controle-led voor stroom 230V~ Vervolg !?!

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby anneo » Wed Feb 29, 2012 12:00 am

Een stroomtrafo,overzicht
Hoeft niet groot,kan wel op een trafokern uit ouwe transistor-(zak)radio.Met 1k/8 ohm zo laten en lampstroom door de LS-aansluiting.
Anne
Attachments
Iii.JPG
anneo

Postby eriksl » Wed Feb 29, 2012 12:00 am

Over NEON gesproken, dan weet ik ook nog een mooie oplossing (maar niet KISS), redelijk veilig ook. Sluit een neonnetje aan en plaats die samen met een LDR in een lichtdichte behuizing. De LDR geeft nu netjes in laagspanningsbereik aan of de neon brandt of niet, een soort van opto-coupler, die kun je dan weer gebruiken om met een transistor een led aan te sturen. Heeft inderdaad wel weer een externe stroombron nodig.
eriksl

Postby petrus bitbyter » Wed Feb 29, 2012 12:00 am

AnneoEen stroomtrafo,overzicht
Hoeft niet groot,kan wel op een trafokern uit ouwe transistor-(zak)radio.Met 1k/8 ohm zo laten en lampstroom door de LS-aansluiting.
Anne

Dat betekent dat er voor een 60W lamp zon 260mA door de luidsprekerwikkeling moet. Als dat ding een speakertje van 8Ohm/0,5W heeft aangestuurd, kan die maximaal een dikke 60mA hebben. (0,0625A volgens mijn rekenmachien.)

Wat volgens mij beter gaat is een laagspanningstrafootje. Met een 9V/0,5A secundair in serie met de lamp komt er ongeveer 220Vac (open spanning) op de primaire. Ruim genoeg voor een neonpitje. Ik denk dat je de laagspanningskant gerust zo laag mogelijk kunt nemen maar dat je beter die 500mA beter aan kunt houden. Nadeel blijft dat je de verbinding met de lamp ervoor moet onderbreken.

Met een spoeltje kun je de brom wel oppikken maar je zult er niet genoeg energie uit kunnen trekken om een LED aan te steken. Voor een gewone stroomtang geldt trouwens hetzelfde. Die is bedoeld om een meetsignaal af te geven, geen vermogen.

We horen wel hoe het afloopt.

petrus bitbyter'
petrus bitbyter

Postby anneo » Thu Mar 01, 2012 12:00 am

Als dat ding een speakertje van 8Ohm/0,5W heeft aangestuurd, kan die maximaal een dikke 60mA hebben. (0,0625A volgens mijn rekenmachien.)

Dan toch liever zonder dat machien
2V op 8ohm levert 2/8=0,25A aan stroom.
En laat nou 2x0,25=0,5W zijn
Dus niet 60mA maar 1/4A ,goed voor bijna 60W lamp.
Anne
anneo

Postby anneo » Thu Mar 01, 2012 12:00 am

Wat volgens mij beter gaat is een laagspanningstrafootje. Met een 9V/0,5A secundair in serie met de lamp komt er ongeveer 220Vac (open spanning) op de primaire. Ruim genoeg voor een neonpitje.

Je gaat ruzie krijgen met de trafo Petrus,zo de stroomtrafo miskennen ,je biedt geen 9V aan maar STROOM.
Als de andere kant niet belast wordt ziet de lamp de zelfinduktie van de trafo in serie.Die bepaalt hoeveel spanning er verloren gaat en wat er dan,na transformatie,op de andere wikkeling komt te staan.
Met kortgesloten 230V wikkeling gaat daar dan een stroom door van (9/230)x lampstroom.Wel wat minder door trafoverliezen.
Bij mn voorbeeld met 40Wlamp moest de trafo een wikkelverhouding hebben van ong.12.Dwz 230/12=19V secundair.
Zou dus kunnen met 230V naar 18V 250mA (19V zal moeilijk te vinden zijn).
Anne'
anneo

Postby petrus bitbyter » Thu Mar 01, 2012 12:00 am

...
Dan toch liever zonder dat machien
...
Anne

Je hebt helemaal gelijk.

Niettemin blijft zon uitgangstrafootje wat aan de lichte kant.

petrus bitbyter'
petrus bitbyter

Postby petrus bitbyter » Fri Mar 02, 2012 12:00 am

Anneo...
Je gaat ruzie krijgen met de trafo Petrus,zo de stroomtrafo miskennen ,je biedt geen 9V aan maar STROOM.
Anne

Dat ben ik me zeer bewust. Het idee is dan ook niet om aan de hoogspanningskant veel stroom af te nemen. Een neonpitje met voorschakelweerstand zal een paar tienden tot 1mA trekken. Meer krijg je er met de gegeven spanning niet door. Je hebt wel een minimale spanning nodig om het neonlampje te ontsteken en dan is 220Vac ruim voldoende.

Natuurlijk, als je die hoogspanning serieus gaat belasten, neemt het ohmse deel van de impedantie aan de laagspanningskant toe en zal de spanning erover in mindering komen op de spanning die de lamp krijgt. Maar zelfs dan zal de transformator er tamelijk koel onder blijven.

Edit: De redenering in het oranje stuk klopt niet maar staat min of meer op zijn kop. Zie onderstaand stukje in groen dat ik van Anne heb overgenomen.

Hoe zwaarder je de 230V-kant belast hoe minder het verlies voor de lamp wordt. Kortgesloten doet de lamp het hardst branden.
Zoals in m'n voorbeeld met de LED (+brug) als belasting is het getransformeerde vermogen 3V x 15mA=45mW.Het enige waar op gelet moet worden is dat de wikkeling waar de lamp-stroom doorgaat dik genoeg is voor de stroom(gaat daar om hetzelfde vermogen+trafoverlies maar bij 1/4V dus veel meer stroom).

petrus bitbyter'
petrus bitbyter

Even terug naar het begin van de draad. Daar gingen we uit van de - zover ik weet - meest voorkomende hotelschakeling waar je een relais in wilde verwerken. (Bovenste plaatje)

Wat me, zodra ik het hoorde, intrigeerde was de bruine draad die als schakeldraad werd gebruikt. Zulks is overigens verboden en gevaarlijk.

Een bruine draad bij beide schakelaars kan wel voorkomen bij een hotelschakeling die ik wel kende al ben ik hem nog nooit eerder in de praktijk gezien. (Tweede plaatje, onderste schakeling.)

Pas later viel mijn oog op de bovenste schakeling van dat tweede plaatje. Daar heb je ook een bruine draad bij elk van de schakelaars. Die schakeling kende ik niet maar het zou me niet verbazen als dat de oorspronkelijke uitvoering van jouw schakeling is geweest. Dat zou die onwettige bruine draad goed verklaren. Het kan niet veel moeite kosten die oude toestand te herstellen en dan heb je aan beide kanten een schakeldraad die aan de lamp vast zit. Tussen die schakeldraad en de nul of neutral (blauwe draad) kun je elke gewone lamp aansluiten als controle lamp.

(Ik heb mijn oog inmiddels weer teruggeplaatst, dank u.)

petrus bitbyter
Attachments
StreamFile-1-.jpg
StreamFile-1-.1.jpg
petrus bitbyter

Postby anneo » Fri Mar 02, 2012 12:00 am

Nee Petrus,je hebt blijkbaar het idee stroomtrafo nog niet goed verteerd
Natuurlijk, als je die hoogspanning serieus gaat belasten, neemt het ohmse deel van de impedantie aan de laagspanningskant toe en zal de spanning erover in mindering komen op de spanning die de lamp krijgt. Maar zelfs dan zal de transformator er tamelijk koel onder blijven.

Hoe zwaarder je de 230V-kant belast hoe minder het verlies voor de lamp wordt.Kortgesloten doet de lamp het hardst branden.
Zoals in mn voorbeeld met de LED (+brug) als belasting is het getransformeerde vermogen 3V x 15mA=45mW.Het enige waar op gelet moet worden is dat de wikkeling waar de lamp-stroom doorgaat dik genoeg is voor de stroom(gaat daar om hetzelfde vermogen+trafoverlies maar bij 1/4V dus veel meer stroom).

De schakeling met de lamp tussen de wisselkontakten van de schakelaars is zeer bedenkelijk.De twee kontakten waartussen geschakeld wordt hebben 230V x1,4=322Vtop Als de vonk bij onderbreken niet gedoofd is tegen dat de "overkant" bereikt wordt,pats daar gaan de zekeringen in de hoop dat die er zijn.
Anders hou je een mooie vlamboog over met de erbijbehorende grote stroom .
Anne
anneo

AnneoNee Petrus,je hebt blijkbaar het idee stroomtrafo nog niet goed verteerd
...
Anne

Je hebt al weer gelijk. En dan te bedenken dat ik ooit een schakeling heb ontworpen die op een stroomtrafo gebaseerd was. Ik schaam me dan ook diep

Die lamp tussen de wisselcontacten kende ik wel maar heb hem als gezegd nooit toegepast gezien. Het ligt me zelfs bij dat hij niet toegepast mag worden. Iets met NEN1010 of zo. Installatie-volgens-het-boekje is nooit mijn sterkste kant geweest en het is lang geleden dat ik dat boek van binnen heb gezien.

De andere schakeling in hetzelfde plaatje levert volgens mij geen probleem op maar geeft wel een bruikbaar alternatief voor dat geknutsel met relais, stroomtransformators en dergelijke.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Previous

Return to Elektronica algemeen