Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

1 to many RS232 splitter/multiplier

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby geb1970 » Sun May 26, 2013 12:00 am

Is het mogelijk om een RS232 poort te splitsen naar meerdere RS232 poorten. Ik voor een testomgeving graag het signaal vermenigvuldigen.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit het beste op kan pakken? Wat voor onderdelen moet ik daarvoor hebben zodat ik wat verder kan zoeken.

Op dit moment heb ik even geen idee hoe ik dit aan moet pakken.

Bij voorbaat dank.
geb1970

Postby msilvius » Sun May 26, 2013 12:00 am

Je vraag is niet 100 % duidelijk, omdat er informatie ontbreekt.
Natuurlijk kun je seriële poorten ook verdelen en aansluiten aan verschillende apparaten.
Maar het is maar net welke signalen er verwacht worden, om te kunnen bepalen of dat erg succesvol zal zijn.

Wanneer je een windows pc met meerdere com poorten hebt, dan kun je daarop een programma als VSPE (Google is je vriend) installeren.
Dat programma werkt goed en ik gebruik het al jaren om twee verschillende programma's op 1 pc gelijktijdig toegang te geven tot 1 fysieke comport, en om comport signalen over het netwerk naar een andere pc te sturen en daar weer aan een programma als een seriële poort aan te bieden.
Voorwaarde is dan dat het programma via windows de port aanspreekt en niet om windows heen wil werken want dan gaat het niet lukken.

Ik kan je niet direct een voorbeeld noemen maar ik weet dat vergelijkbare functionaliteit er ook is voor Linux.
msilvius

Postby petrus bitbyter » Mon May 27, 2013 12:00 am

GeB1970Is het mogelijk om een RS232 poort te splitsen naar meerdere RS232 poorten. Ik voor een testomgeving graag het signaal vermenigvuldigen.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit het beste op kan pakken? Wat voor onderdelen moet ik daarvoor hebben zodat ik wat verder kan zoeken.

Op dit moment heb ik even geen idee hoe ik dit aan moet pakken.

Bij voorbaat dank.

Je vraag is niet helemaal duidelijk. Een RS232-poort bestaat in elk geval uit en TX (transmitter, zender) en een RX(receiver, ontvanger). Een transmitter kan dikwijls wel twee of drie receivers aansturen. Dat hangt af van de gebruikte linedrivers, de lengte van de kabels en de snelheid (Baudrate). Als je het netjes wil doen en geen risico wil nemen stop je het TX-signaal in een linereceiver die er TTL-niveau van maakt. Met dat signaal kun je dan gemakkelijk een aantal linedrivers aansturen. Als linedrivers/receivers kun je MAX232 of een soortgenoot gebruiken. Oudere chips zijn de MC1489 (4 receivers) en de MC1488 (4 transmitters). Deze laatste hebben behalve +12V en -12V nodig.

Probleem is de RX. Je kunt namelijk niet één RX tegelijkertijd met meer dan één TX aansturen. Je kunt de zenders zelfs niet met elkaar verbinden. Als de één hoog is en de ander laag is het resultaat onbepaald. 0V is geen geldig RS232-niveau. Je moet dan een schakeling verzinnen die de zenders om de beurt met de ontvanger verbindt. De hiervoor benodigde elektronica is niet bijzonder moeilijk. Lastiger is het aansturen van die elektronica. Wie bepaald wanneer welke transmitter mag zenden? Wat als er toch twee tegelijk gaan zenden? Om die vragen te kunnen beantwoorden is meer informatie nodig.

Het probleem is overigens niet bepaald nieuw. Ik heb meer dan twintig jaar geleden al kastjes gebouwd waarmee dit aangepakt kon worden. Daarbij werden de zogenaamde "modem control lijnen" (DTR, DSR en dergelijke) gebruikt voor het omschakelen. Het aansturen van die lijnen was een softwarezaak en had te maken met het gebruikte protocol. Die waren - voor mij althans - een gegeven.

Edit: Fout in MC148x gegevens verbeterd. Met dank aan Nieuw2.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby geb1970 » Mon May 27, 2013 12:00 am

Dank voor de reactie MSilvius en Petrus Bitbyter.

Het is een serieel signaal wat van een device naar meerdere devices moet gaan. Het is eenrichtingsverkeer dus een veredelde splitter maar dan wel een die het signaal 1 op 1 kopieert en doorstuurt zonder signaalverlies.

Petrus Bitbyter heeft al een keer mij heel goed geholpen met een P1 poort splitter en deze werkte goed tot 3 devices. Maar ik wil nu met wat meer devices testen én over een grotere afstand (10meter) en dus voldoet dat niet meer.

Het is een signaal met de volgende karakteristieken:
9600baud
7 data bits
Even parity
1 stop bit
No Flow Contr.

Niets bijzonders en met wat ik mij herinner van seriële communicatie moet dat zonder problemen kunnen over grote afstanden. Echter met de extra devices die ik al heb lukt het helaas niet.

Vandaar de vraag.
geb1970

Postby nieuw 2 » Mon May 27, 2013 12:00 am

petrus bitbyter

..... Oudere chips zijn de MC1489 (4 receivers) en de MC1489 (4 transmitters). Deze laatste hebben behalve de +5V ook +12V en -12V nodig.....

MC1489 (4 receivers)
MC1488 (4 transmitters)

@TS: 1-richtingsverkeer, kan je dan niks met het DMX protocol? Wat je dan op een eigenwijze verwerkt.
nieuw 2

Postby msilvius » Mon May 27, 2013 12:00 am

@GeB1970:

Je hebt maar 1 draad plus een common, correct ?
Ik denk dan meteen aan NMEA splitters, die zijn er in aardig wat varianten.
Officieel heeft NMEA 0183 (dat is het originele seriële signaal, niet het CAN bus achtige NMEA2000) slechts 2 snelheden, namelijk 4800 Bd en 38.400 Bd, maar alles wat daartussen zit moet met deze apparaten gewoon verwerkt kunnen worden.
Doorgaans hebben ze namelijk geen enkele intelligentie aan boord, maar wel vaak galvanische scheiding tussen ingang en alle uitgangen onderling.
10 meter overbruggen moet een peuleschil zijn.

Het eerste merk wat me daarvan in het hoofd schiet, is shipmodul.

Let wel op, een NMEA multiplexer is een ander apparaat die van meerdere ingangen (meerdere) uitgang(en) maakt waarin alle signalen van de verschillende ingangen gecombineerd zijn, en heeft dus wel degelijk intelligentie aan boord.

Hmm.
Heb zojuist even gekeken naar het genoemde merk, maar das toch wel prijzig spul.
msilvius

Postby geb1970 » Mon May 27, 2013 12:00 am

@MSilvius

Het zijn drie draden, RTS, GND, DATA.
In principe hoeft er alleen maar bij de ingang de RTS hoog gebracht te worden. Dat zorgt ervoor dat de P1 poort data gaat zenden.
De vier uitgangen hoeven dan alleen maar twee draden te hebben, GND en DATA.
geb1970

Postby petrus bitbyter » Tue May 28, 2013 12:00 am

GeB1970Dank voor de reactie MSilvius en Petrus Bitbyter.

Het is een serieel signaal wat van een device naar meerdere devices moet gaan. Het is eenrichtingsverkeer dus een veredelde splitter maar dan wel een die het signaal 1 op 1 kopieert en doorstuurt zonder signaalverlies.

Petrus Bitbyter heeft al een keer mij heel goed geholpen met een P1 poort splitter en deze werkte goed tot 3 devices. Maar ik wil nu met wat meer devices testen én over een grotere afstand (10meter) en dus voldoet dat niet meer.

Het is een signaal met de volgende karakteristieken:
9600baud
7 data bits
Even parity
1 stop bit
No Flow Contr.

Niets bijzonders en met wat ik mij herinner van seriële communicatie moet dat zonder problemen kunnen over grote afstanden. Echter met de extra devices die ik al heb lukt het helaas niet.

Vandaar de vraag.

Voor de zekerheid: Ik neem aan dat je het over een “standaard” RS232-poort zoals de COM-poort van een PC hebt. De poort 1 van die slimme meters vraagt namelijk een andere aanpak dan een standaard COM-poort.

Met een niet al te slechte kabel en een standaard RS232 driver mag 9600Bd over 10m geen probleem zijn. Maar twee of meer van die kabels aan één zender hangen, dat gaat verkeerd. Je hebt dus een actieve splitter nodig. Eén ontvanger die het signaal doorgeeft aan het aantal benodigde zenders. Een robuuste splitter krijg je door de eerder genoemde oude maar degelijk MC1489, MC1488 combinatie te gebruiken. Nadeel is de plus en min 12V voeding maar daar is ook vast wel iets op te verzinnen. Voor de ontvangers heb je dan nog +5V nodig maar die is heel makkelijk uit 12V te maken.

Er zijn natuurlijk dan nog wel wat praktische zaken als het type connector dat je wilt gebruiken, het aantal kabels dat je aan wilt kunnen sluiten of je een kastje wilt en zo ja wat voor een enz . Verder is het nog van belang je kabel met enige zorg te kiezen. Het beste lijkt mij de gewone Cat.5 zoals die ook voor ethernet gebruikt wordt. Overkill maar niet duur en makkelijk verkrijgbaar.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby geb1970 » Tue May 28, 2013 12:00 am

De 10 meter is het probleem ook niet. Pas als ik meerdere devices via een simpele splitter of de andere splitter van Petrus gebruik dan houdt het op een gegeven moment gewoon op helaas.

Puur teveel devices denk ik, want als ik terug ga naar drie dan werkt het weer. Maar dan kan ik niet testen en niet de verlenging naar boven realiseren.
geb1970

Return to Elektronica algemeen