LED's for kids

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby jippie » Mon Dec 26, 2011 12:00 am

Mijn neefje (11jr) wil graag wat prutsen en leren over gebruik van LEDjes en mijn broer heeft hem dus naar mij gestuurd...

Iemand leuke tips om spelenderwijs met eenvoudige elektronica te leren stoeien voor een knul in de bovenbouw van de basisschool?
jippie

Postby schueler » Tue Dec 27, 2011 12:00 am

Tja, vroeger hadden wel de philips dozen maar dat is helaas verleden tijd. En als je er aan kunt komen zijn ze erg duur...

Maar volgens mij heeft Elektor een boek omtrent leds...

Maar als je wat googled kom je vele leuke projecten tegen zoals deze.

Ben'
schueler

Postby eriksl » Tue Dec 27, 2011 12:00 am

Ik denk een pakketje met héél veel supergoedkope leds en weerstanden, want er zullen vast een boel sneuvelen

Sorry dat ik het moet zeggen, maar ik vond die Elektor-uitgave over leds erg tegenvallen, beetje zonde van t geld wat mij betreft.

Wat ik zelf erg gemist heb is een goede uitleg over leds, ik heb jarenlang op goed geluk een weerstand van rond de 500 ohm in serie gezet en dan ging het altijd wel goed, maar waarom je dat precies en hoe je die weerstand berekent begrijp ik pas sinds een jaar of twee, gewoon omdat er weinig teksten zijn waarin het echt goed uitgelegd wordt. En dan is het opeens helemaal niet ingewikkeld meer. In veel teksten over leds leggen ze wel dotering, np- en pn-overgangen uit, maar niet (duidelijk) wat de forward voltage eigenlijk inhoudt en waarom een led zichzelf daardoor opblaast als je 'm direct aan een hogere spanning verbindt. Ik begreep dan ook nooit waarom je een led nooit aan 4.5V batterij kunt hangen, maar wel aan 220V (wel gelijkstroom uiteraard), mits met passende weerstand.

Misschien even proberen dat aan je neefje zien uit te leggen Ik heb ook een neefje van iets van 10 jaar, maar die intereseert dat helemaal niet, helaas...
eriksl

Postby jippie » Tue Dec 27, 2011 12:00 am

Ja die Philips-dozen

ben ik 30 jaar geleden ook mee begonnen ;o) en inderdaad erg jammer dat die niet meer zijn. Mijn eerste doos zweeg overigens over het bestaan van LED's, maar had een gloeilampje van 6V/50mA

Een beetje basale kennis van het hoe en waarom van een voorschakelweerstand vind ik essentieel. Van mij mag hij best LED's opblazen, mijn "elektronikawinkeltje op de hoek" heeft meestal een aanbieding van 50 LED's op tape voor twee euro of zo. Niet erg bijzondere, maar uitstekend om mee te experimenteren. Je leert het meest van dingen die op spectaculaire wijze stuk gaan (of waar je je vingers aan brandt). Anyways, ik wil/kan het hem best uitleggen, maar ik wil toch eigenlijk wel wat ondersteunend materiaal (met veel plaatjes).

En wat is een eenvoudige volgende stap na het laten branden van een LEDje? Daar hebben vast mensen lang en diep over nagedacht ... toch?

Als ik de inhoudsopgave van dat Elektuurboek bekijk, heeft dat volgens mij een hele andere doelgroep.'
jippie

jippieJa die Philips-dozen
ben ik 30 jaar geleden ook mee begonnen ;o)

Ik ook al Alleen was ik zelf wel aan het klooien, ben niet echt begonnen met die dozen. Maar mn ouders hielden niet zo van kinderen verpesten, dus ik kreeg natuurlijk alleen de allergoedkoopste doos. Zaten wel al twee transistors in, een luidsprekertje, een ldr en nog wat grut, dus je kon toch al een boel. Maar geen led's! LOL

Van mij mag hij best LED's opblazen, mijn "elektronikawinkeltje op de hoek" heeft meestal een aanbieding van 50 LED's op tape voor twee euro of zo.

Wat een mazzel zeg, ik moet ALLES via internet bestellen.

En je laatste vraag, tsja, dat blijft moeilijk. Die van mij is nog geen twee jaar, dus ik heb nog negen jaar om daarover na te denken!'
eriksl

Bestaan Resi & Transi eigenlijk nog?

Ik vond "Resi & Transi maken korte metten met de mysteries van de elektronica" en natuurlijk "de schrik van de Fietsendieven" hartstikke leuk om te lezen
Helaas had de openbare bibliotheek niet de bijbehorende printjes
Attachments
ResiTransi.jpg
jippie

Tsjonge, dat heb ik gemist vroeger! Wat een leuk idee.

Tegenwoordig zul je zoiets niet meer vinden, techniek "mag" niet meer
eriksl

Postby kersing » Tue Dec 27, 2011 12:00 am

Heb je al bij Conrad gekeken? (Categorie "hobby" En dan links "elektronica voor beginners") Daar staan verschillende beginnersdozen. Moet je alleen opletten of ze er een handleiding bij leveren in een goede taal.

En je heb natuurlijk ook al even in het elektor december nummer van 2007 gekeken? Daarin staat een test van een aantal experimenteer dozen.

Succes!
kersing

erikslTsjonge, dat heb ik gemist vroeger! Wat een leuk idee.

Tegenwoordig zul je zoiets niet meer vinden, techniek "mag" niet meer

Resi & Transi waren altijd al een goed bewaard geheim van Elektuur hoor. Erg jammer, want er wordt op een hele toegankelijke manier uitgelegd hoe een schakeling werkt. Transistoren, weerstanden, condensatortjes ... als ik me goed herinner een astabiele multivibrator opgebouwd uit water, pijpjes, klepjes ...
jippie

kersingEn je heb natuurlijk ook al even in het elektor december nummer van 2007 gekeken? Daarin staat een test van een aantal experimenteer dozen.
Januari 2008 is het eerste nummer dat ik hier in de PDF-shop kan vinden, precies één maand mis dus.
jippie

Next

Return to Elektronica algemeen