PCB solderen? Wie heeft interesse

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby kersing » Sat Sep 29, 2012 12:00 am

De vraag is of je met 250 meter niet meer vermogen nodig hebt dan is toegestaan...
kersing

Postby petrus bitbyter » Sat Sep 29, 2012 12:00 am

De reikwijdte van de zender hangt af van het vermogen dat de zender kan leveren, van de aanpassing van de antenne aan de zender, van de antenne zelf en van de aanwezigheid en soort obstakels tussen zender en ontvanger. Vervolgens is ook de gevoeligheid van de ontvanger nog van belang.

De Voyager MkII heeft standaard een draadantenne van 1,75m.
Die zal dan ook wel ongeveer de maximale reikwijdte opleveren tenzij je met een speciale antenne gaat werken. Een goed aangepaste 2 x 0,75m of een 2 x 1,5m dipool zou nog wel eens kunnen helpen en met een richtinggevoelige antenne kom je - in de voorkeursrichting van die antenne - nog allicht nog iets verder. Voor experimenten in deze richting is het zendertje goed te gebruiken. Al zet je wel een muis van een zender op een olifant van een antenne.

De vraag is wat je met nu eigenlijk met die zender wilt. Als je radiouitzendingen voor je buren wilt verzorgen, moet je dit zendertje niet hebben. Als je met iemand op afstand wilt kunnen praten, moet je dit zendertje niet hebben. Zelfs een setje van de goedkoopste portofoons werkt beter. Als verborgen afluistermicofoon is het ding niet geschikt. Iedereen kan op de radio meeluisteren. Als draadloze microfoon is hij niet de eerste keus. Onder gunstige omstandigheden kan het best een poosje goed gaan maar je zult (te) vaak de zender en ontvanger weer op elkaar af moeten stemmen. Als je een beetje met radio wil experimenteren is dit een heel bruikbaar speeltje. Als je nog iets anders wil, kun je dat beter vertellen. Als je hem echt wil hebben, kan ik hem á raison €30,- voor je in elkaar solderen.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby jmy » Tue Oct 02, 2012 12:00 am

Petrus,

Over de bedoeling kan ik niet ver uitweiden zonder al te veel prijs te geven over mijn idee. Een tipje van de sluier kan ik wel oplichten: het heeft iets te doen met water...

Het toestelletje moet ingebouwd worden in een groter geheel (vandaar de beperking in afmetingen).

De opmerking die je maakt ivm het opnieuw afstellen is wel iets om rekening mee te houden: eens het geheel in werking is, wordt het heel moeilijk om er nog bij te komen, tenzij misschien één of twee keer per jaar wanneer er revisies worden uitgevoerd.

Ik wil graag op je voorstel ingaan en jou de kit laten assembleren. Dan kan ik daarmee alvast wat testen en ervaring opdoen, later kunnen we dan bespreken of het uberhaupt bruikbaar is en welke aanpassingen er eventueel nodig zijn.

Hoe regelen we dit concreet?

Alvast bedankt, Jan
jmy

Postby jmy » Sat Oct 06, 2012 12:00 am

Dag Petrus,

Ik heb nog geen reactie ontvangen. Geldt je voorstel nog?
Kun je mij iets laten weten aub? Thx!
jmy

Postby petrus bitbyter » Sat Oct 06, 2012 12:00 am

jmyDag Petrus,

Ik heb nog geen reactie ontvangen. Geldt je voorstel nog?
Kun je mij iets laten weten aub? Thx!

Hallo Jan,

Klaarblijkelijk heb ik de E-mail-notificatie van je vorige bericht gemist en dus ook het bericht zelf.

Voor de toepassing die je voor ogen staat, is dit zendertje volkomen ongeschikt. Je mag blij zijn als je hem een meer dan een uur min of meer stabiel houdt. Alleen al zaken als veranderingen in de temperatuur of in de voedingspanning kunnen al best 1MHz verstemming opleveren. Als je hem dan ook nog onbeheerd laat...

Je kunt contact opnemen via de mail. Klik daarvoor op mijn naam hier links boven naast dit schrijfsel. Het is misschien handig ook zelf mail via het forum aan te zetten. Beter en veiliger dan je adres op het forum zelf te publiceren. Daar zou ik het weghalen.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby jmy » Tue Oct 09, 2012 12:00 am

Petrus,

Bedankt voor de e-mail tip. Heb mijn adres verwijderd uit mijn eerder bericht.

Het "activeren" van e-mail in mijn profiel lukt mij echter niet. Ik vind dit nergens terug... Tips? Bedankt & excuses voor de waarschijnlijke domme vragen, ben niet echt vertrouwd met dit soort zaken (maar dat hadden jullie waarschijnlijk wel al door ))
jmy

Postby arjen h. » Tue Oct 09, 2012 12:00 am

jmyHet "activeren" van e-mail in mijn profiel lukt mij echter niet. Ik vind dit nergens terug... Tips?

Profiel aanpassen, bovenin, onder het kopje Forum...

Zolang iemand er moeite voor doet om het probleem op te lossen zijn er voor ons geen domme vragen.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Previous

Return to Elektronica algemeen