Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

gps-klok

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby schueler » Fri Mar 01, 2013 12:00 am

Goeie... pps was ik inderdaad even vergeten.
Mocht je dus een seriele gps hebben zou je dus deze na mijns inzien nog steeds op een redelijk eenvoudige wijze kunnen omzetten naar spi of i2c interface.

Als het pps signaal wil blijft pulseren bij geen ontvangst kun je de tijd en datum altijd zelf nog bij houden...

Ben
schueler

Postby nieuw 2 » Fri Mar 01, 2013 12:00 am

PPS signaal is er alleen bij voldoende satellieten. Valt dus weg zodra er te veel sats uit het 'zicht' vedwijnen. Kan dus wel gebruikt worden als eerste triggering voor de uitlezing van de NMEA-code. Zo lang er geen PPS signaal is, is er namelijk geen fix.
nieuw 2

Postby eriksl » Fri Mar 01, 2013 12:00 am

Dat het signaal op z'n tijd wegvalt is totaal niet van belang in mijn situatie. ALS er signaal is, dan synchroniseer ik de (linux) klok ermee, als er geen signaal is, dan freeweelt die (en dat is best nauwkeurig). Hetzelfde geldt voor de dag van de week, zomertijd enz. Het enige waar ik feitelijk in geinteresseerd ben is de seconden en kleiner.

@Nieuw2 ik zal eens naar jouw links kijken.
eriksl

Postby eriksl » Fri Mar 01, 2013 12:00 am

Nieuw 2Bijvoorbeeld de EM-406A van Globalsat.
Of van Adafruit de Ultimate GPS breakout board.

De eerste is voor zover ik kan zien functioneel gelijk aan aan de navilock bordjes bij Conrad en ELV, maar dan duurder.

De tweede komt aardig in de buurt. Een GPS-antenne met zo'n mini-connector heb ik nog liggen voor m'n navman (die ik niet meer gebruik...).'
eriksl

Postby nieuw 2 » Fri Mar 01, 2013 12:00 am

Heb je wel dit kabeltje nog nodig.

De EM406-A is ook goedkoper te vinden. Sparkfun was de eerste link in google.

Het adafruit bordje is TTL compatibel. De losse module is ook verkrijgbaar. Wel 3V3. Je zal dan wel alle randzaken moeten toevoegen.

De EM406A is sneller bij een 2de fiks. Er zit een backup condensatortje in zodat de laatste positie onthouden wordt. Het adafruit bordje is wat trager. Na een stroomuitval moet er terug volledig terug gestart worden. Tenzij je een CR2032 knoopcel toevoegt. Houdertje is er bij. printje dient wel gemod. Anders loopt knoopcelletje leeg.'
nieuw 2

Postby eriksl » Fri Mar 08, 2013 12:00 am

Ik ben intussen met wat zoeken heel interessante dingen tegengekomen, ik dacht, ik deel het alvast

- twee van mijn laptops blijken een gps-ontvanger te hebben, helaas staan ze meestal te ver van het raam om een fix te krijgen
- ik had ooit een navigatie-pakket voor mn Sony Clié gekocht (jaja, vroeger...), daar zat ook een GPS-ontvanger bij, bedacht ik me, die had ik nog en blijkt ook nog goed gedocumenteerd te zijn, er komt zowel rs232 als ttl uit, die ga ik morgen proberen
- bij conrad kun je voor een tientje een dcf-77 ontvanger krijgen, met een eenvoudige verloop van open collector naar rs232 kun je die op rs232 aansluiten.

Voor alle drie de opties is er support in de ntpd, dus je hoeft er zelf niet eens voor te programmeren. Er is ook mogelijkheid om de PPS (indien) beschikbaar ook via ntp binnen te halen om de nauwkeurigheid te verbeteren.

Dan heb ik ook nog twee Android telefoons (met GPS natuurlijk) rondslingeren die niks meer doen zonder voeding (accu einde oefening), daarvan had ik gehoopt de gps chip via een device node te kunnen aanspreken, maar het lijkt er op dat android dat anders doet, helaas.

Ik ben de komende tijd even zoet
eriksl

Postby eriksl » Sun Mar 10, 2013 12:00 am

De GPS ontvanger doet het intussen!

Hij voedt nu de ntp op m'n server naast twee referenties op internet, dat gaat goed. Was wel even klooien om uit te vinden wat voor "delay" er in de hele keten zit, die moet ntp weten, anders schrijft-ie 'm heel snel af als "falsetick".
eriksl

Postby eriksl » Fri Mar 15, 2013 12:00 am

Vandaag de DCF-ontvanger van Conrad (tientje) ontvangen. Ben benieuwd.

nemesis root:~erik $ ntpq -c pe
remote refid st t when poll reach delay offset jitter
==============================================================================
*SHM(0) .GPS. 0 l 49 64 377 0.000 -3.444 5.065
+turnera-ext-bge 192.36.143.150 2 u 49 64 377 17.529 -2.094 1.313
+gitaar.wlz.nl 194.109.20.18 3 u 22 64 377 18.377 -5.283 1.339
eriksl

Postby edson » Fri Mar 15, 2013 12:00 am

Ja, het is wel groot verschil tussen DCF-systeem en GPS-syteem.
DFC - systeem detecteert alleen vanuit Westeuropeese zender; uit West Duitsland. Maar niet vanuit GPS - sateliet.

Met DFC - systeem is prima en erg gemakkelijk....hij doet erg precies, ook enkele seconde. Het hoeft niet meer om te kijken naar de winter - en zomertijd.
edson

Postby eriksl » Fri Mar 15, 2013 12:00 am

In andere werelddelen heb je vergelijkbare systemen.

GPS is in principe nauwkeuriger, maar het kost ook aardig wat moeite om die nauwkeurigheid in je computer te krijgen (met nauwkeurig bedoel ik milliseconden-niveau, secondes is niet zo moeilijk).
eriksl

PreviousNext

Return to Elektronica algemeen