Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Totale R van een brug v Wheatstone

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby petrus bitbyter » Wed Jan 23, 2013 12:00 am

Wielklemlinkje

staat jouw schakeling letterlijk in (met het antwoord)
(klas 1 HTS & klas 2 MTS)

Ik heb het genoemde boek ingezien maar de brug van Wheatstone wordt daar zover ik kon nagaan één keer genoemd. (blz. 115)

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby anneo » Wed Jan 23, 2013 12:00 am

jippieN.a.v. de opmerking ster-driehoek transformatie door een voorganger: Paragraafje 2.8

http://www.truefork.org/Academia/netwerkanalyse.pdf al had ik gehoopt dat de afleiding erbij zou staan. Die staat dan weer wel op https://nl.wikipedia.org/wiki/Ster-driehoektransformatie.

Tja, en daar staat de afleiding er ook niet echt bij .
Dus zo,toch niks anders te doen )
Anne
Attachments
DnS.JPG
anneo

Postby butchi » Sun Jan 27, 2013 12:00 am

AnneoLaat ik ook 's een duit in 't zakie doen.
Moet er ongeveer zo uitzien,verder uitwerken mag je zelf doen .
Anne

Beste Anneo

Mogelijk dat ik me vergis maar ik kom uit op een andere uitwerking van de berekening van de totale R van de BvW.
Volgens mij moet de noemer in het rechter gedeelte van jouw formule als volgt zijn:
Rd + Rx + Rm.(Ra + Rb)/S

en dus niet: Rd + Rx + (Ra + 2.Rm + Rb)/S

Graag je reactie.

Butch
butchi

Postby anneo » Mon Jan 28, 2013 12:00 am

Je hebt groot gelijk,gelukkig geen examenvraag
Ben je er ook al uit met de stroom door de meter ?
Anne
anneo

Postby butchi » Mon Jan 28, 2013 12:00 am

Anneo, bedankt voor je reactie.

Mogelijk kun je de formule in jouw post aanpassen of er een note bij te zetten om te voorkomen dat iemand dit zo overneemt.

Ja het is me gelukt om de spanningen en stromen in de schakeling te berekenen. Wat me hierbij opvalt is dat als men de brug van Wheatstone in het meetinstrument verkeerd instelt er een behoorlijke stroom kan lopen door de galvanometer; zo'n 250 keer groter dan de stroom die nodig is om de galvanometer een volle uitslag te laten maken. Verbaast me dat de galvanometer nog werkt!

Butch
butchi

Postby anneo » Tue Jan 29, 2013 12:00 am

Goed idee,het erbij vermeld.
Om te voorkomen dat de meter stuk gaat worden er vaak twee diodes antiparallel over de meter gezet.Die gaan pas stroom trekken vanaf 0,5V,dan zit de wijzer al lang in de hoek.
Anne
anneo

Postby butchi » Tue Jan 29, 2013 12:00 am

Het bewegende deel van de galvanometer in het meetinstrument liep vast dus werkte de de meter niet meer. Tijdens het repareren (licht verbuigen van de wijzer) ben ik geen diodes tegengekomen. Mogelijk is het apparaat al zo oud dat diodes nog niet werden toegepast.
Ik vraag me overigens af of galvanometers nog ergens worden toegepast? Waarschijnlijk al lang vervangen door een meet-ICtje.

Butch
butchi

Postby petrus bitbyter » Wed Jan 30, 2013 12:00 am

Diodes zul je niet in de meter tegenkomen maar gewoon op de aansluitingen aan de buitenkant. Ze kunnen invloed op de metingen hebben. Diodes laten namelijk ook onder de kniespanning nog wel een beetje stroom lekken. Die stroom gaat dus niet door de meter en de fabrikant van de meter laat het - terecht -aan de gebruiker over om te beoordelen of en in hoeverre hij dat acceptabel vindt. Bij de brug van Wheatstone is de invloed wel heel erg klein omdat immers de stroom naar nul geregeld wordt voor de meting. Op dat moment is er dan ook geen spanning over en geen stroom door, de diodes.

Er is inderdaad al jarenlang een beweging naar digitale uitlezing en, recenter, naar beeldschermen. Toch worden er ook nog steeds draaispoelmeters gemaakt en verkocht.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Previous

Return to Elektronica algemeen