USB Keyboard shift-letter automatisch met 1 knop

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby anneo » Wed Jun 29, 2011 12:00 am

De 4001 met de twee ingangen aan elkaar geeft gewoon een omkeertrapje,in + uit nul en in nul uit + .Zo heb je er 4 in één IC.Met de 4069 heb je er dan 6 ,voordeliger maar niet nodig.
Voor de Shift+A+char dat is de op een na onderste drukknop in de (laatste)tekening.
100k of 33k doet er niet zoveel toe,met 100k pikt een draad daaraan makkelijker storingen op.En omdat er nogal wat aan dreigt te hangen...
Dat verschijsel van die hangende shift en control zegt me zo niet veel,zal er 's over nadenken,of weet iemand het wel?
Anne

We waren blijkbaar gelijk met een bericht.
Bij deze,proficiat .
anneo

Postby willem » Thu Jun 30, 2011 12:00 am

Hallo Anne, MSilvius en anderen,

Je schreef dat als je drie 100K parallel plaatst dit ook 33K wordt.
Ik ben vandaag in een winkel geweest en deze had de 47nF niet op voorraad. Toen vroeg ik mij af, maar het lijkt me niet, of 2 100nF parallel ook 50nF (Veranderd in nF ) wordt.

Groetjes,
Willem...
willem

Postby arjen h. » Thu Jun 30, 2011 12:00 am

Weerstanden parallel: 1/R = 1/R1 + 1/R2 + 1/Rn
Waarbij R de vervangende weerstand is.
1/100k + 1/100k + 1/100k = 3/100k -> 100k/3 = 33k

Condensatoren parallel is optellen. 2 van 100nF parallel is dus 200nF.
Condensatoren in serie is volgens mij net als de weerstanden parallel.
2 van 100nF in serie zou dan 50nF zijn. Maar condensatoren in serie is zeer ongebruikelijk.

Volgens mij kan je net zo goed een 100nF gebruiken en de 1M weerstand vervangen door een van 500k (en dus 470k). De RC tijd (waar het hier denk ik om gaat) blijft hiermee praktisch gelijk.

(50uF is 50 microF, 1000 keer zoveel dus)
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby msilvius » Thu Jun 30, 2011 12:00 am

Wanneer je condensatoren in serie zet, kunnen ze samen een hogere spanning aan.
Of ze dan een andere capaciteit krijgen weet ik eigenlijk niet zeker.
Maar ik meen ooit geleerd te hebben dat dat niet zo is (bij serieschakelen van gelijke capaciteiten).
En wanneer ze richtinggevoelig zijn (elco), en je zet ze tegengepoold in serie(beide min kanten of beide plus kanten tegen elkaar), dan zijn ze niet meer richtinggevoelig en dus bipolair.

Inderdaad kun je de condensator ook sneller opladen (of ontladen) door een kleinere weerstand te nemen in plaats van een kleinere capaciteit.
Maar dan gaat er wel wat meer stroom lopen, in dit geval zal dat echter vermoedelijk verwaarloosbaar zijn.
msilvius

Postby willem » Thu Jun 30, 2011 12:00 am

Hallo Arjen en MSilvius,

Ik kom morgen in de buurt bij twee elektronicazaken. Ik zal eens kijken of zij de 47nF in huis hebben. Dan kan ik de experiment doorzetten. De rest van de benodigde elektronica-componenten zijn vanmorgen besteld. Daarna zag ik pas dat ik nog die 47nF nodig had.

Groet,
Willem...
willem

Postby anneo » Thu Jun 30, 2011 12:00 am

Met al die uitleg heb ik eigenlijk niks meer te doen
Nou ja,bijna niks
De weerstandjes mogen dekleinstezijn die je kunt vinden,bijv. 1/5W.De condensators hoeven niet meer dan een gangbare 50V te kunnen hebben.
Rare zaak die geen erg gewone 47nF heeft.
Al s bij Dick Best gekeken ?.... nee ik heb geen aandelen
Anne
anneo

Postby willem » Fri Jul 01, 2011 12:00 am

Hahahaha, LOL, Je weet niet half hoe blij je mij gemaakt hebt, Anne. Je inzet met het maken van de schema's hebben mij enorm geholpen. Ik ben geen elektronicus dus weet niets van hoe componenten uit te rekenen of hoe zaken te combineren. Ben al wel zo’n beetje mijn hele leven met modelbouw bezig en weet uit die wereld wel iets over schema’s en wat componentjes zijn en wat die zo'n beetje doen. Dus jou hulp (schema’s), aangevuld met andere informatie ook van alle andere betrokkenen, is zeer belangrijk.

Twee jaar heb ik op sites deze vraag gesteld en/of heb aan andere elektronicamensen (of flightimulator gebruikers die zelf ook meer hardware hebben staan) en op beurzen gevraagd of en hoe dit mogelijk is. En er kwamen twee antwoorden. Het kon niet, of het was zoveel elektronica dat het mij werd afgeraden. En ik bleef stellig de indruk houden dat het zo ingewikkeld niet moest zijn. En mijn bronnen waren op. En nu ben ik een aantal weken geleden weer begonnen met bouwen en het verder ontwikkelen van de modules en kwam ineens op de gedachte eens bij de elektuur te gaan kijken. En zo vond ik deze forum.

Ik zal jullie op de hoogte houden en als het mogelijk is een foto plaatsen van de redelijk simpele simulator.
Tot zover nogmaals mijn hartelijke dank voor al jullie betrokkenheid, inzet en enthoussiasme.

Met de vriendelijkste groeten,
Willem
willem

Postby eriksl » Fri Jul 01, 2011 12:00 am

MSilviusWanneer je condensatoren in serie zet, kunnen ze samen een hogere spanning aan.
Of ze dan een andere capaciteit krijgen weet ik eigenlijk niet zeker.
Maar ik meen ooit geleerd te hebben dat dat niet zo is (bij serieschakelen van gelijke capaciteiten).

In de boekjes over het ontwerpen van crossover-filters voor luidsprekers leer je (tenminste ik, destijds) dat de regels van parallel- en serieschakelen opgaan voor weerstanden, condensatoren en spoelen, alleen niet per sé in dezelfde richting

weerstand parallel: waarde wordt kleiner, in serie: waarde wordt groter
condensator parallel: waarde wordt groter, in serie: waarde wordt kleiner
spoel parallel: waarde wordt kleiner, in serie: waarde wordt groter

Als de waarde groter wordt kun je alle waardes bij elkaar optellen. Als de waarde kleiner wordt (wat Anneo ook al schreef), dan is de uiteindelijke waarde 1/(1/a+1/b+1/c+...)

Erg handig als je veel verschillende waardes nodig hebt; je kunt niet alles in huis hebben
eriksl

Postby anneo » Fri Jul 01, 2011 12:00 am

Hoewel er op Erik z'n uitleg niets aan te merken val,toch nog wat toevoegen.
Iets om het makkelijker te maken
Bij twee weerstanden parallel (of twee spoelen danwel twee condensators in serie)is er de "produkt gedeeld door de som"regel.Dus R1 parallel R2 geeft (R1xR2)/(R1+R2).
En iets om het moeilijk te maken .
De weerstand in ohm geeft de mate van verzet tegen een stroom (hoe groter hoe slechter geleiding).
Het kan ook in Siemens,dat is de mate waarin de weerstand toelaat dat er stroom loopt,de geleidbaarheid (hoe groter hoe beter geleiding).Parallel geschakeld geeft S1 en S2 samen S1+S2.
Maarja er geldt dan ook R1=1/S1 of omgekeerd en omgekeerd .
Anne

P.S.
Wat heeft dit nog met een toetsenbord te maken
anneo

Postby willem » Fri Jul 01, 2011 12:00 am

Hallo Erik, MSilvius en Anne,

Tjee, wat een toevoegingen. Ik ga het wel archiveren bij de rest van de informatie. Het heeft wellicht niks met het toetsenbord te maken maar ik denk dat het verwijst naar een vraag over Parallelen.

Maar, Anne, (en de rest die het willen weten) ik heb ondertussen de 47nF in huis en heb het schema voor de A ook ondertussen gemaakt.

G E W E L D I G ! ! !

Alles doet wat ik wilde. En zeer goed ook. Dankzij jullie geweldige hulp.
Ik ga meteen wat zaken voorwerken. Verder is het wachten op de elektronica wat besteld is.

Toch heb ik nog een vraag nu ik alles werkend heb en zie hoe het werkt.
Ik zie dat de combinatie Shift+A+Karakter een verschil in tijd geeft. (Dat moet ook maar ik bedoel Shift naar A is vertraagd maar gaat redelijk snel, maar van A naar karakter gaat verhoudingsgewijs net even iets langzamer.)
Nu vraag ik mij af of de snelheid van het aanroepen van de karakter net even iets sneller kan. Nu is er een 100nF gebruikt i.c.m. 1M. Wellicht dat er nog een stapje is wat sneller de karakter aanroept maar wel langzamer is dan de (shift) A.
Dus een anders weerstand(waarde) of wellicht iets tussen de 47nF en de 100nF alhoewel ik in de lijst zie dat er geen tussenwaarde is. Althans, ik heb uit de volgende serie ook de 100nF: Avx Multilayer condensator radiaal, 47nF 63V.

Groet,
Een wel zeer blije Willem
willem

PreviousNext

Return to Elektronica algemeen