Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Velleman PC-oscilloscopen : doen of niet?

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby blitz1 » Tue May 21, 2013 12:00 am

Hallo,

ik overweeg de aanschaf van een tweekanaals-oscilloscoop. Ik zou een PC-oscilloscoop kiezen (via USB) omdat ik dan de beelden ook in Word-documenten kan verwerken.
Velleman heeft 3 modellen die me wel aanspreken, maar de specificaties zijn nogal onduidelijk vind ik. De PCSU200 is de goedkoopste (169€), doch geleverd zonder meetprobe. Dan volgt de PCSGU250, waarvan de "G" in de benaming verwijst naar het feit dat die een functiegenerator heeft, doch in de specs van de PCSU200 staat dat die ook een functiegenerator heeft. De PCSGU wordt met één meetprobe (t.w.v. 22.5€) geleverd voor 199€, wat dus een beter alternatief lijkt dan de PCSU200.
Tot slot is er de PSCU1000, het "60MHz-model" (ik vermoed dat dit de samplefrequentie is?), die met twee probes geleverd wordt, en een dll om zelf software te maken. Deze kost ongeveer 370€.

Ik vraag me af of het verschil tussen de PCSGU250 en PCSU1000 de meerprijs waard is voor een beginner zoals mezelf...

Iemand ervaring met een of meerdere van deze toestellen?

Ikzelf heb te weinig kennis/ervaring om er eentje te kiezen. Ik kan je wel vertellen dat het voor basiselektronica is (dus geen hoogfrequent of zo).

Suggesties welkom!
blitz1

Postby petrus bitbyter » Tue May 21, 2013 12:00 am

Wat vind je hoogfrequent? Er waren tijden dat 1MHz al hoog gevonden werd, tegenwoordig is boven 1GHz pas hoog.

De eenvoudige scopes gaan volgens de specs tot 12MHz. Zelfs als daar de helft van overdreven is, is dat ruim genoeg voor audio en andere basisschakelingen. Je kunt er nog mee aan midden- en kortegolfradio's meten.

Een tweekanaals scoop met één probe schiet niet op. Ik raad de PCSGU250 aan met een extra probe. Die duurdere scope is heus zijn geld wel waard... Voor iemand die de mogelijkheden nodig heeft. Als beginner kun je met de eenvoudige versie wel een paar jaar vooruit. Dan kun je altijd nog verder zien.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby jippie » Tue May 21, 2013 12:00 am

Goedkope USB scopes zijn een driver drama. En een software drama ook. Het kan zomaar gebeuren dat met een nieuwe versie van Windows het ding niet meer werkt en dan heb je pech.

De kwaliteit van de Velleman oscilloscoopsoftware ken ik niet, maar de software die ik bij mijn multimeter kreeg wel. Voor mijn multimeter heb ik zelf een stuk nieuwe software geschreven omdat het ding betrekkelijk eenvoudig te reverse engineeren was, maar dat zal bij een scope vast minder triviaal zijn.

Eén van de bekende knelpunten met de goedkope USB scopes is bovendien de matige triggerfunctionaliteit, maar net als met mijn vorige opmerking heb ik even geen exacte typenummers.

In mijn herinnering bestaan er wel goede USB scopes met goede support, maar die zijn van een ander merk.
jippie

Return to Elektronica algemeen