DC spanning "opnemen" met mp3-speler

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby arjen h. » Fri Jun 29, 2012 12:00 am

erikslWat jij wilt, "een klok heb je niet nodig", je merkt het vanzelf (of niet en dan kun je mij uitlachen...)

Hmmm... deze woordkeuze kan verkeerd overkomen. Misschien beter om dan nog eens uit te leggen waarom een klok dan wel nodig is.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby eriksl » Fri Jun 29, 2012 12:00 am

Nou nee, hij zegt dat hij er verstand van heeft, dat hij geen klok nodig heeft en misschien heb ik inderdaad iets over het hoofd gezien. Die klok heb ik volgens mij nu twee keer uitgelegd, dat vind ik wel genoeg.
eriksl

Postby nivard » Fri Jun 29, 2012 12:00 am

Arjen H.: Misschien beter om dan nog eens uit te leggen waarom een klok dan wel nodig is.
Als je data aan het verzenden bent in de vorm van bytes en de andere kant moet dit "begrijpen" dan heb je natuurlijk een klok nodig.
Maar zoals ik al eerder heb aangegeven is het - ik zou het makkelijkste voorbeeld nemen - bijvoorbeel voor het aansturen van een waterpomp d.m.v PWM. De pure PWM wordt dus gewoon opgeslagen in de vorm van een treintje in het flashgeheugen. Zo kan de fontein stand-alone voor een leuk showtje zorgen. Voor het aansturen van een lichtkrant heb je normaal gesproken een kloksignaal nodig, maar nu ga ik dat signaal opnemen (komt uit een uP) dus hoef ik met de opbouw van het signaal geen rekening te houden, alleen op het juiste moment op [opnemen] drukken. Als ik later mijn mp3-tje afspeel richting de lichtkrant (dit gaat in een richting over glasvezel), dan heeft de lichtkrant echt niet door dat ik hem in de maling neem en hij hier met een mp3-speler te maken heeft in plaats van een microprocessor.

Het probleem is ook niet hoe ik het een en ander ga aansturen, maar of een mp3-speler bij het weglaten van alle filters, blokgolven kan opslaan en afspelen i.p.v. sinussen.
nivard

Postby kersing » Fri Jun 29, 2012 12:00 am

NivardHet probleem is ook niet hoe ik het een en ander ga aansturen, maar of een mp3-speler bij het weglaten van alle filters, blokgolven kan opslaan en afspelen i.p.v. sinussen.

Even een paar open deuren intrappen:
1) MP3 is voor geluid bedoeld.
2) MP3 maakt gebruik van sample frequenties.
3) MP3 is een algoritme waarbij verlies optreed, het slaat alleen de frequenties op die een menselijk oor hoort.

Bovenstaande bij elkaar tellend lijkt het me voor de hand te liggen dat MP3 gebruik maakt van iets als FFT, dus roepen we google even te hulp en dit engelstalige artikel in de Guardian bevestigd dat de aanname klopt. In het artikel staat uitgelegd hoe het binnenkomende signaal opgebroken wordt in frequentie banden etc.

Aangezien de basis van MP3 uit blijkt te gaan van berekeningen op sinusgolven lijkt het me niet waarschijnlijk dat je laagfrequent blokgolven zo op kunt slaan dat ze bruikbaar blijven.

De optie om enen en nullen in de vorm van verschillende frequenties op de slaan lijkt me wel haalbaar, maar vereist extra hardware om bij opnamen en afspelen de signalen om te zetten.

Succes!'
kersing

Postby jippie » Fri Jun 29, 2012 12:00 am

Ik heb even zitten goochelen met wat Perl, Audacity en Lame en het eindresultaat ziet er nog niet eens zo slecht uit bij de aannames die ik gedaan heb. Ik ga het niet helemaal uitkauwen hoe of wat, want het uitwerken van dit project moet de topic starter gewoon zelf doen. Ik heb twee wav'jes toegevoegd. Een pulstreintje met DC offset in en wat er van over blijft na mp3 conversie. Overigens is dit geen enkele garantie dat een willekeurige mp3speler hetzelfde resultaat geeft (vnl. vwb. DC).

Met het Perl script heb ik de ruwe inputstream gemaakt en vervolgens in Audacity geimporteert als 8 bit unsigned en 32000Hz sample rate.
Attachments

[The extension wav has been deactivated and can no longer be displayed.]

[The extension wav has been deactivated and can no longer be displayed.]

[The extension pl has been deactivated and can no longer be displayed.]

jippie

Postby nivard » Tue Jul 10, 2012 12:00 am

Bedankt voor de tips en ook de voorbeelden. Ik houd jullie op de hoogte van de voorderingen en eventuele problemen die zich misschien ook weer opdoemen.
nivard

Postby tymenyel » Wed Jul 11, 2012 12:00 am

Ik heb met een mp3 spelertje wel eens een klippend audiosignaal opgenomen, het resultaat was dat het wel klippend klonk, maar niet als een blokgolf gegenereerd werdt.

Wat is er met de 4046 gebeurd, de echte oude PLL, daarmee kon je pulstreinen en DC signalen moduleren en demoduleren.

Met een uC kan je natuurlijk gebruikmaken van meerdere toonhoogte's en meerdere frequenties. Als je gebruikmaakt van 16 verschillende frequenties, dan kan je al 4bits per toon opslaan. Als je 18 frequenties gebruikt, dan kan je ook nog frame en block synchronisatie gebruiken, maar daar zou je ook AM (ASK) voor kunnen gebruiken. Het nadeel daarvan is dat je moet sampelen.

Ik vint het een geweldig idee om een mp3-speler te gebruiken om data op te slaan in mp3 vorm, aleen DC gaat niet.

Groeten, Martijn
tymenyel

Previous

Return to Elektronica algemeen