AC+DC meetbereik

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby jippie » Sat Dec 31, 2011 12:00 am

Wat meet ik eigenlijk in het AC+DC meetbereik met mijn (TrueRMS) digitale multimeter? Wat is het verschil met het normale DC- en het normale AC-bereik, en wanneer gebruik ik het?
jippie

Postby petrus bitbyter » Sat Dec 31, 2011 12:00 am

Bij DC is de gemeten waarde altijd hetzelfde als true RMS. Bij AC is de meter geijkt voor sinusvormige spanningen (tot een zekere frequentie) en wordt de effectieve waarde van die spanning getoond. Wat hetzelfde is als true RMS zolang je maar sinusvormige spanningen meet. Als de spanning die je meet niet sinusvormig is, krijg je wel een waarde te zien maar dat is niet de effectieve waarde. Wat het dan wel is, blijft de vraag. Een true RMS-meter geeft de effectieve waarde aan onafhankelijk van de vorm van de spanning. In die goeie ouwe analoge tijd werd hiervoor bijvoorbeeld een hittedraadmeter gebruikt. Tegenwoordig een microcontroller.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby jippie » Sat Dec 31, 2011 12:00 am

Misschien is mijn vraag niet helemaal helder verwoord.
Ik heb een DC-meetbereik; ik heb een AC-meetbereik; èn ik heb een AC+DC-meetbereik.

DC snap ik; AC snap ik; maar wanneer gebruik ik AC+DC en wat meet ik dan anders dan in de andere bereiken. Ik vermoed intussen trouwens dat het te maken heeft met gesuperponeerde spanningen.
jippie

Postby stafvg » Sat Dec 31, 2011 12:00 am

Wanneer je functie activeert, heb je in het bovenste venster de AC (RMS) waarde van het wisselspanning gedeelte van een spanning en in het onderste gedeelte de gemiddelde waarde (DC) van de spanning. Meet je dus een AC signaal, dan zie je onderaan de waarde 0, biedt je een perfecte DC aan, zie je bovenaan een 0 staan.
Druk je nog eens op de blauwe knop (toch bij Fluke 189) wordt het display gewoon omgewisseld.
En nogmaals drukken kom je bij AC + DC. Wanneer je meet met de scope, komt dit getal overeen met de meetwaarde 'Cycle RMS', wat als uitleg geeft dat dit de TRUE RMS waarde is van een signaal, het gaat hier inderdaad over een DC-spanning met een rimpel er bovenop.

Staf
stafvg

Return to Elektronica algemeen