Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

voorregeling

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby maccer » Thu Nov 22, 2012 12:00 am

Hopelijk is dit het juiste forum ...
In een Elektuur ergens rond 1980 heeft eens een verhaal met toepassing gestaan over een voorregeling bij voedingen, in het bijzonder bij regelbare voedingen. De truuk: in de bruggelijkrichter zijn twee diodes vervangen door thyristoren. Het ontsteekmoment kon gevarieerd worden, waardoor de effectieve spanning over de bufferelco's kon worden verlaagd, in functie van de uitgangsspanning. Op die manier is het mogelijk de spanning over de vermogens regeltransistor(en) constant te houden en daarmee het in warmte om te zetten en weg te moeten koelen vermogen, drastisch te verminderen.
Ik heb dat destijds gebouwd en het werkte uitstekend.
Het toestel waarin ik dat had toegepast is inmiddels al lang buiten beeld geraakt. Op zich niet erg, maar de Elektuur waarin e.e.a. beschreven stond, ben ik ook kwijt geraakt.
Herkent iemand dat artikel en kan iemand mij daar eventueel aan helpen c.q. weet het nummer van Elektuur waar het in gestaan heeft?

Alvast mijn dank.

Maccer
maccer

Postby petrus bitbyter » Thu Nov 22, 2012 12:00 am

Het ligt mij ook bij dat er ooit zo iets is beschreven, maar in mijn lijstjes kan ik niets met "voorrregelaar" vinden.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby minou » Thu Nov 22, 2012 12:00 am

De "Voeding met thyristor regeling" staat op pag. 52 van de Halfgeleidergids 1977.
Ik kan je eventueel een papieren kopie sturen, maar ik zal eerst proberen om het artikeltje met dit bericht mee te sturen.
(niet zeker dat het me lukt).
Attachments
Regeling-1.jpg
Regeling-2.jpg
minou

Postby minou » Thu Nov 22, 2012 12:00 am

Nog even over de scan van de Regeling : als je de afbeelding vergroot (200% o.i.d.) wordt de tekst onscherp, maar na "Beeld opslaan" kan je wel vergroten.
minou

Postby anneo » Fri Nov 23, 2012 12:00 am

Deze ouwe had ik ook nog bewaard.Wat je zoekt is het misschien niet maa wie weet.
Anne
Attachments
RegVoed20VElek86.jpg
anneo

Postby maccer » Sat Nov 24, 2012 12:00 am

Beste minou en anneo.
Dank voor uw medewerking. 't Is beide net niet wat ik in gedachten had, maar het is wel een zeer waardevolle aanvulling in mijn zoektocht(en) naar iets dergelijks: een voeding van flink vermogen, minstens 100W, met vanaf nul tot zo'n 25V regelbare uitgangsspanning èn regelbare uitgangsstroom,of, anders gezegd, inzetbaar als sapnningsbron of als stroombron.
Tot zover niets bijzonders, van dat soort zijn inmiddels duizenden ontwerpen te vinden, maar ik zoek een ontwerp waarbij het weg te koelen vermogen binnen de perken blijft en dan wordt de spoeling ineens verrassend dun.
Het schema van anneo komt daar zo te zien aardig bij in de buurt, dat van minou doet het goed bij een vaste uitgangsspanning. Schema en beschrijving van minou heb ik toegevoegd aan mijn verzameling documentatie over voedingen.
Vraag aan anneo: kunt u mij een hogere resolutie scan van dat schema en de beschrijving bezorgen?

Verder heb ik nog wel kunnen terugvinden in mijn verzameling oude Elektuurs, in nummer 335, sept. 1991 blz 42: dissipatiebegrenzer.
Die doet iets wat heel dicht in de buurt komt van wat ik zoek, dat ontwerp 'doet het' met een schakelFET (BUZ10 of 11) en een discreet opgebouwde thyristor.

Met groet en nogmaals dank tot zover.

Maccer
maccer

Postby stafvg » Sat Nov 24, 2012 12:00 am

Ik ben voor u de zolder opgedoken en mijn dozen van oude elektuurs opgezocht. Ik ben abonnee vanaf 1981 en heb die elektuurs (tot 1985) bekeken wat voedingen betreft. Ik heb de betreffende schakeling niet meteen gevonden. Ik heb wel naar de titels gekeken en naar de regelbare voedingen.
Ofwel heb ik naar verkeerde titel gekeken of het moet in de elektuurs van 1980 staan.

Wat 'dissipatiebegrenzer' betreft, in de halfgeleidergids van elektuur uit 1982, zie ik nu in de jaarinhoud, dat daar ook een artikel over staat. Dit staat ook in de halfgeleidergids van 1984. Misschien moet ik dan toch nog eens terug de zolder op...

Ik weet niet precies wat het doel is van uw zoektocht maar in oktober 1990 heeft Elektuur een 400Watt voeding ontworpen. Ik heb deze gebouwd, gebruik hem nog steeds en hier gaat men voor de trafo de spanning met een triac regelen om ook het vermogen dat zou moeten gedissipeerd worden, te verminderen.

gr.

Staf
stafvg

Postby anneo » Sat Nov 24, 2012 12:00 am

Vraag aan anneo: kunt u mij een hogere resolutie scan van dat schema en de beschrijving bezorgen?

Aanklikken en inlezen.Kun je en heel end vergroten zonder wazig te worden.
Anne
anneo

Postby maccer » Sun Dec 02, 2012 12:00 am

Beste anneo, stafvg, minou en petrus bitbyter.
Dank in zoverre voor uw reacties, u heeft mij een paar mooie draadjes aangereikt. Van mijn kant gaat de zoektocht nog steeds voort.
Via een wat onwaarschijnlijke weg, namelijk via een bekende van een bekende van een bekende, bij ongeveer 90-jarige uitgekomen die op zijn zolder ongeveer 80 procent van de Elektuurs uitgegeven tussen 1974 en 2001, keurig op volgorde, had opgeborgen staan. Ik mocht daar een middagje in zoeken en indien wat nuttigs gevonden, het meenemen om te kopieëren. Daarna wel terugbrengen!
Het artikel waar ik in mijn eerste posting aan refereerde heb ik niet kunnen vinden. Wel in de HG 1984 ontwerp 86: een thyristor tussen de gelijkrichter en de bufferelko; het artikel waar anneo naar verwijst, Dubbele Voeding uit maart 1986, heb ik gevonden en een Dissipatie Begrenzer uit september 1991, van de hand van B. Zschocke. Het artikel over de 400W voeding uit oktober 1991 waar stafvg aan refereert heb ik ook gevonden. Die laatste regelt via een triac aan de primaire kant van de transformator, regel-info via een optocoupler tussen de primaire en secundaire zijde. Vergelijkbaar met de moderne schakelende voedingen in o.a. computers.
Alles bij elkaar heb ik dankzij u allen voldoende ideëen opgedaan om met dat voorregeling princiepe aan de slag te kunnen komende winter.
Een zogenaamde 'meelopende' voorregeling, dat moet het worden. Zodanig dat over de serie regel transistor(en) niet meer het volledige verschil tussen gelijkgerichte transformator spanning en uitgangsspanning maal de afgenomen stroom hoeft te worden gedissipeerd. Dat is waar ik naar streef.

Groet en dank voor uw input.

Maccer
maccer

Return to Elektronica algemeen