Flightcontroller en vragen over schema

Maar dat lukt beslist nog wel...

Flightcontroller en vragen over schema

Postby bmwtouring » Tue Dec 20, 2016 7:43 am

Oke ik kom weer eens in de lucht.... Ben op dit moment bezig met een Open Source Flight controller en loop tegen wat dingen aan. Misschien dat het leuk is voor de lering en vermaak wanneer ik mijn vragen op het forum plaats. Maar vooral hoop ik er zelf natuurlijk van te leren door de juiste vragen te stellen :D

Oke eerst het schema tot nu toe: STMF4FCBoardV01.pdf (zie bijlage)

Vraag 1) Zie bijlage.... waarom is dit aangelegd? (Dit is niet vanaf mij afkomstig en heb ik overgenomen uit een ander project) (Condensatoren aan CONN_VDD)

Vraag 2) Dit is net als vraag 2 overgenomen. Alleen ik probeer te begrijpen of dit voldoende zou zijn? En correct? (Voltage regulator)
Attachments
vraag2.png
vraag2.png (5.79 KiB) Viewed 529 times
vraag1.png
STMF4FCBoardV01.pdf
Schema tot nu toe
(413.01 KiB) Downloaded 31 times
bmwtouring

Re: Flightcontroller en vragen over schema

Postby arjen h. » Tue Dec 20, 2016 9:58 am

Vraag 1) De rists condensatoren aan CONN_VDD zijn voor ontkoppeling van de voedingsspanning bij de microcontroller en eventueel andere ic's. Dit om stoorsignalen van en naar ic's tegen te gaan. Printtechnisch moeten ze ook zo dicht mogelijk bij de voedingspootjes van de ic's geplaatst worden.

Vraag 2) De schakeling rond U4 is veel voorkomend, meestal zie je aan de in- en uitgang een 100 nF condensator, waarom hier aan de uitgang een 4.7 uF en 10 uF parallel staan weet ik niet, niet logisch naar mijn idee. De schakeling rond U6 en dan met name de functie van C23 ken ik niet, kijk hiervoor de datasheet na of bekijk andere (werkende) schakelingen rond dit ic.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby bmwtouring » Tue Dec 20, 2016 12:09 pm

Op vraag 1) Oke maar is het dan dat er net zo veel condensatoren dienen te zijn als dat er ICś zijn? Oww even extra.. waarom zit er verschil in de waarde van de condensatoren? Is dit IC afhankelijk (datasheet?)?

Op vraag 2) Ik ga de datasheets eens goed doornemen en zal een nieuwe versie maken.
bmwtouring

Postby bmwtouring » Tue Dec 20, 2016 10:45 pm

Nieuwe versie v02
Attachments
STM32FCBoardv02.pdf
New
(421.05 KiB) Downloaded 31 times
bmwtouring

Postby arjen h. » Wed Dec 21, 2016 10:07 am

Vraag 1) Typical voor ontkoppeling is 100 nF. Orde grootte van uF is meer voor afvlakking. Ik kan mij voorstellen dat als er veel ic's zijn op bijvoorbeeld een multilayer print waarbij de voedingen van diverse kanten komen dat het dan handig/verstandig is om een extra c te plaatsen. Maar ook hier, wellicht staan er richtlijnen in de datasheet van de ic's. Ik heb hier zelf niet veel ervaring mee.

Vraag 2) Is er een speciale reden om 2 voedingslijnen met 3.3 volt te maken? Kan het niet met 1 regulator?
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Return to Mijn schakeling werkt nog niet...