Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

gps-klok

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby eriksl » Mon Mar 18, 2013 12:00 am

Ik heb intussen de DCF-ontvanger van Conrad binnen, ik had een mooi interface-bordje gemaakt tussen de open-collector uitgangen van de print en RS232-niveaus + voeding uit de seriele poort.

Met voeding uit de seriele poort werkt het zowiezo niet. Het lijkt er op dat de poort daarvoor toch te weinig stroom levert, ik zie de spanning inzakken op het moment dat de led aan gaat of als er een '1' gestuurd moet worden. Hoe anderen dat doen is me een raadsel. Ook een flinke elco + 100 nF helpt niet.

Dus printje maar eigen voeding gehangen, schakelende voeding van 4.2 V, lekker stabiel, de ontvanger werkt op 2.5 - 15 V. Dan zie ik de led inderdaad, zoals dat zou moeten, elke seconde oplichten, er is dus wel ontvangst. Maar zodra je e.e.a. aan de seriele poort gaat hangen en ntp er op los laat (met de juiste driver uiteraard), dan zie ik maar vlagen van tijdcodes langskomen en altijd parity errors. Ik heb de ferrietstaaf echt elke richting uit gehad en ook buiten in de tuin getest, maar het helpt allemaal niet.

Ik ben bang dat de ontvangst hier in de buurt van Amsterdam gewoon te mager is voor alleen een ferrietstaafje. Hoe is jullie ervaring daarmee? Tips truuks en hints?
eriksl

Postby eriksl » Thu Mar 28, 2013 12:00 am

Sowieso iemand die DCF-klokken/horloges/etc succesvol gebruikt in Noord-Holland?
eriksl

Postby schueler » Thu Mar 28, 2013 12:00 am

In alle richtingen is niet zo handig.
De antenne zou dwars op frankfurt moeten staan.
Of als je de antenne in noord-zuid richting legt zit je al aardig goed.

Daarnaast kan het zijn dat je dcf last heeft van je uP.
Verleng de draad naar de dcf eens zodat het 50cm van alle stoorapparaten ligt.
Vergeet ook de pull-up weerstand niet op de open collector uitgang.

Als je de conrad dcf ontvanger gebruikt kan het ook zijn dat je de verkeerde polariteit gebruikt.

Ben
schueler

Previous

Return to Elektronica algemeen