PNP

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby eriksl » Fri Sep 21, 2012 12:00 am

Nou ben ik al aardig wat jaartjes met transistors bezig, vele jaren alleen met de natte vinger, sinds kort kan ik er ook wat aan rekenen dankzij hulp van enkele forummers hier

Ik heb ook aardig wat tekst en uitleg over transistors weggestouwd en dat gaat dan altijd volgens het stramien, je stopt een kleine stroom in de basis (als je gelukt hebt vertellen ze ook nog dat die stroom naar de emitter/massa dient te lopen) en dan gaat er een grotere stroom tussen collector en emitter lopen. Dan volgt er al dan niet een hele opsomming van emitter-volgers, collector-volgers met heel veel jargon en abstracties en met een beetje gelukt eindigt men dan met dat je ook fets hebt, die in plaats van een stroom een spanning op de poort willen hebben die dan "gate" heet. Wat ze er meestal niet bij vertellen dat de hele redenatie bij de naamgeving van een fet precies andersom is vergeleken met een bipolaire transistor, source = emitter, drain = collector. Daar moet ik nog steeds aan wennen.

En dan helemaal als allerlaatste opmerking komt er dan nog "en je hebt dan dus ook pnp c.q. p-channel transistors en dat gaat dan precies andersom" en daar moet je het maar mee doen.

In al die jaren begrijp ik daardoor nog steeds niet precies hoe je een pnp-(bip)transistor c.q. p-channel fet aanstuurt en waarom je die zou willen gebruiken. Met name, hoe stuur je precies de basis open? Is de polariteit gelijk, maar sluit je de bron aan tussen + (collector) en basis? Of sluit je de bron net zo aan als bij npn, tussen basis en emittor en moet de polariteit dan andersom? Of nog anders?

De enige plaats waar ik tot nu toe heb begrepen waar je een pnp/p-channel transistor zou willen gebruiken is een high side switch, maar verder?

Wie verlost mij van de onwetendheid?
eriksl

Postby eriksl » Mon Sep 24, 2012 12:00 am

Niemand???

Ik las op wikipedia dat de theorie van de FET eerder bekend was dan dat de eerste (bipolaire) transistor bestond. Zou dat er mee te maken kunnen hebben dat èn de benamingen van de aansluiting anders zijn èn ook nog de betekenis precies andersom is? Ik vind dat maar lastig hoor. Van mij had het bij alle transistors source, gate, drain mogen heten, da's op zich wel duidelijk, maar dan wel source aan/richting plus en drain aan/richting min. Nu hebben we worst of two worlds Ik snap ook best wel dat electronen van min naar plus stromen, maar in de complete rest van de electronica negeren we dat feit ook...
eriksl

Postby petrus bitbyter » Mon Sep 24, 2012 12:00 am

erikslNiemand???
...

Lijkt me van niet. Hoewel ik me soms verbeeld wel over enige didactische gaven te beschikken, zie ik toch geen kans hier een cursus halfgeleiders op een heel A4-tje te geven. Bovendien is deze stof al vele malen op vele plaatsen en op veel verschillende niveaus behandeld. Ik herinner me een college van twee uur per week gedurende een heel semester. De hoogleraar begon met te vertellen dat hij alleen de hoofdzaken zou behandelen...

Op internet kun je verreweg het meeste wel terugvinden, hoewel het meestal in het Engels is. Er is ook heel wat in het Nederlands geschreven, ook heel populair, maar daar is in de boekwinkel vandaag de dag niet veel meer over te vinden. Eén van de plaatsen waar nog wel eens wat wordt aangeboden is:
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?mode=index
beter bekend als het Nederlands Transistorforum.
Ook op de NVHR-ruilbeurs in Driebergen heb ik dikwijls Nederlandse boeken over transistors en andere halfgeleiders te koop gezien. Zaterdag aanstaande is er weer een beurs. Helaas moet je wel lid zijn om er in te mogen.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby eriksl » Mon Sep 24, 2012 12:00 am

Petrus, het probleem is niet het Engels. Ik kijk eigenlijk alleen nog maar Engelse televisie en ook mijn studie was voor een aanmerkelijk deel vanuit Engelse boeken.

Het probleem is ook niet het zoeken op internet, daar ben ik best wel bedreven in geraakt.

Het probleem is wel dat ik gewoon in alle teksten die ik kan vinden net even dat puzzelstukje mis en ik had gehoopt dat iemand dat even in twee zinnen kon uitleggen. Het gaat me, echt niet om een hele verhandeling over halfgeleiders, ik heb daar inmiddels al best wel wat "basis" in en daar waar het echt diep gaat, zal ik het nooit nodig hebben.

Ik vermoed dat het wel netjes in de HTS/HBO/TH/TU-leerboeken van electronica staat, maar ja, hoe kom je daar aan he... En dat is waarschijnlijk dan weer een beetje overkill...

Mijn vraag is vrij simpel naar mijn idee, als het antwoord heel ingewikkeld en lang blijkt te zijn, dan is dat waarschijnlijk niet het antwoord op mijn vraag
eriksl

Postby petrus bitbyter » Tue Sep 25, 2012 12:00 am

Heb je de basiscursus "Terug naar de basis" niet bijgehouden? Daar komt alles redelijk eenvoudig nog weer eens langs.

Dat sommige dingen niet zo logisch zijn als je wel graag zou willen, is niet nieuw. Dat elektronen van min naar plus willen maar stroom van plus naar min is simpel... Totdat je de werking van een elektronenbuis uit moet leggen. Dan is het even wennen.

De eerste transistors waren germanium PNP. In de schemaatjes was dan ook steevast de voedingsspanning negatief. Als je buizenschakelingen met een positieve voeding gewend bent, is dat best lastig. Overigens worden in bovengenoemde cursus zowel NPN- als PNP transistors gebruikt. Je zult inmiddels toch ook wel weten dat je van NPN naar PNP (en omgekeerd) kunt door alle plussen en minnen te verwisselen en de pijlrichtingen om te keren?

De eerste FETs waren n-channel junction FETs. Die leken qua werking veel op elektronenbuizen en dat was een makkie. Alleen waren ook voor mijn gevoel source en drain omgekeerd. Dat was even wennen. Toen kreeg je MOSETs met P-channel en N-channel en ook nog eens enhancement en depletion types. Dat is - voor mij althans - zo lastig dat ik wel graag de datasheet van de desbetreffende MOSFET bij de hand heb als ik een onbekende schakeling wil doorgronden. Even uitleg in een paar regels lukt mij dus niet.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby stafvg » Tue Sep 25, 2012 12:00 am

Erik,

Omdat dan Engels geen probleem is, kijk dan eens naar 'Electronics a systems approach' van Neil Storey. Bij www.bol.com kan je hem ook tweedehands kopen wanneer je tenminste in Nederland woont.

Staf
stafvg

Ik kwam er nog ene tegen tussen mijn boeken, persoonlijk vind ik dit een zeer goed boek : 'Electronic Principles' van Malvino.
Ik heb nog de derde editie maar ik heb net gezien dat er ondertussen al de 7de editie beschikbaar is.
Ook in amerika te vinden bij alibris
stafvg

Postby eriksl » Tue Sep 25, 2012 12:00 am

petrus bitbyterHeb je de basiscursus "Terug naar de basis" niet bijgehouden? Daar komt alles redelijk eenvoudig nog weer eens langs.

Die "basiscursus" is één van de weinige echt interessante artikelen(-reeks) in de Elector op het moment. Dus ja, die lees ik, en nog wel twee keer ook, was allemaal ook heel leerzaam. Maar ook daar werd zó makkelijk over het verschil tussen PNP en NPN heengewalst, daar ben ik helaas ook al niks wijzer van geworden op dat gebied.

Dat sommige dingen niet zo logisch zijn als je wel graag zou willen, is niet nieuw. Dat elektronen van min naar plus willen maar stroom van plus naar min is simpel... Totdat je de werking van een elektronenbuis uit moet leggen. Dan is het even wennen.

Dat het zo is daar kan ik prima mee leven. Ik was alleen benieuwd hoe het zo gekomen is dat het bij FET's de ene kant op geredeneerd wordt en bij bipolaire transistors de andere kant op! Dat is zó verwarrend! Bij een diode doe je toch ook "net alsof" de stroom van plus naar min loopt?

Je zult inmiddels toch ook wel weten dat je van NPN naar PNP (en omgekeerd) kunt door alle plussen en minnen te verwisselen en de pijlrichtingen om te keren?

Dat zou ik zolangzamerhand inderdaad moeten weten, maar dat heb ik nooit duidelijk uit die teksten kunnen interpreteren, vandaar mijn vraag dus... Dat betekent dus ook, om mijn eigen vraag hiermee te beantwoorden, dat het input-signaal bij PNP nog steeds tussen basis en emitter aangelegd dient te worden.

De eerste FETs waren n-channel junction FETs. Die leken qua werking veel op elektronenbuizen en dat was een makkie. Alleen waren ook voor mijn gevoel source en drain omgekeerd. Dat was even wennen. Toen kreeg je MOSETs met P-channel en N-channel en ook nog eens enhancement en depletion types. Dat is - voor mij althans - zo lastig dat ik wel graag de datasheet van de desbetreffende MOSFET bij de hand heb als ik een onbekende schakeling wil doorgronden. Even uitleg in een paar regels lukt mij dus niet.

Toch wel want je hebt nu al het grootste deel van mijn vragen beantwoord

Ik weet nu alleen nog niet waarom de naamgeving van fets zo anders is dan bipolair...'
eriksl

Postby eriksl » Tue Sep 25, 2012 12:00 am

Maar het klopt dus toch wel dat ik niks op internet kan vinden dat wat dieper in zaken in gaat en ook nog begrijpelijk is...
eriksl

Ken je de reeks 'Elektronica Kunst & Kunde" ?
Neem deel 1 en deel 3, ook hier vind je toch behoorlijk wat info over transistor en FET. En het is in het Nederlands.
stafvg

Return to Elektronica algemeen