Mini geheugenscoop

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby h.wartena@telenet.be » Thu Apr 04, 2013 12:00 am

Na lezing van het artikel over de geheugenscoop kom ik op een oude vraag: dit soort scoops heeft zelden een externe trigger. Waarom? Is dat moeilijk toe te voegen? In het huidige schema zie ik niet zo snel hoe dat zou moeten.
Nu gebruik ik een analoge scoop en een frequentie generator om muziekinstrumenten te stemmen. Dat zou ik wel willen moderniseren.
Ik heb al een 2 kanaals scoop geprobeerd, 1 kanaal voor de trigger en 1 voor het signaal, maar daar was de sample frequentie te laag.
Hans Wartena
h.wartena@telenet.be

Postby schueler » Thu Apr 04, 2013 12:00 am

Zo goed heb ik het artikel niet gelezen maar als dat zo is, is dat een gemiste kans.
Zelf heb ik eens een XMEGA Xprotolab aangeschaft ( zeer schappelijk in prijs ).

Deze heeft twee analoge ingangen, externe trigger ingang, analoge uitgang en een 8 kanaals logic analizer.
Daarnaast kan het ook uart, i2c en spi signalen weergeven.

Zou toch verwachten dat het voorgestelde schakeling wat ook heeft...

Ben'
schueler

Postby jan.lichtenbelt » Sat May 18, 2013 12:00 am

Dezer dagen de mini-geheugenscoop van Elektor ontvangen (gepubliceerd in Elektor jan/febr p 36-42 en maart p 24-28.

Enkele opmerkingen bij het in elkaar zetten:
1) Condensator C2 beter na de BNC plug plaatsen. Daardoor is er meer ruimte om de BNC plug te solderen
2) Reed relais REL1 kan op 2 manieren geplaatst worden. De tekst van dit relais moet in dezelfde richting als de tekst van REL2.
3) Soldeer niet alle 4 de pootjes van de LED-schakelaars, maar slechts 2. Dit maakt richten achteraf mogelijk. Als alles goed in het kastjes past en deze schakelaars naar behoren werken, dan pas kunnen alle 4 de pootjes gesoldeerd worden.
4) De moer van de BNC plug is van inferieure kwaliteit. Deze draaide door bij mij. Gelukkig had ik nog wat reserve moeren.
5) Plaats de draaiknop iets aan de hoge kant, anders werkt deze misschien niet goed als schakelaar (drukken op de knop).

Maar tenslotte is de vraag werkt het ook. Jammer genoeg in het geheel niet. Een 2 kHz signaal ( 0.5 msec periode) geeft het volgende foutieve beeld, zie bijlage. De frekwentie varieert in het beeld en is foutief 8,77 Hz.

Wat is er fout, wat doe ik fout?

Groetjes

Jan Lichtenbelt
Attachments
P1050506-t.jpg
jan.lichtenbelt

Postby jaap_net » Fri May 24, 2013 12:00 am

Heb ook het pakket ontvangen, maar een vraag over het solderen.

In de brief zeggen ze dat solderen met normaal loodhoudend soldeer er problemen kunnen ontstaan omdat er op de print loodvrij soldeer is gebruikt.

Betekent dit dat ik nu loodvrij soldeer moet gaan kopen?
Of kan het ook met normaal soldeer (60/40?

Groeten,
Jaap
jaap_net

Postby jan.lichtenbelt » Sat Jul 06, 2013 12:00 am

Dankzij Elektor en met name de Heer Harry Baggen, is de goede werking mij nu duidelijk geworden.
Ik had, foutief, de tijdbasis op 10 ms/div gezet, wat veel te groot is voor een 2 KHz signaal (0,5 msec).
Verlagen van de tijdbasis naar 10 µs/div levert een stabiel signaal op met de gewenste frekwentie van 2 KHz. (pas op het streepje voor de 2 KHz is een scheidingsstreepje en geen één).

Nu verder de eigenschappen van deze miniscope ontdekken!

Groetjes

Jan Lichtenbelt
Attachments
Minigeheugenscope.jpg
jan.lichtenbelt

Return to Elektronica algemeen