Gezocht: Mondriaan Plotter Driver

Maar dat lukt beslist nog wel...

Gezocht: Mondriaan Plotter Driver

Postby moedars » Wed Jan 10, 2018 2:14 pm

Beste,

In verloop van tijd ben ik in het bezit gekomen van een Mondriaan Plotter die rond 1990 door zelfbouw enthousiastelingen in elkaar werd gezet. Dit werd gedaan met behulp van documentatie die werd aangereikt door het elektuurmagazine. Als ik het goed heb begrepen werd de plotter in eerste instantie aangestuurd door machinetaal die ontworpen diende te worden door de hobbyist zelf. Dat zal wat hersengekraak opgeleverd hebben :-)..

Inmiddels heb ik zeer minimale werking kunnen krijgen op windows 3.11 met de standaard HP plotter printer setting. De kop blijft helaas op de zelfde plek, maar de drukpennetjes gaan op en neer.

Nu was ik de bijgeleverde kopietjes aan het bekijken, en blijkbaar heeft Danielo Sijtsma rond 1990 een driver gemaakt die een koppeling maakte tussen de Mondriaan Plotter en de gestandaardiseerde HP plotter printopdracht. Deze driver en randbestanden werden geleverd op een ouderwetse floppy. En na flink wat google speurtocht moet ik tot de conclusie komen dat het hele wereld wijde web geen Mondriaan driver in z'n arsenaal heeft.

Dus hier begint mijn zoektocht met de vraag:
heeft heel, heel, heel toevallig iemand deze drivers nog in de achterkamers van zijn PC?
moedars

Re: Gezocht: Mondriaan Plotter Driver

Postby nieuw 2 » Thu Jan 11, 2018 9:21 am

Beste,

1990 dan hebben we het meer dan waarschijnlijk over een dos driver voor de parallelle poort. Weinig kans dat die heden ten dage nog gaan werken. Het aansturen van poorten is onder windows compleet anders als onder dos.

Ik heb de elektuur's uit die tijd niet bij de hand. Ik zal vanavond eens bekijken. Ik denk dat een USB HPGL adapter naar centronics de snelste optie zal zijn. http://www.plotterangebote.de/usb-parallel-adapter-wandler-hpgl.html Voor de prijs kan je ook het risico nemen. Mocht er toch een driver nodig zijn, dan zal met een klein beetje geluk een driver van een andere plotter misschien wel werken. Ik gok er op dat de mondriaan redelijke verwantschap heeft met een bestaande plotter.

In het slechtste geval zal er een nieuwe DLL moeten geschreven worden.

Edit: Me wat verdiept in de verschenen artikels. De zogenaamde driver is geen driver zoals we die vandaag bedoelen. Wat hier als driver wordt beschreven is een programma in turbo Pascal die de HPGL file inleest en daarna lijn per lijn de HPGL file gaat afwerken en de Mondriaan aansturen. In het artikel over deze driver staat heel uitdrukkelijk dat dit alleen werkt onder DOS. Ga er dan ook maar van uit dat een parallelle poort noodzakelijk is.

Wil je deze mondriaan redden, dan denk ik dat je naar een oplossing zal moeten zoeken zoals een arduino. Eenvoudig gaat het volgens mij niet echt worden.
nieuw 2

Return to Mijn schakeling werkt nog niet...