97 en 98 en 99% vocht zeer moeilijk

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby henko » Sat Jan 14, 2012 12:00 am

Hallo allen,

Ik heb er al eens in een van mijn vorige bericht over gesproken, maar ik wil het toch nog eens over hebben met een ieder.

Iedereen weet dat vocht meting niet moeilijk is, maar wel als je wil dat ook de laatste 3% dus 97 98 99 % vocht wil kunnen meten.
Als ik een sensor zou willen kopen dan moet ik zulke absurde bedragen neer leggen dat is niet leuk meer.

Even wat informatie,
Nu meet ik temperatuur met 2 pt 500 gekalibreerd vanuit de fabriek.
Ik gebruik nu een natte sensor en een droge sensor in een meetbox met ventilator.

Tussen de natte(het kousje hangt in het demiwater) en droge sensoren is altijd een verschil van 0,7 graad aanwezig en is dat een maat voor het vocht en dat is heel zuiver. De computer berekend daaruit het vocht. Maar ook de laatste 3%. in dat gebied wordt het toch ook moeilijk, vooral in de winter.

Ik wil proberen er zelf een schakeling voor te maken met een sensor.
Ik heb eigen schappen van verschillende sensoren bekeken, maar ik weet niet welke daarvan de beste is.
Dan komt nog het probleem hoe maak ik een goede schakeling daarvoor.

Dus ik wil jullie vragen wie heeft er veel kennis op dit gebied om mij in de goede richting te sturen.
Belangrijk is dat uitgang van de schakeling 4-20Ma(om geen invloeden van buitenaf te hebben) moet zijn want de computer heeft alleen analoge ingangen 0-5V.
Op de ingang plaats ik dan een weerstand over de ingangsklemmen en onstaat er weer spanning.

Groet Henk.
henko

Postby eriksl » Sat Jan 14, 2012 12:00 am

Het is me niet precies duidelijk wat je bedoelt, maar ik gebruik zelf een hih-5030, vast niet de meest nauwkeurige sensor, maar gaat wel van 0% tot 100% en de output is analoog. Je zult er toch minstens een opamp tussen moeten zetten en wat inregelpots, maar dan zou het volgens mij moeten kunnen. En je moet 'm dan natuurlijk wel kalibreren. Kostprijs: iets van een tientje + nog een opamp, een paar potjes en een transistor, aangezien je kennelijk open collector nodig hebt?
eriksl

Vergeet niet dat de kabel in een kabelgoot komt te liggen waar ook VMVK kabels in liggen waar 400 volt door heen gaat met 63 Amp. Dus het moet echt naar 4-20mAp om geen invloed te hebben van deze kabels.
De bedoeling is dat ik een schakeling wil maken met uiteraard een opamp om het signaal op de juiste waarde te krijgen, maar dan moet het signaal omgezet worden naar 4-20mAp.
Ik wil het alleen 100% proberen te krijgen.

Hoe weet jij dan dat jouw sensor in het gebied van 97 en 100% zuiver is, je zal dat toch moeten refereren aan een geijkte meter?
Uiteindelijk kom je daar pas achter als je het klimaat in een ruimte wil gaan regelen.
De problemen bij ons in de kweekkas ontstaan pas in de winter als het buiten koud en vochtig is, dan moet we binnen meer gaan stoken, dan moet ook de luchting meer open om het vocht te verdrijven.
Maar we willen ook weer niet te veel stoken want dan kost het weer te veel.
Je snapt het natuurlijk al, als ik een schakeling heb om het vocht zuiver te meten kan het veel geld schelen.
henko

Postby eriksl » Sat Jan 14, 2012 12:00 am

Volgens mij is bij jou de schakeling niet het grootste probleem, een spanning naar stroom-converter is hier al aangedragen. Wat mij betreft zou spanning naar frequentie of spanning naar duty cycle (pwm) nog mooier zijn, maar ook lastiger.

Jouw probleem is een nauwkeurige sensor te vinden. Met vochtigheidssensors heb ik niet zo veel ervaring, voor mij is 10% nauwkeurig genoeg. Maar van mijn temperatuursensors weet ik dat de nauwkeurigheid bedroevend is. De nauwkeurigheid wordt als 0.1 graad opgegeven, maar dat is alleen de lineairiteit, er kan best een offset van 2.5 of meer in zitten en ik moet vaak zelfs ook vermenigvuldiging toepassen (0.9 - 1.1 x) om de waarde fatsoenlijk te krijgen. Dat geldt met name voor de heel goedkope sensors (LM35, TMP35), maar de wat de duurdere zijn net zo min erg nauwkeurig.

Kortom, voor je vochtsensors ben ik bang dat je heel wat geld zult moeten uitgeven om iets te pakken te krijgen wat ècht heel nauwkeurig is. Vochtsensors worden meestal gebruikt in airco's e.d. en dan is een paar procentjes erbij of eraf niet zo interessant.
eriksl

daar heb je helemaal gelijk in dat is ook niet makkelijk.
Maar toch wil echt een poging wagen.

Wat ik ook nog heb zitten denken, misschien is het nog mogelijk om een vochtsensor die 0,1 nauwkeurig is aan te sluiten op een analoge ingang van een PIC 16f870 om aan de andere kant 0,01 nauwkeurig te krijgen van 0-5Volt
henko

Postby jippie » Sat Jan 14, 2012 12:00 am

Henko1misschien is het nog mogelijk om een vochtsensor die 0,1 nauwkeurig is aan te sluiten op een analoge ingang van een PIC 16f870 om aan de andere kant 0,01 nauwkeurig te krijgen van 0-5Volt

Veel meetapparatuur werkt op die manier, soms kan het met een correctiefactor, een offset, een formule en soms met een correctietabel. Je zult wel een referentie moeten hebben waartegen je het ding kunt calibreren en je kunt er ook niet oneindig mee doorgaan. Je zult altijd invloeden hebben die je niet eenvoudig corrigeert zoals verloop van componenten over tijd, ruis, variaties in mechanische spanning, hysteresisachtige effecten, luchtdruk, temperatuur, instraling (EM) , ...

Ik zou persoonlijk ervoor kiezen om eventuele correctietabellen/formules door de centrale regelcomputer te laten doen en niet ook nog eens een decentraal afregelsysteempjes te plaatsen.
jippie

Postby petrus bitbyter » Sat Jan 14, 2012 12:00 am

Verreweg de meeste vochtsensoren gaan tot 95%. Daarboven zijn ze niet gespecificeerd en in elk geval niet nauwkeurig, zeker geen 0,1.

De AD-omzetter van de PIC16F870 heeft weliswaar een resolutie van 10 bits, maar dat is nog geen nauwkeurigheid. De nauwkeurigheid is mede afhankelijk van de voedingsspaning, de omgevingstemperatuur en mogelijk nog een paar dingen. Dat neemt niet weg dat het de moeite kan lonen om een analoog signaal digitaal te maken voor transport maar het wordt er uiteraard niet nauwkeuriger van.

Conrad heeft nogal wat vochtsensors waar misschien een bruikbare tussen zit. Gewoon zoeken op vochtsensors.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Petrus,

Tussen de sensoren zitten nog al wat verschillen.
Ik weet niet precies waar ik op moet letten.

Welke sensor zou nu voor mij een hele goede zijn bij Conrad om mijn probleem zo goed mogelijk op te lossen.
Ik zie bvb naukeurigheid Plus-minus 2%rF plus-minus 0,5k
En bvb 0-100Hrei.
Wat betekent 2%rF en 0-100Hrei.Waarschijnlijk 0-100 procent
henko

Return to Elektronica algemeen