Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Temperatuur van koelkastje met verwarmingselement verlagen

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby eriksl » Fri Feb 08, 2013 12:00 am

Nieuw 2Is het zeker dat er een 'thermostaat' in zit? Is niet zo vaak in peltier geregelde koelkasten/verwarmers. De koeling geraakt meestal maar tot een graad of 15 onder omgevingstemperatuur. Hoeveel ze er boven geraakt, weet ik niet. Nooit geprobeerd. Mogelijk is dit een 20 à 25°C. Tot een jaar of 3 geleden gebruikte ik nog een koelbox met peltier op de camping als extra koelkast. Niet echt handig. Maar er was weinig alternatief. Als het echt warm was, koelde de inhoud niet optimaal. Was het te koud, dan bevroor het gewoon. Een situatie die in de alpen in de zomer wel eens voorkomt.

Heel herkenbaar!!!
eriksl

Postby petrus bitbyter » Fri Feb 08, 2013 12:00 am

Nieuw 2Is het zeker dat er een 'thermostaat' in zit? ...

Ik houd er rekening mee dat er ergens een temperatuursensor in zit, aangezien de verwarming bij een bepaalde temperatuur uitschakelt. Of de verwarming weer aan gaat als de temperatuur één of meer graden is gezakt, is één van mijn vragen.

Het is ook mogelijk dat er niet naar de temperatuur gekeken wordt maar dat er met een timer wordt gewerkt. Toch lijkt dat me minder waarschijnlijk aangezien het risisco van oververhitting daarmee levensgroot wordt.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby eriksl » Fri Feb 08, 2013 12:00 am

Ik heb ook zo'n koelkast (voor op de camping) en daar zit, zoals Nieuw 2 zegt, echt geen thermostaat in. Hij koelt gewoon een x aantal graden t.o.v. van de buitenlucht, net zoveel als de capaciteit van het peltier element. Dat betekent dat als het buiten rond de nul graden is, je spullen bevriezen en bij 30 graden haal je geen koelkast-temperatuur. Ik heb wel gemerkt dat de ventilator gestuurd wordt door een thermostaat, maar dat is een ander verhaal.

Er zit wel een instelling 1/2/3/4/5 in, maar ik denk dat die alleen een interval regelen (een soort van PWM op minuten-schaal).
eriksl

Postby jippie » Mon Feb 11, 2013 12:00 am

petrus bitbyter
Nieuw 2Is het zeker dat er een 'thermostaat' in zit? ...

Ik houd er rekening mee dat er ergens een temperatuursensor in zit, aangezien de verwarming bij een bepaalde temperatuur uitschakelt.

De opgenomen stroom meten lijkt me niet zo heel moeilijk. De stroom zal vast en zeker varieren, maar als er een theromstaat in zit dan moet hij aan- en afslaan.
jippie

Previous

Return to Elektronica algemeen