Loeihete weerstanden

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby anneo » Mon Jan 16, 2012 12:00 am

Lijkt me geen goed idee.Serieweerstand 0,2ohm haha,hoeveel is de weerstand van de bedrading+stekkers
Daarbij wil je weer de LED op de juiste spanning zetten ,er moet de juiste STROOM door
Daarbij is de spanning over de LED temperatuurafhangkelijk en niet betrouwbaar.
Is er dan geen mogelijkheid om een serieweerstand in de bedrading te zetten ?
En ja,die schakeling gedraagt zich min of meer als een stroombron,maar wel met een beperkte spanning.
Zat een foutje in,verkeerde transistortype,verbeterd.
Anne
anneo

Postby eriksl » Mon Jan 16, 2012 12:00 am

AnneoLijkt me geen goed idee.Serieweerstand 0,2ohm haha,hoeveel is de weerstand van de bedrading+stekkers

Ongelijk 0 en daarom meet ik bij 0.2 Ohm < 1 A en daarom heb ik stiekem de weerstand nog wat lager gemaakt totdat ik wel 1 A meette.

Daarbij wil je weer de LED op de juiste spanning zetten ,er moet de juiste STROOM door

Dat snap ik best, maar ik moet roeien met de riemen die ik heb. Zolang het voltage en de weerstand gelijk blijft, de stroom ook gelijk blijft. Een schakelende voeding is redelijk goed in het aanbieden van een constant voltage.

Ik heb een paar fotos gemaakt zodat jullie zelf kunnen oordelen. Let op dat ik niet het printplaatje zelf kan weglaten. Dat zou een heleboel ruimte sparen, maar die geeft stevigheid aan de voedings-pinnen en past precies in de behuizing. Zonder printplaatje zou er misschien een 5W weerstand in passen, maar dan moet ik wat bedenken op de voedingspennen.

De PC voeding verbruikt in rust 15 W en in actie 22 W, da's best wel erg veel voor het voeden van 3 W (nu nog) aan leds. Werkt wel, maar moet toch nog wel beter kunnen imho.'
Attachments
IMAG0033.jpg
IMAG0035.jpg
IMAG0036.jpg
eriksl

Ik mag dan wel eigenwijs zijn, ik luister echt naar jullie opmerkingen

Ik heb net even een blik in de kruipruimte geworpen, ik hoef er gelukkig niet in, bwèh vijf centimeter water! Ik zie de buis met de kabel naar de lichtjes zo het beton in gaan naar buiten (waar ze onder de tegels verdwijnen). De optie van in serie zetten of elk lampje apart aansturen is daarmee dus komen te vervallen

Wat ik nog zou kunnen doen is het printplaatje er uit slopen en de pinnen vastlijmen, dan heb ik iets meer ruimte. Een bc zou er dan ook nog wel in passen, maar een mosfet vrees ik niet, zeker niet met koelplaat.

Die stroombron zou misschien nog wel per lampje passen, maar ik neem aan dat dan de aangeboden spanning vlak bij de Vf moet liggen omdat anders de transistor gefrituurd wordt. Kan dat overigens niet met een NPN-transistor, die heb ik nog wel voldoende liggen. Ik heb ook nog een paar TIP122s als dat uitmaakt? En ook N-channel mosfets? Het moet overigens wel overweg kunnen met PWM-aansturing!'
eriksl

Hier zou het kennelijk ook mee moeten kunnen, ik heb nog twee lm317's liggen, kan ik in ieder geval mee testen. Als ik die fysiek er in krijg Ben wel bang dat de voedingsspanning dan inderdaad niet al te hoog kan zijn, anders wordt denk ik de lm317 te warm. Ben alleen erg benieuwd wat er gebeurt als je die lm317 met PWM aanstuurt, heeft iemand daar enig idee van? En er komt maximaal 1.8 V uit, zie ik net. Is dat op te lossen door de lm317 meer voltjes te geven?

Als noch eenvoudige current source, noch lm317 met PWM kunnen omgaan, dan wordt het toch maar proberen een weerstand in het voetje te vrotten... Kan iemand mij daar uitsluitsel over geven?
Attachments
4.2.png
eriksl

Postby stafvg » Mon Jan 16, 2012 12:00 am

In de schema's die ik ken zie je steeds een snelle FET die in serie staat met de uitgang, dus niet met de ingangspanning.
stafvg

Vanaf 5 V naar 1000 mA heb ik een 1.7 Ohm weerstand nodig, 1.7 W. Ik heb een paar ronde draadgewonden weerstanden van 5 W die wat kleiner zijn dan de vierkante uitvoeringen, die lijken er in te passen, als ik het printplaatje eruitsloop en de pinnen vastlijm. Dat lijkt me een eerste goede stap.

Vervolgens moet ik enigszins efficient aan 5 V bij 3 A zien te komen. De PC voeding kan het, maar is inefficient. Ik heb 12 V van een laptopvoeding die wel efficient is, maar als ik daar weerstanden aan ga hangen om er 5 V van te maken, wordt het weer inefficient. Net als met een lineaire voltage regulator (al dan niet als stroombron geconfigureerd), die dan ook nog eens loeiheet zal worden.

Ik ga er nog maar eens een nachtje over slapen
eriksl

Het lijkt me uiteindelijk gewoon goedkoper te worden en minder slapeloze nachten door gewoon andere LED-lampen te kopen.
Uiteraard de defecte lampen proberen te voorzien van een nieuwe driver-schakelingetje.
Tis maar een tip. (
stafvg

StafVGHet lijkt me uiteindelijk gewoon goedkoper te worden en minder slapeloze nachten door gewoon andere LED-lampen te kopen.

Zit ik weer met spullen die niet met PWM gedimd kunnen worden...

Uiteraard de defecte lampen proberen te voorzien van een nieuwe driver schakelingetje.

Dat zou het beste zijn, alleen kom je daar nooit aan natuurlijk (en ook nog passend in het voetje).

Mijn instelling is dat dit een leerzaam geheel is, zolang de lampjes het doen (en misschien is dat wel nog tien jaar!) ga ik ze niet vervangen. Als ze stuk gaan door "overbelasting" dan was dat een leerzaam moment en kan ik altijd nieuwe kopen. Zit ik wel weer met die PWM... Dan zou ik echt "kale" led modules moeten kopen, een geschikte waterdichte behuizing moeten regelen en ook een echte driver. Dat zien we dan wel weer.
eriksl

Toch nog één vraag : waarom wil jij je buitenlampjes eigenlijk dimmen ?
stafvg

Postby anneo » Mon Jan 16, 2012 12:00 am

Het hele spul deugt niet echt.Het lijkt wel of je de PWM centraal wil opwekken en via de draden naar de LEDs.Betwijfel of dat wel goed gaat,zelfinduktie en reflekties van de (lange) leidingen.De buren en zelf zul je ook niet zo opgezet zijn met die stoorzender met flinke antennes.
Dan dat vocht ,al s aan corrosie gedacht met die gelijkstroom,mooie elektrolyse -verschijnselen,de boel vreet weg.
Dit soort dingen moeten met wisselstroom,bruggelijkrichter bij de LED.Kun je de stroom beperken met een condensator of smoorspoel.Als je die laatste dan met een(twee)wikkeling gelijkstroom min of meer in verzadiging stuurt heb je (wissel)stroom regeling.Werd vroeger ook zo in KTVs gedaan voor "kussencorrectie".
Anne'
anneo

PreviousNext

Return to Elektronica algemeen