Precisie-LCR-meter (2013)

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby pietplop » Thu Jul 04, 2013 12:00 am

Lcr meter werkt op zich perfect.
Het probleem zit hem in de displayprint.
Zodra deze in werking word gezet stoort deze erg op de rest van de schakeling.
Eurocircuits heeft enkele weerstanden in het voedingsgedeelte veranderd waardoor de +4,6V bij mij +4,85V was, wat echter voor de werking van de meter niks uitmaakt.
Zolang de displayprint niet gebruikt word werkt alles prima, afgeregeld en gecontroleerd met enkele weerstanden van 0,02%
en condensatoren van 0,05%.
Zal binnenkort eens meten wat voor stoorsignalen die displayprint allemaal uitspuugd.
Op het Duitse forum hebben mensen er ook last van en hebben
de displayprint compleet afgeschermd.
Zal de datasheet van het display eens opzoeken.
Voorlopig de displayprint maar afgekoppeld.
pietplop

Postby ceetje » Fri Jul 19, 2013 12:00 am

HAMMOND - 1455L1601 - ENCLOSURE, ALUMINIUM END PLATE
ook te koop bij Conrad.
Wat betreft de gaten in de eindplaat voor de schakelaar/USB aansluiting: hier klopt de verticale positie van het gat voor de USB-aansluiting niet! Deze staat te hoog, in ieder geval bij mijn exemplaar.
ceetje

Postby rdm » Sat Aug 03, 2013 12:00 am

Ik heb de LCR meter willen opstarten. Tot en met het opladen van de bootloader geen probleem. Het probleem kreeg ik met het opladen van de firmware en programma AU2011 via een USB kabel tussen de PC en de LCR meter. Ik krijg telkens de foutmededeling - no answer from the device on port com X - port closed. De X zijn het nummer van al mijn bestaande com poorten op de PC. Allen geven dezelfde foutmelding.
Ik dacht dan dat er iets zou kunnen zijn met de firewall van de PC, ik heb deze uitgezet maar bleef met dezelfde foutmelding zitten. Weet iemand de oorzaak en de oplossing voor mijn probleem?
Omdat ik niets abnormaal vond en het foutscherm telkens zei van opnieuw te proberen heb ik dat gedaan. Na een 10 tal pogingen werkte hij toch en is het programma van de microcontroller geladen geraakt. Bij het afregelen ben ik op een probleempje gekomen. Bij het kalibreren van PGA fase werken de tools bij het plaatsen van de ruiter op J2 maar met de ruiter op J3 blijft in het tool venster het PGA gedeelte grijs wat zwart moet zijn.
rdm

Postby porcelijn » Mon Sep 02, 2013 12:00 am

Omdat mijn pc via de usb-bus te weinig power levert (spanning daalt tot 4V3) heb ik er een externe voeding aan gehangen. Usb-verlengkabeltje opengepulkt, datalijnen (groen + wit) gewoon laten zitten, minlijn (zwart) afgetakt, pluslijn (rood) doorgeknipt, en toen rood + zwart (richting LCR-meter) aan de externe voeding geknoopt. De LCR-meter werkt prima met de PC als display, maar niet met het stand-alone display. Wat blijkt nu? Als je een echte usb-adapter gebruikt, dan heeft die inwendig een paar weerstandjes die zorgen voor een spanninkje op de datalijnen. Daaraan herkent de LCR-meter dat een externe voeding is aangesloten. Zonder dat (dus met alleen 5V spanning op de zwarte en rode draad) werkt de LCR-print niet!
porcelijn

Postby Guest » Sun Jan 05, 2014 12:00 am

Ik heb de prints opgebouwd besteld en het Hammond kastje. Daarna alles gemonteerd, etc. Adjustements, inregelen en werking via de PC aansluiting werkt goed, maar ben niet erg onder de indruk van kwaliteit en nauwkeurigheid.

Het scherm wil bij een poging tot stand-alone gebruik niet werken. Het licht alleen op en dat blijft zo. Er is verder niets op te lezen en dat is erg jammer. Wilde de LCR-meter nl ook gebruiken op andere plaatsen dan m'n bureau en moet daarvoor alsnog een goed werkende LCR-meter aanschaffen.

Erg zonde van het geld, dit project, het maakt de verwachtingen niet waar. Voor vergelijkbare kosten zijn er minstens zulke goede LCR-meters van Fluke en Extech te koop.
Guest

Postby ome jan » Mon Jan 06, 2014 12:00 am

als uw lcr-scherm bij standalonegebruik niets doet, raad ik u aan om eens een andere usb-adapter te proberen.
de lcr meter kijkt namelijk naar de datalijnen van de usb-voeding, en als daar niets op staat, dan gebeurt er niet veel!
u hoeft daarvoor dus geen andere meter aan te schaffen.
Wij hebben deze lcr-meter vergeleken met lcr-meters van rond 2000 euro en deze kwam met glans door de vergelijkingstesten.
ome jan

Postby Guest » Mon Jan 06, 2014 12:00 am

Dank voor de tip, dat ga ik zeker proberen. Ik heb tot nu toe een losse USB-adapter (rechtstreeks in het stopcontact) gebruikt en de USB-kabel ingeplugd in m'n laptop waarbij ik bij het inschakelen een knopje ingedrukt hield (zoals in de beschrijving staat).

In beide gevallen hetzelfde resultaat, maar wel met dezelfde usb kabel. Als dit het euvel is, zou het wellicht ook aan de kabel kunnen liggen.

Wat ik nog een mooie toevoeging aan de meter zou vinden is een 100 kHz signaal voor in-circuit ESR-metingen aan condensatoren.
Guest

Postby luchenbe » Fri Feb 14, 2014 12:00 am

Ik heb de LCR-meter net geassembleerd maar heb een aanpassing gedaan voor het aansluiten van de meetkop: ik heb de 4 BNC-chassisdelen verwijderd en vervangen door een 5-polige DIN-stekker van goede kwaliteit. Dat is zowel handiger als nauwkeuriger, omdat het aangewezen is dat de 4 meetlijnen een zo klein mogelijke lus maken om geen parasitaire inductantie in het meetcircuit te veroorzaken. In ieder geval moet de lus die ontstaat tussen de meetsnoeren zo constant mogelijk zijn. De meter functioneert overigens uitstekend: enkel de buffer offset wat beter afgeregeld en de automatische calibratie uitgevoerd en de nauwkeurigheid was 100 procent in orde. Felicitaties voor de ontwerper en de fabrikant. Een klein gemis aan het PC-programma zou ik het ontbreken van de mogelijkheid tot het afdrukken of opslaan van de meetresultaten noemen. Het zou leuk zijn moest men een ASCII-file kunnen aanmaken met de meetresultaten van achtereenvolgens gemeten componenten. Kan niet erg moeilijk zijn denk ik. In bijlage enkele foto's van mijn meetkop. Als kabel heb ik soepele microfoonkabel met 2 geleiders + scherm genomen. De beide geleiders van elke kabel worden samen op de twee solide krokodillenklemmen gesoldeerd om de Kelvin architectuur zover mogelijk te garanderen. Beide kabels worden samen gehouden met elastiekjes zodat de meetlus klein blijft maar de flexibiliteit van de kabel behouden wordt.
Attachments
meetkabel.jpg
meter-kabel.jpg
DIN-chassisdeel.jpg
luchenbe

Previous

Return to Elektronica algemeen