Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Temperatuur van koelkastje met verwarmingselement verlagen

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby michelle » Tue Feb 05, 2013 12:00 am

Beste mensen,

Ik heb een klein koelkastje met een verwarmingselement welke ik om wil bouwen tot broedstoof.
Nou loopt de temperatuur met de bestaande verwarmingsmogelijkheid op tot 45 graden. Dit moet eigenlijk tussen de 27-29 graden liggen.
Is het mogelijk om deze te verlagen door iets in het elektrisch systeem te veranderen?

Alvast bedankt voor de info!
Attachments
P1050096.JPG
P1050092.JPG
P1050093.JPG
michelle

Postby petrus bitbyter » Tue Feb 05, 2013 12:00 am

Het lijkt er op dat het kastje met een Peltier element werkt. Je kunt zo te zien nergens een temperatuur instellen, dus het is een aan of uit kwestie. Je kunt de temperatuur verlagen door de verwarming om de zoveel tijd een poosje uit te zetten. Bijvoorbeeld drie minuten aan en één minuut uit. Een stukje elektronica die dat mogelijk maakt waarbij je uiteraard de aan/uit verhouding in kunt stellen, is niet zo moeilijk te maken. Wat ik niet kan overzien is de invloed van dat veelvuldig aan- en uitzetten op de voeding van het verwarmingselement.

Het kan nog mooier door een temperatuursensor in het kastje aan te brengen en de temperatuur automatische te laten regelen, maar daar komt wel iets meer voor kijken.

petrus bitbyter.
petrus bitbyter

Ik kan er dus in principe een thermostaat tussen zetten die hem uit zet wanneer de temperatuur 28 graden bereikt en weer aanzet als hij hieronder daalt.
Krijg ik dan geen temperatuurschommelingen? Of zal dat wel meevallen?

Op het moment zit er volgens mij ook zoiets in want als hij de 45 graden heeft bereikt dan slaat de verwarming uit samen met het lampje achterop. Weet iemand hoe dit precies werkt? Kan ik daar zon thermostaat tussenbouwen of moet dat gewoon op het stroomnet?

Alvast bedankt
michelle

Pertus;
Hoe zou ik dat moeten doen? Of wat zou ik er voor moeten aanschaffen om hem zo te laten werken?

http://www.repshop.nl/controleapparatuur/p-1a/LR62121--thermo-control-ii.html

Zoiets? Of zijn er goedkopere oplossingen die ik tussen de bestaande apparatuur kan plaatsen?
michelle

Postby petrus bitbyter » Tue Feb 05, 2013 12:00 am

Zo'n thermostaat is voor een gewone verwarming vast wel goed te gebruiken. Of dat voor dit kastje ook op gaat, waag ik te betwijfelen. De leverancier heeft op effectieve wijze vermeden technische gegevens te vermelden maar ik vermoed dat de regelaar fase-aansnijding gebruikt. Effectief voor een resistief verwarmingselement maar niet voor jouw kastje. Daar zit, aan de foto's te zien, een schakelende voeding in en daar werkt die fase-aansnijding niet voor. Hij kan er wel aan stuk gaan.

Als de verwarming bij een bepaalde temperatuur afslaat, zit er toch een thermostaat in het kastje. Ik neem tenminste aan dat de verwarming weer aan gaat als de temperatuur één of meer graden gezakt is. Dat zijn dan ook precies de schommelingen waar je mee te maken krijgt. Het lijkt me ook heel waarschijnlijk dat die maximum temperatuur ergens met een potmetertje of schroefje ingesteld is en dat je die instelling kunt veranderen. De vraag is dan natuurlijk of de temperatuur waarbij weer ingeschakeld wordt mee veranderd. Die zou ook een aparte instelling kunnen hebben. Als de schommelingen te groot zijn, is er wel een kunstje te verzinnen om ze wat te verkleinen. Maar, als eerder vermeld, het is de vraag in hoeverre dit kastje tegen vaak in- en uitschakelen kan.

Het mooiste is natuurlijk de stroomtoevoer naar het element te onderbreken en daar je eigen regelaar tussen te zetten. Maar dat is een hele onderneming.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby jippie » Tue Feb 05, 2013 12:00 am

Een Peltier element moet je eigenlijk niet aan-uit laten pendelen. Door de steeds wisselende mechanische spanning in het element gaat het stuk. Daarnaast is PWM zonde van je vermogen omdat het verlies in het element evenredig is met I^2 en het koelvermogen met I. In hoeverre dat het laatste effect positief of negatief uitwerking heeft op deze toepassing durf ik zo snel niet te zeggen. Check deze vraag over Peltier-elementen:

http://electronics.stackexchange.com/questions/28634/how-to-drive-a-peltier-element

In het kort komt het er op neer dat je een Peltier-element met een analoge spanning moet sturen die maar heel langzaam varieert.
jippie

Postby petrus bitbyter » Wed Feb 06, 2013 12:00 am

Hmm... Ik dacht al dat dit kastje vaak aan- en uitschakelen niet leuk zou vinden, maar dat een Peltier element daar zo slecht tegen kan, wist ik nog niet.

Er zijn dus nog wel een paar vragen te beantwoorden. Bijvoorbeeld: Gebeurt er nog wel iets nadat de verwarming afgeschakeld is? Gaat het inderdaad om een Peltier element of toch om iets anders? Waarmee (spanning, stroom) wordt de verwarming gevoed? Kun je die voeding onderbreken om daar je eigen regelaar tussen te hangen?

Eén van de dingen die ik eerst zou willen doen, is een registratie maken van temperatuur, stroom en spanning vanaf het aanzetten totdat de verwarming afslaat. Het is de vraag of dat voor een leek - vooral veilig - te doen is.

Mijn conclusie is dat het heus wel mogelijk is dit kastje van een temperatuurregeling te voorzien, maar vrijwel zeker niet met een eenvoudige ingreep in het inwendige.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby jippie » Wed Feb 06, 2013 12:00 am

Afhankelijk van de prijs van het apparaat zal de ontwerper meer of minder compassie gehad hebben voor de onderdelen, dan wel levensduur van het apparaat hoger of minder hoog in het vaandel hebben staan. Met andere woorden: Ik wil niet bij voorbaat uitsluiten dat er eenvoudig gependeld wordt.
jippie

Postby eriksl » Wed Feb 06, 2013 12:00 am

Daar staat tegenover dat een PWM-signaal natuurlijk vrij eenvoudig is om te smeden tot een variërend analoog signaal. Er staat mij alleen bij dat een Peltier-element aardig wat stroom trekt, dus dat zal een flinke elco eventeel met spoel worden...
eriksl

Postby petrus bitbyter » Wed Feb 06, 2013 12:00 am

12V/30W komt neer op een 2,5A. Niet direct schokkend. Kies de PWM-fequentie hoog, bijvoorbeeld 20kHz. Een paar dikke elco's (met lage ESR) en een paar geschikte smoorspoelen uit een oude computervoeding zullen het dan wel doen. Een beetje rimpel zal het element toch wel kunnen hebben?

Maar voordat ik hier verder over nadenk, wil ik toch wel eerst mijn vragen beantwoord hebben. Ik heb nog even Google losgelaten maar heb geen splinter technische informatie gevonden.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Next

Return to Elektronica algemeen