Loeihete weerstanden

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby eriksl » Mon Jan 16, 2012 12:00 am

Omdat ik een PWM-signaal beschikbaar heb

Nee, serieus, ik speel er wel mee, in die zin, ik heb bijvoorbeeld een bewegingssensor bij de deur. Voor "normaal" zijn de lampjes veel te fel en een onnodige stroomvreter. Als er iemand voor de deur staat is wel handig als er wat meer licht is. Ik zet de lampjes later op de avond ook wat lager en s-nachts uit. Het dimmen met PWM maakt zowaar echt uit qua verbruik, ik heb dat gemeten. Vaak kunnen ze op 5-10%, dat scheelt toch wel een boel stroom.

Even voor het hele plaatje, zowel voor als achter heb ik een nettopje staan met wat i/o-kaarten (USB) waar allerlei leuke speeltjes aan hangen, o.a. dus allerlei verlichting. Omdat de nettopjes linux draaien kan ik e.e.a. makkelijk zelf helemaal programmeren, 100% flexibiliteit. De verlichting wordt zo aangestuurd vanuit de waarde van meerdere lichtsensors, bewegingsmelder en de klok (gesynchroniseerd met ntp dus loopt altijd exact gelijk, geen gedoe met zomer/wintertijd, t.o.v. een schakelklok etc...)

Juist het "tussenvlak" tussen hardware en software vind ik ontzettend leuk en interessant. Software kan ik wel "aardig", de hardware ben ik allemaal nog aan het leren
eriksl
 
Posts: 515
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:28 pm

Postby eriksl » Mon Jan 16, 2012 12:00 am

AnneoDe buren en zelf zul je ook niet zo opgezet zijn met die stoorzender met flinke antennes.

Waarvan notie met de opmerking dat er oorspronkelijk toch ook 50 Hz door die draden liep.


Dan dat vocht ,al s aan corrosie gedacht met die gelijkstroom,mooie elektrolyse -verschijnselen,de boel vreet weg.

De behuizing waar de "lampjes" in gaan (geen foto van) is waterdicht en speciaal voor dit doel gemaakt. De lampjes passen er precies in en daarom heb ik geen speelruimte voor veel/grote electronica.'
eriksl
 
Posts: 515
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:28 pm

Postby jippie » Mon Jan 16, 2012 12:00 am

Wisselspanning ter voorkoming van corrosie had ik ook bedacht en als je toch wisselspanning hebt, dan kun je twee LED's elk op de andere halve periode laten branden. Dan heb je nog maar één LED waar je je zorgen over hoeft te maken, toch 67% winst ;o)

PWM noemen we in die situatie fase-aansnijding, en dat is vast een leuk zelfbouwprojectje om die koppeling met je nettop te verwezenlijken.
jippie
 
Posts: 342
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:28 pm

Postby jippie » Mon Jan 16, 2012 12:00 am

20m tweelingsnoer is voor 50Hz sinus geen lange leiding.
jippie
 
Posts: 342
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:28 pm

Postby eriksl » Tue Jan 17, 2012 12:00 am

jippiePWM noemen we in die situatie fase-aansnijding, en dat is vast een leuk zelfbouwprojectje om die koppeling met je nettop te verwezenlijken.

Fase-aansnijding en lange kabels, was daar niet iets mee, harmonischen net als bij PWM?

Maar even serieus, als je het echt goed wilt doen, en wat volgens mij net zoveel tijd en geld kost, is nieuwe behuizingen kopen waar de lampjes RUIM in passen (als zoiets bestaat), in elke behuizing een eigen dimbare led driver opnemen en een kabel toevoegen voor de (analoge) aansturing van de pwm van elke led driver. De led driver heeft dan geen last van de 12 V (warmte) omdat die schakelt.

Maar helaas is mijn tijd en budget beperkt, dat vind ik net zo goed jammer, het moet wel "leuk" blijven.
eriksl
 
Posts: 515
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:28 pm

Postby petrus bitbyter » Tue Jan 17, 2012 12:00 am

Die foto's maken de situatie - in elk geval voor mij - een stuk duidelijker. De oorspronkelijke halogeenlampjes werkte met 12V wisselspanning. Ik heb niet begrepen of ze ook te dimmen waren maar in principe zou dat met het variëren van de spanning moeten kunnen.

De vervangende LED-lampjes werkte ook of 12Vac. Alleen richtten die de 12V wisselspanning gelijk en voedden daar één of andere PWM-stroomregeling mee. De gelijkrichters zijn op het printje duidelijk te zien. Met een beetje geluk en een vergrootglas zou je zelfs de hele schakeling uit kunnen zoeken. Het nabouwen van die schakeling is minder aan te raden. Niet alleen vereist dat nogal wat vaardigheden, het is ook nog eens een schakeling die niet betrouwbaar gebleken is. Een eigen schakeling ontwerpen is natuurlijk een geweldige uitdaging maar lijkt me onder gegeven omstandigheden ietsjes te ver gaan

Wat je volgens mij nog wel kunt doen, is de gelijkrichters in ere herstellen en op de ruimte die je op het printje overhoud één of meer SMD-weerstanden plaatsen. Het is even uitzoeken hoeveel weerstand je kwijt kunt en hoeveel vermogen die kwijt kan maar dat hoeft toch niet al te moeilijk te zijn. Dan verlaag je de wisselspanning van de voeding naar ongeveer 5V. Met Schottky gelijkrichters kun je misschien nog wat lager anders mogelijk nog wat hoger.

petrus bitbyter
petrus bitbyter
 
Posts: 663
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:27 pm

Postby eriksl » Tue Jan 17, 2012 12:00 am

Het hoeft geen wisselspanning te zijn, liever niet zelfs, want die heb ik niet beschikbaar op lage spanning... Er hoeft dus geen gelijkrichter in. Alles is waterdicht afgeschermd, dus corrosie bij gelijkspanning is ook geen probleem.

Ik had al uitgevonden dat als ik het printje eruithaal en de aansluitpinnen op een andere manier vastmaak (lijm?), dat ik dan precies een 5 W weerstand kwijt kan. Daar zou het mee moeten lukken, als ik e.e.a. van 5 V voorzie, de weerstanden worden dan ook niet al te warm.

Niet heel technisch, maar wel heel simpel. Daar houdt elector toch ook van?
eriksl
 
Posts: 515
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:28 pm

Previous

Return to Elektronica algemeen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest