FPGA "Ontwerp je eigen chip " van Dec 2012

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby zilog86 » Wed Dec 12, 2012 12:00 am

Wie gaat er een kopen en mee spelen?
Ik wil meer over Fpga's leren en heb ook sinds kort de dvd's thuis ontvangen. De Windows editie is helaas onleesbaar dus moest ik het maar downloaden.

Maar 10 euro verzendkosten vind ik wel erg veel, op ebay staan een heleboel mooie bordjes en met studenten kortingen kan ik heel wat bordjes zelfs uit het buiteland halen. Weet iemand een manier om deze mooie Elektor of gelijke voor een mooier prijsje te krijgen? en Wie gaat hier ook mee aan de slag?

Ik vond het een leuk artikel en zou best er mee aan de slag gaan.
zilog86

Postby benst » Fri Jan 04, 2013 12:00 am

Ik heb 'm 3 weken geleden besteld, maar hij is nog steeds niet verstuurd. Heeft iemand anders hem al ontvangen?

Ben
benst

Postby arjen h. » Sun Jan 06, 2013 12:00 am

Ik wacht zelf al een poosje op een boek.... waarschijnlijk is het druk.

Je kunt eens bellen of een mail sturen....
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby benst » Tue Jan 08, 2013 12:00 am

Ik keek net even op de eurocircuits website, en zo te zien is het inmiddels verstuurd.

Vreemd genoeg geen notificatie van gehad. Wordt weer achter UPS aanjagen dus.

Ben
benst

Postby benst » Wed Jan 09, 2013 12:00 am

En hij is binnen. Leuk klein printje van ca 7 x 2.5 cm, vol SMD componenten op beide zijden.

Nu de software maar eens gaan installeren.

Ben
benst

Postby mskoster » Fri Jan 18, 2013 12:00 am

Vorige week binnengekregen. Een paar tips voor als je gaat beginnen:

Als je het bord aansluit op de PC, zou je een removable disk moeten zien. Daarop moet je dan de config.bin van je ontwerp zetten om e.e.a. te laten werken.
Het kan echter zijn dat je geen removable disk ziet. Tot nu toe heb ik daar twee oorzaken voor kunnen vinden:

1. Kijk of je wel een SD-kaart in het bordje hebt gestoken en of die er goed in zit. Zonder SD-kaart zie je het bordje niet op je PC.

2. Als de externe disk niet meer zichtbaar is op de PC NADAT je de FPGA al een keer hebt geprogrammeerd, dan heb je een wat lastiger probleem. Waarschijnlijk heb je dan een configuratiefout in je ontwerp waardoor de firmware op de ATMega het USB-deel niet meer opstart.

- Doorloop alle stappen uit 11 - Bitstream genereren uit het artikel, waarschijnlijk zit hier dan iets fout.
- Om de externe disk weer te kunnen benaderen vanuit je PC, doe je het volgende: verwijder de SD-card, sluit het bordje aan op de USB van je PC en steek vervolgens de SD-card weer in het slot op het bordje. Na enige seconden wordt de externe disk weer zichtbaar op de PC.

Wie graag wil weten waarom dit allemaal gebeurt, kan het beste de firmware van de ATMega nader bestuderen, deze is te downloaden van de projectsite. Het artikel van januari bevat ook een kader (van 2 pagina's) over de werking van de firmware.
mskoster

Postby sn00zerman1 » Tue Feb 05, 2013 12:00 am

Bij mij werd die FPGA "af fabriek", niet gezien door m'n PC.
Ik heb dan maar die SD in m'n PC gestopt, en er die config.bin opgezet.
De FPGA kon die config.bin opstarten, en nadien kon ik via PC wel die FPGA als USB stick zien ...

Ander vraagje:
- Zijn er nog "ergens" extra symbols te laden ?
Het wordt anders wel héél low-level om het één en ander te bouwen

EDIT:
ondertussen de mogelijkheden van VHDL ontdekt ...
Ligt me beter. (aangezien ik programmeur van opleiding ben)
Al leuke dingen mee gedaan, ondertussen een XC3S500E dev-board besteld. (2x zo krachtig als dit elektor FPGA bord)
Samen met tal van extras (USB/RS232/FLASH/RTC/IC2 temp sensor/16x2 LCD/grafisch 128x64 LCD enz ... enz ...) voor amper meer geld dan het elektor bordje => 65 euro, incl. verzending en alle toebehoren !

(aangezien reclame hier niet toegestaan is => als je info wil, mail of PM me dan maar)

groeten,
Kris (die FPGA wel héél leuk begint te vinden, en spijt heeft dat hij hier nooit eerder mee begonnen is)
sn00zerman1

Postby pauwel » Thu Dec 12, 2013 12:00 am

Ondertussen een jaartje verder. Ik vind het eigenlijk opvallend stil op dit forum over dit bordje. Het mijne lag daar al die tijd ook maar te niksen. Maar ondertussen het uitbreidingsbordje (dec'13) aangeschaft en de vorige afleveringen eerst eens hernomen. Alles lukte naar behoren tot en met de UpDown teller, alleen de simulatie (deel 4) krijg ik niet goed onder de knie. Ik heb weinig ervaring met programmeren, maar combinatorische logica ligt mij beter. Heb het boek van Vincent Himpe, maar moet dit ook nog eerst doornemen. Kan ik hier terecht met eventuele vragen?
mvg
pauwel

Postby arjen h. » Thu Dec 12, 2013 12:00 am

PauwelIk vind het eigenlijk opvallend stil op dit forum over dit bordje.

Ik denk dat niet veel hobbyisten met FPGA bezig zijn... dit gaat toch wat verder dan een 4017 of 4093.
Ik ga mij er nog wel een keer in verdiepen, maar nu nog even niet...

PauwelKan ik hier terecht met eventuele vragen?

Natuurlijk, voor zover wij antwoorden hebben zullen we ze wel geven...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby schueler » Thu Dec 12, 2013 12:00 am

PauwelKan ik hier terecht met eventuele vragen?
mvg

Altijd!
Zelf ben ik geregeld met CPLD's en FPGA's bezig.
Merendeel voor mijn werk maar ook thuis.

Zelf heb ik het bordje van Elektor niet, ik heb diverse programmers van Xilinx en Altera liggen dus dat vind ik persoonlijk makkelijker.

Dit bordje is uitermate geschikt voor beginner om eens kennis op te doen en eenvoudig de kunst van parallel denken te leren. Maar de oplossing is te duur om in allerlei hobby projecten te stoppen.

Maar met VHDL gerelateerde vragen kun je altijd aankomen al denk ik wel dat de meeste antwoorden wel op het internet te vinden zijn

Ben
schueler

Next

Return to Elektronica algemeen