Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

dimmer voor ledlampje

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby dimmer voor ledlamp(je) » Fri Nov 23, 2012 12:00 am

Hallo,

Ik heb 2 identieke ir-ledlampjes 12V/500ma, die ik wil kunnen dimmen. (origineel zijn deze bedoeld voor beveiligingscamera's maar daar gebruik ik ze niet voor).

Volgens mij kan ik deze het beste regelen volgens het pwm principe. Maar hoe maak ik zoiets zelf? Of kan het veel eenvoudiger met een potmetertje dat ik in serie zet.

Heeft iemand misschien een link naar een geschikte schakeling. Of gewoon advies

Martijn
dimmer voor ledlamp(je)

Postby eriksl » Fri Nov 23, 2012 12:00 am

Ik loop al jaren tegen bijna hetzelfde probleem aan (maar dan voornamelijk leds in zichtbaar licht).

De allermakkelijkste manier om PWM te maken is met een microcontroller of anders een I/O kaart (ook weer met microcontroller), zoals de k8055 van Velleman.

Ik heb hier een bts629, daarmee zou je zonder microcontroller ook PWM moeten kunnen maken (analoog voltage in, PWM uit), maar de documentatie is dramatisch slecht. Hij kost iets van zes euro bij Conrad geloof ik.
eriksl

Postby schueler » Fri Nov 23, 2012 12:00 am

Leds kun je beter met stroom aansturen in plaats van spanning. Dit is mogelijk met behulp van wat lossen standaard componenten en een aansturing via en FET of via een uC.
PWM zou kunnen maar dan zou je stroom moeten terug meten via een uC of opamp.

Ben
schueler

Postby petrus bitbyter » Fri Nov 23, 2012 12:00 am

Ik ga er van uit dat je het inderdaad over en lamp hebt die bedoeld is om op een 12V voedingsspanning aangesloten te worden. In dat geval is er in de lamp een spanning naar stroomomzetter aanwezig. Als die regeling analoog werkt, is de lamp waarschijnlijk heel goed met PWM te regelen. Werkt het ding intern met een schakelende regelaar dan kun je heel onverwachte effecten te zien krijgen waarbij de lamp wel eens zou kunnen sneuvelen. Het loont derhalve de moeite om de datasheet van je lampjes op te sporen. Wellicht is daar de nodige informatie te vinden. Anders blijft gewoon proberen over.

Als eerste experiment kun je de lamp op een regelbare voeding aansluiten en kijken wat er gebeurt als je de spanning verlaagt. Als dat goed genoeg werkt, kun je een regelaar met een LM317 gebruiken. Voorbeeld van zo'n schakeling op de datasheet.

Eén van de vele schakelingen voor PWM met een 555 vind je hier:
http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html
In dit schema kun je het motortje door de LED-lamp vervangen.

De schakeling werkt op 144Hz. Als dat om wat voor reden dan ook te laag is, kun je C1 het wat groter nemen, bijvoorbeeld 560nF of 680nF. Uiteraard moet je de voedingsspanning op 12V houden.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Haha dat is precies waar ik een paar jaar geleden tegenaan liep. Het ging een hele tijd goed, maar op een gegeven moment sneuvelden toch wel die buck schakelingen.

Ik heb hier twee led strips liggen, de ene heeft per drie leds een current source, de andere botte weerstanden. Het zou best wel eens kunnen dat die laatste beter werkt met pwm...
eriksl

@petrus: Deze schakeling is hier eerder te sprake geweest. Het werkt prima als je de duty cycle met een pot oid kunt instellen, het kan alleen niet een (onafhankelijke) spanning, misschien met een extra tor of opto-coupler wel.
eriksl

Postby petrus bitbyter » Fri Nov 23, 2012 12:00 am

eriksl... Het werkt prima als je de duty cycle met een pot oid kunt instellen...

Als ik het goed lees, is dat nu net de bedoeling van de OP.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby anneo » Fri Nov 23, 2012 12:00 am

Datablad BTS629 met wel wat voorbeelden,niet erg moeilijk.
Anne
Attachments
nl_BTS629-DimGS.pdf
(772.91 KiB) Downloaded 51 times
anneo

Return to Elektronica algemeen