pulspuzzel

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby jippie » Wed Feb 29, 2012 12:00 am

Ik heb mijn eigen principes verloochend

In mijn nieuwsgierigheid ben ik vandaag een ATtiny2313 gaan halen (de kleinste die ze op de hoek op voorraad hadden en waarvan ik zeker wist dat ik hem moest kunnen programmeren) en met een paar uurtjes had ik mijn Arduino omgebouwd tot programmer, een C programmaatje geschreven en het pulstreintje staat nu naast mijn toetsenbord op twee LEDjes te knipperen.

Werkt toch wel mooi zon microcontroller ...

Ik vind het nu alleen een beetje overkill om zo'n beest van een controller (ATtiny2313) voor maar twee I/O-lijntjes te gebruiken ...'
jippie

Postby petrus bitbyter » Thu Mar 01, 2012 12:00 am

Ja, een ATtiny10 of een ATtiny13 is voor zo'n toepassing goed genoeg. Waar koop je die dingen trouwens? Zelf zou ik PIC10F200 of PIC12F625 gebruiken. Daar is - althans voor mij - makkelijker aan te komen.

Waar ga je overigens die pulsjes voor gebruiken? Ik neem even aan dat je die knipperende LEDjes niet alleen voor de opluistering van je toetsenbord gebruikt.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby jippie » Thu Mar 01, 2012 12:00 am

Dat vraag ik mezelf dus ook af, waar haal ik een kleinere ATtiny? Bij mij in de stad zit een elektronicawinkeltje www.brigatti.nl en die had toevallig dit type op voorraad liggen. Tips zijn welkom. Misschien is er volgende week op de http://www.radiovlooienmarkt.nl/ wat leuks op de kop te tikken.

Trouwens interessant om te zien dat een LED van een paar maanden oud veel "snappier" aan springt dan een van 20 jaar oud. Die van 20 jaar oud is net alsof hij langzaam opgloeid, net als een gloeilampje en die nieuwe LED licht veel sneller op.

Waar ga ik die pulsjes voor gebruiken? Bedrijfsbeleid is dat ik niet aan de screensaverinstellingen van mijn laptop mag zitten en daar word ik af en toe helemaal gestoord van. Vooral wanneer ik thuis ben blijf ik maar opnieuw aanloggen en enkele minuten later lockt het scherm weer.
Nu heb ik een oude PS/2 muis met bal open geschroefd en ik heb met behulp van een Arduino Mega met http://bitlash.net/ uitgevogeld wat de minimale combinatie van pulsjes is die nodig is om een frame de PS/2-bus op te jagen zonder dat de pointer op het scherm beweegt òf minimaal beweegt.
Momenteel ligt er dus rechts van mijn toetsenbord een dikke Arduino met schroefaansluitinkjes, een LCD-scherm en bedieningsknopjes wat met zijn (m/v) eigen USB-kabel gevoed wordt. De oude muis heb ik alle onnodige componenten uit gesoldeerd en met een geïmproviseerd stukje bandkabel (sluitstripjes van de vuilniszakken) aan de Arduino aangesloten en via een PS/2-USB converter ook op de laptop aangesloten. Alles bij elkaar een klein dienbladje vol met spullen.
Links van mijn toetsenbord ligt een piepklein breadboardje met een ATtiny2313, een ontkoppelcondensator, 2 weerstandjes en 2 LEDs dat precies het pulstreintje staat uit te spuwen als het dienblad...

Nog even kijken of ik ergens snel een kleiner type ATtiny vandaan kan toveren, want ik vind het een beetje zonde om deze grote jongen in mijn "Mouse Wiggler" te solderen.

Een dezer dagen ga ik mijn pulspuzzelavontuur met fotootjes op mijn website zetten.

PICjes ken ik nog helemaal niet, ATmega en ATtiny heb ik de compilers voor op mijn PC staan en ik heb de juiste soft- en hardware om ze te programmeren.

Nabrander 1: Mijn RSI-preventie software moppert nu wel op me dat ik de wettelijke werktijden overschrijd en waarschuwingen negeer

Nabrander 2: Volgende stap is natuurlijk het originele chipje uit de muis helemaal vervangen door een ATtiny en het PS/2 protocol ook in de microcontroller vangen, maar als het eenmaal werkt is natuurlijk de noodzaak ook een beetje weg en PS/2 is nou niet echt bleeding edge technologie die leuk is om veel tijd in te investeren.
jippie

Postby nieuw 2 » Thu Mar 01, 2012 12:00 am

jippieDat vraag ik mezelf dus ook af, waar haal ik een kleinere ATtiny?

Farnell?'
nieuw 2

http://nl.farnell.com/jsp/support/support.jsp?formpage=farnell/nl_NL/aboutus/service.jsp

Betekent dit dat ik als gewone sterveling geen verzendkosten hoef te betalen bij Farnell?
jippie

Postby nieuw 2 » Thu Mar 01, 2012 12:00 am

De prijs bij Farnell is zonder BTW. Hou dus even in de gaten dat er 19%(NL) of 21%(BE) BTW bij komt.

Vanaf 50€ excl BTW gratis verzending. Je krijgt een pro forma factuur. Betaal je voor 19h en je stuurt een screenshot van je betaling naar Farnell, wordt alles dat voorradig is een dag later geleverd. Meestal met UPS.

Die 50€ is bij mij nog nooit een probleem geweest. Het is meestal een veel en veel groter bedrag.

Hoeveel de verzendingskosten bedragen bij <50€ kan ik je helaas niet vertellen.

Bij Dick Best hebben ze ook wel kleine ATtiny's. Hier is geen minimum order bedrag.'
nieuw 2

De ATtiny2313 die ik "op de hoek" gehaald heb was nog geen 5 euro, dus ik moet er wel de kosten uit halen

Even bij Dick kijken, thnx.
jippie

Postby jippie » Wed Mar 07, 2012 12:00 am

Intussen is mijn mouseWiggler voltooid! Hij ziet er precies uit als een door de zaak verstrekte muis (niet helemaal toeval, die had ik nog een liggen).
Ik had al opgebiecht dat ik mijn principes verloochend heb, maar dat alles voor een goed doel! Ik heb de software in een ATtiny13 geprogrammeerd èn ik heb ontdekt dat SMD ICtjes solderen nog erg meevalt bovendien! Het toverwoord in deze is een druppeltje flux

Enkele collegas hebben schoorvoetend toe moeten geven dat, ondanks het bizarre idee, het èigenlijk best een handig ding is geworden!

Thnx voor jullie input en het zetje om mij microcontrollers verder te laten ontdekken!'
jippie

Previous

Return to Elektronica algemeen