Vraag over schema

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby bmwtouring » Tue Jul 17, 2012 12:00 am

Ik probeer een schema te lezen (zie mijn CAN-Bus thread). Echter ik heb een vraag over algemene elektronica. (Vandaar dat ik een nieuwe thread maak (@Moderator: hopelijk is dit een correcte aanname van mij)

Ik heb een knipsel bijgevoegd:
Vraag 1)
Het rechter deel is een serie condensatoren parallel. Waarom zou ik hier niet 1 condensator gebruiken? Ik kan toch alle waarden optellen en vervangen door 1.....?

Vraag 2)
Het linker stuk eigenlijk hetzelfde. Waarom al die losse condensatoren?

Is dit niet te vervangen door een meer eenvoudige oplossing?
Attachments
Knipsel.PNG
bmwtouring

Postby eriksl » Tue Jul 17, 2012 12:00 am

Er zijn hier absoluut mensen die het beter weten dan ik, maar ik vind het toch leuk om even te antwoorden

Je ziet op een aantal plaatsen een electrolytische condensator ("elco") en een "gewone" condensator parallel. De reden daarvoor is dat elcos op allerlei gebieden minder goed presteren dan gewone condensators. De "grove" schommelingen laat je dan door de elco "gladstrijken", terwijl je de hoogfrequente storingen door een gewone condensator laat aanpakken.

Zowiezo doe je altijd een gewone, kleine condensator over de Vcc en ground bij elk IC, ook al heb je bij de voeding al een flinke elco.'
eriksl

Postby arjen h. » Tue Jul 17, 2012 12:00 am

C17 en C18 dienen als buffer, opvangen (relatief) grote spanningswisselingen. Deze worden in de buurt van de voeding geplaatst.

C6 t/m C12 (meestal 100nF) zijn voor de ontstoring, kortsluiten hoog frequente signalen.
C9 en C10 worden zo dicht mogelijk bij de spanningsregelaar gezet. De overige c-tjes plaats je dicht bij de voedingspennen van de ic's. Eén per ic.
Sommige microcontrollers hebben meerdere voedingsaansluitingen, hier ook per aansluiting een c van 100nF.

Moraal van het verhaal, niet optellen en vervangen door 1 grotere.

edit: eriksl was me net voor.... maar het verhaal komt aardig overeen...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby bmwtouring » Tue Jul 17, 2012 12:00 am

Oké helder. Hoogfrequent kan zeer goed ivm de CAN Bus.. Dus de combi 7805 met alleen maar ELCO's (kwam ik ook tegen) is geen optie. Dan laat ik het zo.

Het 5 condensator 'filter' is mij ook helder. Zelf was ik, terwijl jullie schreven, het volgende aan het lezen..
http://www.instructables.com/id/Lets-learn-about-Super-Capacitors-A-Practical-G/step4/Paralllel-Capacitor-Banks/

Lastig vind ik nog de netwerkanalyse' om de waarden van de componenten te bepalen. [Kirchhoff/Knooppunt]....

Maakt het iets uit waar in het schema dergelijke componenten worden geplaatst. In Eagle CAD heb ik ze nu zo gemaakt zoals de tekening laat zien, maar in het gehele schema plaatsen lijkt mij (voor de leerfactor) beter....'
bmwtouring

Postby arjen h. » Tue Jul 17, 2012 12:00 am

In het schema maakt het niet uit waar je de componenten plaatst, zolang de touwtjes maar goed zitten.

De ontkoppelcondensatoren worden meestal gegroepeerd om het schema niet te vertroebelen. De condensatoren dienen slechts voor het ontkoppelen en hebben verder geen enkele toegevoegde waarde aan de funtionaliteit van het schema.

Kirchhof, jeemig, dat is lang geleden...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby petrus bitbyter » Wed Jul 18, 2012 12:00 am

BMWTouring...
Is dit niet te vervangen door een meer eenvoudige oplossing?

Een belangrijk deel van je vraag is al door anderen beantwoord. Op één ding wil ik nog even de aandacht vestigen. De veelgebruikte driepotige spaningsregelaars zoals de 7805 en zijn familie hebben een ontkoppelcondensator nodig die zo dicht mogelijk bij de pootjes zit. Anders wil zo'n ding nog wel eens gaan gillen (=oscilleren.) Kijk er de datasheet maar eens op na. Eigenlijk één van de datasheets. Er zijn er meer en ze willen in details wel eens verschillen. Maar voor normaal gebruik maakt dat niet uit.

petrus bitbyter
Attachments
LM78xx.pdf
(557.43 KiB) Downloaded 37 times
petrus bitbyter

Return to Elektronica algemeen