USB Keyboard shift-letter automatisch met 1 knop

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby anneo » Mon Jun 27, 2011 12:00 am

Hoi Willem,
deze keer ben ik het die de uitleg niet snap
Misschien het best dat ik vertel wat ik vermoed dat de bedoeling is,wat er van klopt (of niet) ,dat laat je dan wel weten
Je drukt shift en A in,er gebeurt niks.Dan,terwijl shift en A ingedrukt houdt,tik je bijv.X.Het prog. gaat in de X-mode.Dan tik je alleen X,zonder shift A,en het prog.verlaat X-mode.
Zo iets ?
Anne
anneo

Postby msilvius » Mon Jun 27, 2011 12:00 am

WillemWat betreft die vertraging met Shift+A+Karakter. Deze uitleg snap ik helaas niet. Op het toetsenbord dien ik alle drie de toetsen gelijktijdig in te drukken. Als ik de Shift+A los laat en vervolgens het bijbehorende karakter indruk dan krijg ik dit karakter los.

En net als met Shift+(Ctrl)+Karakter dient deze functie feitelijk ook met 1 drukknop gecombineerd te worden zodat met het indrukken van 1 knop de functie wordt geactiveerd. Ik had ook begrepen uit eerdere informatie dat dit wel mogelijk zou zijn maar dat er een extra vertraging ingebouwd dient te worden.

Okee, sorry ik moet gemist hebben dat je hier ook de shift erbij moest indrukken, en dat je het andere karakter erbij moet indrukken.
Ik dacht dat het ging om 2 karakters kort achter elkaar.
Dat komt omdat ik niet denk dat een toetsenbord correct om gaat met 2 toetsen die gelijktijdig zijn ingedrukt (behalve alt, ctrl en shift).
Dat vermoeden is gebaseerd op wat ik zie als ik een beetje ga zitten spelen met een toetsenbord, en het zou dus kunnen zijn dat een toetsenbord dat wel correct verwerkt, maar het OS er op deze manier mee omgaat.
Vandaar dus onze vraag, vertel nogmaals wat je precies wil doen.
Is dat 3 toetsen gelijktijdig, of is het 1,2, 3 kort achter elkaar en elke toets ingedrukt houden (klinkt hetzelfde, maar is het niet).
Of is het iets heel anders ?

Edit: onbedoelde volledige quote aangepast.
msilvius

Postby willem » Tue Jun 28, 2011 12:00 am

Hoi Anne en MSilvius,

Het betreffen 3 toetsen welke gelijktijdig dienen te worden ingedrukt. Dus net als in Word waar je een # krijgt als je Shift+3 indrukt kun je ook functies aanroepen met bv de Ctrl+(karakter).
Echter, in een vliegtuig is zoveel te bedienen en in te stellen dat men in Flight Simulator X de toetsen heeft uitgebreid. Dit door de gebruiker zelf een karakter achter de Shift te laten plaatsen waarna er nog een 3e karakter (terwijl je de Shift+A ingedrukt houd) dient te worden ingedrukt. Hierdoor breid je dus het aantal commando's wat met het toetsenbord aanroepbaar is, enorm uit.

Ik heb gekozen om de A en de C als het ware als extra functietoets te laten fungeren. Dus in plaats dat de Shift+A en Shift+C op zichzelf zijnde functies betreffen dient er achter deze combinatie nog een karakter te worden ingevuld. Dus bv Shift+A+B=een commando, maar ook Shift+A+Q, Shift+A+W Enz. De A en C zijn dus feitelijk dezelfde combinatie als Shift+Ctrl+(Karakter). Alleen wordt de Ctrl vervangen door een andere toets/karakter.

Ik heb het nog niet geprobeert maar ik denk dat de Shift met 1 knop gelijktijdig indrukken met de A (waarna met een zeer kleine vertraging volgens schema de 3e karakter wordt aangeroepen) wel een probleem oplevert. En dat is in voorgaande ook al vermeldt.

Nog even iets over de voortgang:
Helaas ben ik nog niet toegekomen om de schakeling uit te proberen. Het maken van de modules en het inrichten van de programma's hiervoor heeft meer tijd gekost dan verwacht. (Plus dat er altijdt weer zaken tussen komen).
Zaterdag ben ik begonnen met het proberen van wat electronica (Anders dan de schakeling aangeeft) maar dit heeft, en jullie weten dit natuurlijk al, tot niets geleid.
Daarna ben ik de rest van de dag/avond en zondag + vanavond druk geweest om in een tekenrpogramma een schema te maken voor alle karakters en voor de Shift en Ctrl. (De A en C heb ik nog even buiten beschouwing gelaten) Ik ben er ook helemaal uit. Ik heb voor elke karakter een eigen poort en voor de Shift, Ctrl en Shift Ctrl ook. (Ik was namelijk erg bang dat ik voor elke karakter een poort nodig had en voor elke Karakter met een Shift, Ctrl, Shift+Ctrl, Shift+A en Shift+C ook nog eens voor elke een aparte poort. (Dan zouden het aantal IC's combinaties op ongeveer 28 x 6 maal 3 soorten IC's uitkomen. En nu kan het met 28 IC's combinaties (dus maal 3). Wel zijn er heel erg veel Diodes nodig (Schatting tegen de 1000) om te voorkomen dat de ene knop via andere knoppen andere functies aanroept. Namelijk, voor elke karakterknop dienen 2 of 3 diodes te worden geplaatst omdat anders via elkaars knoppen toetsen worden aangeroepen die een aan te roepen functie in de weg zit.
Morgen heb ik geen tijd maar ik hoop woensdag dat ik een test kan maken met het uitgewerkte schema. Maar ik verwacht geen problemen. En dan ergens alle IC's vandaan zien te halen want Display heeft al niks meer. En ook de 1N4148 zijn bij Display op.

Tot zover,

Als het nog niet duidelijk is dan lees ik het wel.

Met hartelijke groet,
Willem
willem

Postby msilvius » Tue Jun 28, 2011 12:00 am

Volgens mij is dit niet heel erg ingewikkeld.
Je doet dezelfde truuk als met de shift / ctrl / whatever.
Dus shift indrukken.
Dan toets erbij.
Dan nog een toets erbij.
Das gewoon de laatste stap nog een keer.
In dit geval doe je dus niet in 1 keer 3 toetsen, maar 3 toetsen achtereenvolgens waarbij je de al ingedrukte toetsen ingedrukt houdt.

Wellicht kun je een andere waarde voor het condensatortje nemen waardoor de 3e toets sneller na de 2e word ingedrukt.
Omdat je een hele reeks "A" en "C" commando's doet, kun je dus ook het stukkie shift - A en shift - C apart doen, en vervolgens alleen de betreffende functie toets toevoegen.

Als ik het goed begrijp, wil je alles met 1 toetsenbord bedienen en niet met telkens aan apart toetsenbord voor ctrl, shift, A en C variant.
Dat laatste houdt het namelijk wel overzichtelijker lijkt me.
msilvius

Postby anneo » Tue Jun 28, 2011 12:00 am

Zo is het geloof ik wel duidelijk.Alleen wat al die diodes erbij moeten ?? Hoogstens één per toets om een shft of andere control te aktiveren.
Weer een tekeningetje gemaakt met de volgorde ernaast.
Iets anders is,het zal waarschijnlijk niet werken
Het idee om het zo te doen was voordat de meer dan 300 toetsen op de proppen kwam
De elektronika in een toetsenbord is bedoeld om een matrix van toetsen te besturen/af te tasten.Met een hele reeks van die 4066s eraan zou de capaciteit wel s zo groot kunnen worden dat het tot schijn-ingedrukte toetsen leidt.
Beter is om de 4066 gezamelijk te gebruiken en aan te sturen met een NANDpoort (en-poort met omgekeerde logika,word of-niet)met voldoende ingangen ipv de 4001 die er zit.
Anne'
Attachments
SftA.JPG
anneo

Postby willem » Tue Jun 28, 2011 12:00 am

Hoi saam,

Wat zijn jullie een kanjers.
Dank je wel Anne voor het schema.
Ik hoop er morgen mee aan de slag te kunnen. Als het allemaal werkt dan bestel ik de rest van de componten.
Die diodes zijn nodig omdat ik vanaf de knop zowel de shift (of andere) aanstuur en de karakters apart. Als die diodes er dan niet in twee richtingen tussen zit dan worden er meerdere karakters aangestuurt en dat voorkomt het. (Ik weet het momenteel niet anders uit te leggen. In elk geval zal ik de tekening toevoegen zodat het wellicht te begrijpen is. De X en de Y moeten nog worden gekoppeld. (Door op de tekening te klikken kun je deze beeldvullend zien) De opstelling geldt voor alle karakters gekoppeld aan de diverse combinatietoetsen.

Wat die NAND schakeling betreft, ik snap er helaas niets van. Maar nu wil ik dit eerst uit proberen en als het werkt dan maak ik het hiermee verder af. Het zou volgens mijn schema niet ingewikkelder worden

Ik neem aan als ik extra vertragingen zou willen inbouwen, zoals MSilvius voorsteld, dat ik dan bv een 200nF condensator zou kunnen gebruiken?
willem

Postby anneo » Wed Jun 29, 2011 12:00 am

En tekening op die manier is niet bepaald overzichtelijk,veeleer een montagetekening.Wat me wel opviel is dat er verschillende ingangen nergens aan zitten.Niet gebruikte ingangen aan nul of +.
Da verhaal over al die diodes gaf me het idee dat het daarmee allemaal eenvoudiger kan.Vergeet dat verhaal over vermoedelijk niet werken,met diodes moet het wel gaan.
De 4001 laten vallen,was om (met een beperkt aantal knoppen)diodes uit te sparen.Blijft allen de omkeerfunktie en die kan met een 4069 met 6 inverters per IC.
Anne
Attachments
SPLTTS.JPG
anneo

Postby willem » Wed Jun 29, 2011 12:00 am

Hoi Anne,

Klopt, het is ook een montage tekening. Ik ben ook geen elektronica man maar dat steek ik ook niet onder stoelen of banken.
Het is hierdoor voor mij inzichtelijker.

Hieronder dezelfde tekening maar dan met toegevoegde info.

Ik ben vandaag de hele dag aan het solderen geweest. (Tja, dat zul jij waarschijnlijk in een half uur hebben gedaan )
De karakters afzonderlijk werken maar ik heb een probleem met de Ctrl en Shift. Zodra ik het keyboard aansluit staat Ctrl en Shift meteen aan. Als ik nu via een ander keyboard even een keer op de Ctrl en Shift heb gedrukt dan kan ik weer gewoon typen. Echter, de shift functie werkt niet. Houd ik nu bij de CD4066 de twee draden op poort 8 en 9 tegen elkaar dan functioneert de shift wel. Dus ergens zit er iets niet goed. Ik heb de CD4066 al uitgewisseld maar daar ligt het niet aan. Ik denk dat het ligt aan de 100K (33K heb ik nog niet in huis) welke ik niet via de X-draad maar direct van poort 1 naar 2 (Shift) en van poort 5 naar 6 (Ctrl) laat lopen.

Je nieuwe schema moet ik opnieuw bestuderen. Zo snap ik er nog niks van. En ik heb nog geen CD4069 in huis. Maar ik zal eens kijken wat je hiermee bedoelt en hoe het werkt.

Meteen een vraag: Werkt dit ook in combi met Shift+A+(Karakter)?

Weer hartelijk bedankt voor je enthousiaste meedenken

Met vriendelijke groet,
Willem...
Attachments
ToetsvertraginsICsetPrintplaatTestopstellingSite.jpg
willem

Postby arjen h. » Wed Jun 29, 2011 12:00 am

WillemIk denk dat het ligt aan de 100K (33K heb ik nog niet in huis)
De 33k weerstand is om de ingangen van de poorten niet te laten zweven als niets is aangesloten, dat vinden digitale poortjes namelijk niet zo leuk. 100k zou ook goed zijn. Bij wijze van proef zou je 3 weerstanden van 100k parallel kunnen zetten, is ook 33k.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby willem » Wed Jun 29, 2011 12:00 am

Hee Kanjer(s),

Laatste nieuws, HET WERKT !!! Joehoeeeeee
Nu de Shift+A+Karakter en Shift+C+Karakter nog maken en uitproberen.
Ik had de 100k van de Shift en Ctrl niet tussen de poort(en) en de massa gezet maar van de ene poort naar de andere laten lopen. Dat zorgde voor nogal wat ophef in mijn systeem.

Ik hou je (jullie) op de hoogte over de ontwikkelingen en zal het nieuwe schema ook nog uitvogelen.

Met de gelukkigste groeten,
Willem...
willem

PreviousNext

Return to Elektronica algemeen