OpAmps in labvoeding uit 1982

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby maccer » Mon Feb 06, 2012 12:00 am

Dag allemaal.
Heb onlangs die alom bekende labvoeding, gepubliceerd in Elektuur december 1982, weer teruggevonden in mijn verzameling electronische toestellen op de kruipzolder van de schuur. Was daar terecht gekomen omdat de transformator ooit eens plotseling voor iets anders nodig was bij een goede vriend. Tja, en dan gaat zo'n trafoloos en dus onbruikbaar toestel na enige tijd in de opslag. Inmiddels is goede vriend van toen overleden en de trafo spoorloos.
Goed, ik heb weer een geschikte trafo (35V/3,5A) en kan dat toestel dus weer aan de gang krijgen.
Ik had destijds de 741-OpAmps in voetjes gemonteerd, die kunnen er dus heel gemakkelijk uitgehaald worden. Nou vroeg ik mij zo eens af: zou het regelgedrag van die labvoeding er op vooruitgaan als ik die 741-en vervang door pincompatibele modernere en snellere OpAmps, bijvoorbeeld TL081-en of zo? Risico op oscillaties of andere instabiliteiten? Eventuele remedies?
Of is dat regeldrag met 741-en dusdanig goed dat een dergelijke verbetering weinig tot geen zin heeft?
Gaarne uw ideeën en eventuele ervaringen.

Met groet,

Maccer
maccer

Return to Elektronica algemeen