Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

dc regeling

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby harm hoving » Wed Dec 19, 2012 12:00 am

Wie kan mij helpen met een schema, advies, voor het regelen van een Dc vermogen van 3kW.
6 stuks windmolens a 2 kw laden via een controller(6 x) een accu pakket op van 120V, 10 x 12V serie, 2 x parrallel.
Dit accu vermogen wil ik via een solar invertor aan het net leveren solar solivia 3 kw, het ingangs vermogen mag niet boven 3kW komen en de ingangs spanning moet naar bv 240V dc
Alle accu's in serie, en in twee blokken van 120 v per tijds cycles laden?
Wie heeft er een praktische oplossing
harm hoving

Postby petrus bitbyter » Thu Dec 20, 2012 12:00 am

Ik vermoed dat die solar solivia aan de veiligheidseisen voldoet en voldoende elektronica in huis heeft om aanpassing aan het lichtnet te verzorgen. Ook het maximaal te leveren vermogen zal daar ongetwijfeld goed geregeld zijn. Het aparaat moet ook door de netbeheerder goedgekeurd zijn, anders mag je het waarschijnlijk niet eens aansluiten. Wat overblijft is de spanning waarmee het ding gevoederd wil worden. Als dat 240Vdc moet zijn, heb je dus een DC-DC converter nodig van 120V naar 240V bij minimaal 25A. Liever wat meer, bijvoorbeeld 30A aan de ingang. Dat geeft ongetwijfeld enig verlies maar dat zal vast wel goedgemaakt worden door de grotere beschikbaarheid. Nu kun je immers tegelijk laden en leveren terwijl je anders eerst twee laadperiodes moet afwachten voordat je kunt leveren en tijdens het leveren niet kan laden.

Het parallel schakelen van accu's staat - zacht gezegd - niet als betrouwbaar bekend. Als de installatie er niet op gemaakt is, kun je problemen werwachten, vooral als er niet geladen en ook niet geleverd wordt. In dat geval, bijvoorbeeld bij langdurige windstilte, zou ik de parallelschakeling verbreken.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby harm hoving » Wed Dec 26, 2012 12:00 am

Petrus bedankt voor je reaktie,
Volgens de leverancier van de solivia blaas ik de omvormer op, als ik meer vermogen aanbied dan de regelaar aan kan, is er geen eenvoudige dc tyristor regeling waarbij de spanning op 240v blijft en de stroom geregeld kan worden op bv max 15 A.
Zou ik aan de dc uitgang van de controllers van de windmolens een dc-dc convertor kunnen hangen om op deze manier de spanning op 240v te krijgen.
zijn hiervoor eenvoudige bouwpakketen, of schema te krijgen

vr groet harm
harm hoving

Postby petrus bitbyter » Fri Dec 28, 2012 12:00 am

Bij voedingen zijn spanningsregeling en stroombegrenzing gangbare voorzieningen. Als de spanning op 240V gehouden wordt, moet in dit geval dus de stroom op 12,5A begrensd worden. Dat kan geen onoverkomelijk probleem zijn, maar een kant en klare oplossing heb ik niet.

Wel vind ik het vreemd dat een dergelijke voorziening niet in die solivia is ingebouwd. Van dergelijke professionele apparatuur verwacht ik een bescherming tegen overbelasting. Toch tenminste door een zekering.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Return to Elektronica algemeen