Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Zelfbouw snelheids impactsensor

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby michel h » Mon May 06, 2013 12:00 am

Hopelijk kunnen jullie deze beginner op weg helpen. Ik heb maar beperkte ervaring met electronica, dus wellicht is het veel te hoog gegrepen. Maar aan de andere kant, misschien bestaat een deel van wat ik wil al kant en klaar.

Mijn einddoel is een drukgevoelige sensor/sensorplaat, aangesloten op een LED cijferdisplay. Wanneer de sensor wordt geraakt, dient het LED cijferdisplay enkele seconden de snelheid weer te geven waarmee de sensor is geraakt.

Helemaal perfect zou het zijn als er ook een luidsprekertje op is aangesloten, waardoor een MP3 wordt afgespeeld iedere keer als de sensor wordt geraakt.

Vooral het eerste deel lijkt me zo relatief eenvoudig dat ik me afvroeg of het niet al gewoon bestaat. Wie heeft tips?
michel h

Postby msilvius » Mon May 06, 2013 12:00 am

Hoi Michel H, en welkom.

Inderdaad daar bestaat al het een en ander voor.
Maar niet helemaal plug en play (is ook geen lol aan dan).
Zo heb ik hier op mijn keyboard een sensorprintje liggen waarop een ADXL345 sensor zit.
Die meet G krachten en dus exact wat jij wil weten.
Het ding word het meest toegepast om te zien hoe een object ervoor staat (of ligt).
Denk daarbij aan objecten als mobiele telefoons of een segway.
Dat printje dat ik hier heb, is bedoeld om direct aan een microcontroller aan te sluiten, en ligt hier omdat ik ermee wil spelen met mijn Arduino (een controller experimenteer setje).
De sensor zelf is zo'n, 3 bij 6 mm groot (klein eigenlijk).
Die Arduino kan inderdaad een melodie afspelen als er iets gebeurt, maar een MP3 is wat optimistisch (daar is extra hardware voor nodig).
Op een displaytje weergeven wat er gemeten is , is geen enkel probleem.
Jij moet alleen voor je direct naar een winkel holt, eerst voor jezelf vaststelen wat je precies wil weten (== hoeveel G wil je meten), en met welk onderdeel je binnen het dor jou gewenste bereik zit.
msilvius

Return to Elektronica algemeen