Return to Elektronica algemeen