USB Keyboard shift-letter automatisch met 1 knop

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby arjen h. » Fri Jul 01, 2011 12:00 am

WillemNu vraag ik mij af of de snelheid van het aanroepen van de karakter net even iets sneller kan. Nu is er een 100nF gebruikt i.c.m. 1M. Wellicht dat er nog een stapje is wat sneller de karakter aanroept maar wel langzamer is dan de (shift) A.
Dus een anders weerstand(waarde) of wellicht iets tussen de 47nF en de 100nF alhoewel ik in de lijst zie dat er geen tussenwaarde is. Althans, ik heb uit de volgende serie ook de 100nF: Avx Multilayer condensator radiaal, 47nF 63V.

Je zegt het zelf al, de weerstand en/of de condensator verkleinen.
Makkelijkste is de weerstand verlagen (860k, 680k, 560k, 470k).
Voor andere stappen 2 weerstanden parallel zetten. Voor 900k bijvoorbeeld 2 weerstanden van 1M8 gebruiken, voor 750k 2 weerstanden van 1M5 enz...

Een 47nF 63V is denk ik een elko en ik denk dat 47n dan 47u (micro) is. Elko's van 47 nano, ik vraag me af of die wel bestaan. 1 micro is al klein.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby anneo » Fri Jul 01, 2011 12:00 am

Multilayer 47n of 100n 63V klinkt goed,mag ook ceramisch zijn.Die laatse zijn meestal minder precies maar dat hindert hier niet.
Dan de tijden,een tekeningetje voor de duideliijkheid.Alles wordt veroorzaakt door de knop.De 1/20sec komt van de vertraging door 1M met 100n en de 1/40sec. door 47n met ook 1M.
Condensator groter of/en weerstand groter geeft langere tijd.Makkelijkst is met de weerstand te spelen,halve weerstand=halve tijd.
Ik heb voor die tijden gekozen omdat het voor een toetsenbord is en die is bedoeld om op "menselijke" bediening te reageren.
Te kort kan wel 's als een onmogelijke aanslag niet aanvaard worden.
Anne
Attachments
tur.9.JPG
anneo

Postby willem » Sat Jul 02, 2011 12:00 am

Ok, duidelijk. Ik zal eens met die weerstanden spelen.

Nog even een vraag...
CD4093 ingang verschilt qua aansluiting met de (Shift) A.
CD4093, de Shift en karakters zijn met de poortingangen gekoppeld middels een 1M. (Dus niet direct)
Die (Shift) A zijn de beide poorten direct met elkaar gekoppeld. De 1M zit daar niet direct tussen.
Het werkt, en goed ook, daar niet van, maar ik vraag me al een tijdje af waarom dit verschil is. En ik kom er zelf niet uit.
willem

Postby anneo » Sat Jul 02, 2011 12:00 am

.
Attachments
pt.1.JPG
anneo

Postby willem » Mon Jul 11, 2011 12:00 am

Hallo allemaal,

Er was gevraagd om het verloop van het project.

Ik heb de afgelopen week zeer veel uren gestoken (tot 2x toe tot 5 uur in de ochtend) in het maken van de print(banen) en het uitdokteren hoe de print nu het beste te maken. Dit was een leuke voorbereiding. De print is feitelijk klaar en ik ben nu bezig met het erop solderen van de componentjes en het aansluiten van de ingangen (knoppen) en uitgangen (naar de matrix van een toetsenbord).

2 dagen geleden stagnatie. De afgelopen 2 dagen zeer druk bezig geweest met de uitdaging om ook de andere karakters dan t/m D werkend te krijgen. En het helpt schijnbaar om het van je af te schrijven (wat nu is vervangen voor dit stuk tekst) want ik lag net weer op bed, kon weer niet slapen. Ben er weer uit gegaan en ging de print nogmaals te lijf met goed resultaat. . De Massa-baan hield halverwege op. Niet te zien maar wel te meten. (Geen meting dus).

Nu werken de EFGH ook zonder dat andere karakters stoppen met werken. Echter, nu wel ineens een andere uitdaging. Deed de Shift+A (of C) het hiervoor goed. Nu wordt eerst de A (of C) en dan de shift geactiveerd. (???) Dat is voor later.

Dus ik ben weer verder en hoop dat ik toch met enkele dagen het moederboard klaar heb. Dan kan ik weer verder met (in)bouwen.

Groeten,
Willem...
willem

Postby willem » Fri Dec 06, 2013 12:00 am

Vreemde plaats wellicht maar ik kan geen andere vinden net als:
Waar kan ik mijn E-mail adres wijzigen. Diegene waar ik op deze site mee inlog is al enige tijd uit de running.
willem

Postby arjen h. » Sat Dec 07, 2013 12:00 am

Als je ingelogd bent staat aan de linker kant 'Mijn Elektor', kies daar 'Wijzig profiel'. In het volgende scherm staat een link om je emailadres te wijzigen.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby willem » Sat Dec 07, 2013 12:00 am

Hey Arjen,
Dank je wel, ik had nog geen profiel aangemaakt en daarom kon ik die Email niet vinden.
Groetjes en bedankt,
Willem
willem

Previous

Return to Elektronica algemeen