Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

gps-klok

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby eriksl » Fri Mar 01, 2013 12:00 am

Naar aanleiding van diverse artikelen waarin "DCF"-klokken gebruikt worden om een klok gelijk te laten lopen, bedacht ik me dat dat veel "moderner" kan met GPS en nog nauwkeuriger ook.

Het lijkt me leuk om m'n eigen "stratum 0" ntp-server te maken, maar daarvoor heb je natuurlijk wel een "echte" nauwkeurige klok nodig. Bij Conrad hebben ze IC's voor 30-60 euro waar een complete GPS-implementatie in zit, die je serieel kunt uitlezen. Maar eigenlijk is dat niet wat ik zoek. Ik zoek een IC die puur en alleen de GPS-tijd geeft op een manier dat ik die met een microcontroller er uit kan halen. Met i2c zou helemaal ideaal zijn, dan kan ik de hele microcontroller overslaan.

En ja ik heb bedacht dat zo'n IC of antenne dan uitzicht op een aantal GPS-satellieten moet hebben, hij kan in het tuinhuisje worden aangesloten, daar zit alleen golfplaat op het dak, waarschijnlijk voldoende ontvangst daar. Of anders kan het IC samen met een paar andere (i2c-)sensors achter de schotel in een plastic behuizing.

Iemand enig idee?
eriksl

Postby schueler » Fri Mar 01, 2013 12:00 am

Ic's ken ik niet...
Maar met een kliene avr ATtiny kun je dit eenvoudig realiseren.

Serial in en i2c/spi out met eventueel een seconden tcker.

Nadeel van gps is dat je niet de seconden nauwkeurig hebt zoals bij de dcf versie.
Maar als dat niet uit maakt... leuke manier maar wel wat prijziger dan dcf.

Ben
schueler

Ja zeg zo schiet ik nog niet op

Dat ik een microcontroller wilde gaan gebruiken had ik al gemeld (en ja, dat wordt dan een attiny, een 85 of een 861, die heb ik hier liggen).

Wat noem jij een seconden tcker? De attiny laten tellen? Dat heeft niet zoveel zin, ik heb hier genoeg apparaten in huis die dat véél beter kunnen.

Het gaat mij juist om de gps-tijd, het hoeft niet in honderdsten nauwkeurig, maar de seconden moeten wel goed zijn, eigenlijk tienden ook wel.

Wat ik zo irritant vind is dat je voor een paar tientjes een compleet navigatie-systeem met GPS-ontvanger kunt krijgen, terwijl ik iets veel simpelers wil, maar dan ben ik nog net zoveel geld kwijt
eriksl

Postby jippie » Fri Mar 01, 2013 12:00 am

Schueler
Nadeel van gps is dat je niet de seconden nauwkeurig hebt zoals bij de dcf versie.

Met een beetje goede wil en voldoende satellieten in zicht kun je echt wel nauwkeuriheden in het nanosecondenbereik halen met GPS hoor.
jippie

Sterker nog, het hele principe is gebaseerd op nanoseconde-nauwkeurigheid. Het enige wat de satellieten sturen is hun tijd, de ontvanger moet daar zelf een positie uit berekenen!
eriksl

Postby kersing » Fri Mar 01, 2013 12:00 am

GPS geeft geen seconden 'tik', maar de tijd is tussen de 10 en 100ms nauwkeurig, haalt DCF dat?

Wat betreft een tijdsbron met I2C interface, is de LEA-6 niet wat je zoekt? (Het prijskaartje even buiten beschouwing latend, dan is een standaard GPS oplossing met een controller erbij veel goedkoper)'
kersing

Heel leuk inderdaad, 145 euro, dat is nou net jammer

Zoiets heb ik nu op het oog, maar ik had gehoopt op iets eenvoudigers (en goedkopers): http://www.conrad.nl/ce/nl/product/378845/

Bij ELV hebben ze ook wel leuk spul zo te zien:

http://www.elv.de/navilock-usb-gps-empfaenger-nl-402u.html
http://www.elv.de/navilock-nl-464us-usb-gps-datenlogger.html
http://www.elv.de/navilock-nl-551eusb-gps-engine-module-usb-version.html
http://www.elv.de/navilock-nl-552ettl-engine-modul.html

Allemaal wel een beetje over-the-top helaas.
eriksl

Postby kersing » Fri Mar 01, 2013 12:00 am

Tja, het probleem is de fabrikanten van GPS units natuurlijk zoveel chips inkopen dat ze een veel betere prijs kunnen krijgen.

Op zoek gaan naar een afgedankte unit en daar onderdelen uit halen? Of een TomTom die Linux draait modden?
kersing

Ik zit nu te denken aan een "oplossing" met m'n afgedankte Google G1 telefoon. Wordt wel tricky...
eriksl

Postby nieuw 2 » Fri Mar 01, 2013 12:00 am

kersingGPS geeft geen seconden 'tik', maar de tijd is tussen de 10 en 100ms nauwkeurig, haalt DCF dat?

Klopt niet. Er zijn wel degelijk DCF modules die een PPS signaal uitgeven. Bijvoorbeeld de EM-406A van Globalsat. Of van Adafruit de Ultimate GPS breakout board.

De eerste uit te lezen met 4800Bd, de 2de uit te lezen met 9600Bd.

Nadelen van GPS? Binnenhuis nauwelijks ontvangst. In een stalletje en onder plastiek dak, zal je met de EM-406A tussen 4 en 12 satellieten ontvangen. Dat is mijn ervaring. Op 2 maand tijd had ik ook 3,5 uren geen ontvangst. Je zal dus ook backup tijd moeten voorzien.

Ik heb de EM-406A vervangen door de adafruit, met een externe antenne Je hebt hiervoor ook een adapter nodig om deze aan te sluiten op het bordje. Wordt spijtig genoeg niet meer geleverd door de franse leverancier. Hier heb ik gedurende 6 maanden geen uitval meer gehad. Ook altijd meer dan 10 satellieten als ontvangst. De versterkte antenne zit net zo goed onder de plastiek platen als de EM-406A. Nu het terug wat warmer wordt, de antenne eens buiten plaatsen.

Nog een nadeel. GPS geeft de weekdag niet weer. De tijd is altijd UTC. Wil je er een bruikbare klok van maken, zal je ook een tabel moeten hanteren met de datums dat zomertijd en wintertijd starten.

kersingTja, het probleem is de fabrikanten van GPS units natuurlijk zoveel chips inkopen dat ze een veel betere prijs kunnen krijgen.

Op zoek gaan naar een afgedankte unit en daar onderdelen uit halen? Of een TomTom die Linux draait modden?

Als je de module er al kan uit halen. Voor het zelfde geld is het gebruikte ic op een printje geplakt en een zwarte druppel geworden.

Naar mijn idee is GPS ontvangst duurder dan DCF.

In hoeverre is de nauwkeurigheid van 100ms belangrijk? Ik heb een DCF polshorloge en ben daardoor nog nergens te laat gekomen. Als je niet echt heel nauwkeurig wil meten, is de DCF nauwkeurigheid meer dan voldoende.

Waar wordt mijn GPS dan voor gebruikt? TOA onweersdetectie. De community server heeft nood aan de juiste coördinaten van de deelnemers en een exacte klokpuls (1PPS) bij alle ontvangers. Hier zijn enkele hondersten van een seconde wel belangrijk.

edit: bekijk de globalsat website en je weet wat er zoal gemaakt wordt aan naakte modules.'
nieuw 2

Next

Return to Elektronica algemeen