Modulaire HF-Link

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby jan.lichtenbelt » Sun Sep 29, 2013 12:00 am

In het september en oktober nummer (2013) van Elektor staat de modulaire HF-Link met Manchester code. In het september nummer (p40-46) staat de elektronica. Er is echter iets merkwaardigs. Nl. figuur 9 toont de componenten zijde van de zender en figuur 10 het prototype. Idem voor de ontvanger met de layout van de componenten zijde in figuur 11 en de gehele ontvanger print met LCD scherm in figuur 12. Het valt op dat de prototypes bijna in spiegelbeeld zijn ontworpen (figuren 10 en 12) t.o.v. de uiteindelijke layout (figuren 9 en 11). Ook met deze laatste lay-outs zal het LCD alleen aan de componenten zijde gemonteerd kunnen worden, vanwege de nummering van de 16 pinnen voor de LCD 's. Op zich is dat een beetje jammer, want daardoor zijn de kroonsteentjes en de instelpotmeter moeilijk bereikbaar.
Of zie ik iets over het hoofd?

Groetjes

Jan Lichtenbelt
jan.lichtenbelt

Postby jan.lichtenbelt » Sat Oct 12, 2013 12:00 am

Vandaag alle onderdelen binnen gekregen. Direct de hex-files gedownload van Elektor en deze m.b.v. het PPP programma van MatrixMultimedia geprobeerd in de microchip PIC16F628A te downloaden. Echter deze geeft de foutmelding dat de gevraagde memory grootte van de hex file te groot is voor het geheugen van de chip. Het betreft de receiver file Master_Link_RX.hex.

Een vervanger voor PPP is mLoaderV3. Echter dit nieuwe programma herkent de microchip niet. Dus daar kom ik ook niet verder mee.

Wie kan mij helpen?

Groetjes

Jan Lichtenbelt
jan.lichtenbelt

Toevallig had ik een alternatief in huis de PIC16F1847 met groter geheugen.

Maar het lijkt mij goed dat ELEKTOR toch nog even naar de foutmelding van te groot geheugen bij gebruik met de PIC16F628A.

Groetjes

Jan Lichtenbelt
jan.lichtenbelt

Misschien is geheugen foutmelding onjuist, zie discussie op MatrixMultimedia forum
http://www.matrixmultimedia.com/mmforums/viewtopic.php?f=7&t=13014

Jan Lichtenbelt
jan.lichtenbelt

Nog een aanwijzing. De LED aangestuurd door de microchip mag met maximaal 25 mA aangestuurd worden. In het schema (figuur 4 en 6) voor zowel de zender als de ontvanger staat een serie weerstand van 100 Ω. Met een uitgangsspanning van 5V van de microchip en 2V spanningsval over de (rode) LED zal er een stroom van 30 mA gaan lopen. Te veel. In de onderdelenlijst staat een betere waarde, nl 180Ω.

Groetjes

Jan Lichtenbelt
jan.lichtenbelt

Postby jan.lichtenbelt » Thu Oct 17, 2013 12:00 am

Het gaat nog even door.
1) LCD schermen werkten niet. Eerst niet op de print en daarna in een proefopstelling deze LCD's geprobeerd. Het blijkt dat er in de schema's van zowel de zender als de ontvanger de R/W (read/Write) aansluiting verplicht aan GND moet (dus niet zwevend). Dit is op de print wel goed gerealiseerd.

Nu doet mijn zender print het goed. Maar...

2) De hex files voor zowel de zender als de ontvanger in een proefopstelling gedownload in de PIC16F628A. (Microchip en LCD zijn in beide gevallen hetzelfde).
De zender werkt goed, echter de ontvanger niet. Ik kan niets anders concluderen dat er iets fout is met de RX ontvanger hex file.
Ik zal ELEKTOR vragen voor een oplossing.

Groetjes

Jan Lichtenbelt
jan.lichtenbelt

Postby msilvius » Thu Oct 17, 2013 12:00 am

Hoi Jan.
Ik breek jouw monoloog met een tipje dat slechts indirect gerelateerd is aan deze thread.

Het tipje is om goed te letten op de benamingen van pins zoals de R/W pin die je eerder benoemt.
Als het goed is, is de door een fabrikant of iemand anders die het documenteert niet precies zo geschreven.
Die pin heeft namelijk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een streepje boven de W staan.
En dat streepje staat voor NOT.
Dat streepje kun je niet overnemen in je forum posts, maar daarom zijn hier alternatieve schrijfwijzen voor die algemeen geaccepteerd zijn.
De meest bekende is het uitroepteken.
Dan kun je dus spreken van de R/!W pin.
Ik begin hierover omdat je, als je zulke zaken ook zo overneemt, je er ook van bewust bent dat die NOT erbij hoort.
Zulke pinnen selecteren dus een read functie als ze HOOG zijn, en een write functie als ze aan LAAG zijn.
En dat impliceert dan weer dat ze niet zwevend kunnen / mogen zijn.
Soms word ook R/*W gebruikt.
msilvius

Postby jan.lichtenbelt » Fri Oct 25, 2013 12:00 am

In goede samenwerking met Elektor is de fout in de RX.hex file er uit gehaald. Het bleek dat het configuration word van de microchip ingesteld was op een RC-oscillator i.p.v. een HS oscillator. Tevens is het downloaden in de microchip veranderd van Low voltage programming in high voltage programming. Daarmee wordt de goede werking van pin RB4 voor de aansturing van de LCD gegarandeerd.

De aangepaste versies zijn te downloaden van www.elektor.nl/120187http://www.elektor.nl/120187.

Succes

Jan Lichtenbelt
jan.lichtenbelt

Postby jan.lichtenbelt » Wed Oct 30, 2013 12:00 am

Nog even 2 adviezen:
A. Je kan de microchip in serie programmeren m.b.v de volgende aansluitingen op K2:
1: Vdd=5V
7: Vpp=13.8 V
8: GND
15: Clock
16: Data
Echter dit werkt alleen als je de weerstand aan RA5 van 1 K weghaalt. De MasterClear MCLR werkt dan niet meer, maar die kan je heel eenvoudig intern regelen. Verander het configuratie word CRC onderaan) in de .hex file in 3F0A

B. Voor de makers van het PCB boord: de gaten van K2 en K3 zijn aan de kleine kant. Als je mannetjes connectoren hiervoor gebruikt, zijn die er alleen met geweld in te krijgen.
jan.lichtenbelt

Return to Elektronica algemeen