90v -2 volt voeding voor legerontvanger

Theorie en praktijk horen bij elkaar

Postby pa0las » Thu May 31, 2007 12:00 am

Hallo allemaal,

Ik ben al ruim 40 jaar in het bezit van een Duitse legerontvanger uit 1942. Ooit eens van iemand gekregen. De Thorn - Eb

Deze heb ik voor 2 jaar weer werkend gemaakt. Best spannend als zo'n apparaat het na al die jaren weer gaat doen. Freq. gebied is van ca 135 KHz tot ca. 8 Mhz.

De voeding hiervoor moet zijn. 2 volt voor de gloeidraden (ca. 1 Amp)en negatieve roosterspanning en 90 volt voor de anodespanning. (ca. 10 - 50 mAmp)

Tot nu toe laat ik het apparaat werken met een regelbare voeding en een grote 2 volt accu. Maar dit wil ik veranderen in een vaste voeding.

Met de herdenking van de bevrijding 60 jaar geleden wil ik dit apparaat werkend tentoonstellen.

Wie weet of Elektuur ooit een dergelijke voeding heeft gepubliceerd of heeft een schema daarvoor.

Het liefst zoek ik dus een compleet regel IC (zoiets als de 7805) voor de 90 volt (gestabiliseerd) en voor de 2 volt (Uiteraard zeer goed gestabiliseerd)Of ideeen om de uitgangsspanning van een 5 volt IC
te verlagen naar 2 volt en het liefst vertraagd opkomend om de gloeidraden te sparen.

Wie o wie kan mij helpen?

pa0las

Postby thijsbeckers » Thu May 31, 2007 12:00 am

In het januari nummer staat een mooi schakelingetje voor 90 volt dat perfect geschikt is voor uw toepassing.
Voor het verkrijgen van de 2 volt zou u eens kunnen kijken bij computervoedingen, aangezien deze ook met spanningen rond de 2 volt werken en doorgaans een behoorlijke stroom dienen te leveren.

Succes!

Thijs Beckers
redactie Elektuur NL
thijsbeckers

Re: 90v -2 volt voeding voor legerontvanger

Postby pe1gjh » Sun Jan 04, 2015 10:10 am

Hallo Piet,zag je vraag over deze voeding. Heb je al iets gevonden? Ben zelf op zoek naar een voeding voor de PRC 26 en ben ook 90 volt nodig en 1 x 3 volt en 1 x 1,5 volt.
Groet'n,Jan.PE1GJH
pe1gjh

Re: 90v -2 volt voeding voor legerontvanger

Postby arjen h. » Mon Jan 05, 2015 10:59 am

Oef, 2007, lang geleden. Ben bang dat pa0las niet meer op het forum kijkt. Je kunt proberen hem een Private Message te sturen (klik op zijn username).
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Return to Elektronica algemeen